De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) heeft de nominaties voor de Zwanen van 2024 bekend gemaakt. De dansprijzen voor uitzonderlijke artistieke kwaliteit worden uitgereikt tijdens het Nederlandse Dansdagen Gala op 4 oktober. 

Genomineerden Zwaan meest indrukwekkende dansproductie 2024:

Tipping Point van Pia Meuthen (Panama Pictures in coproductie met LOFFT – DAS THEATER in Leipzig (D) en Strijbos & van Rijswijk). De jury:

Met poëtische bewegingsvoorstellingen waarin acrobatiek en dans versmelten met compositie en beeld, vormt Panama Pictures een unieke toevoeging aan het Nederlandse dansveld. Tipping Point is een hoogtepunt in het oeuvre. In een wereld die met elke beweging uit balans dreigt te raken, verbeelden de dansers hoe de kracht van samen de wankeling van het moment overstijgt.

Rhythm & Flow van Marco Gerris (ISH Dance Collective). De jury:

Gezelschap ISH bevraagt al jaren wat een dansvoorstelling moet of kan zijn. Met sport, club en street skills in het theater zijn zij essentieel voor de ontwikkeling van de Nederlandse dans. Rhythm & Flow is een indrukwekkende fysieke verkenning van de vraag: hoe beweeg je door het labyrint van het leven?

The Balancing Act van Ann Van den Broek (WArd/waRD in coproductie met Theater Rotterdam (NL) en Le Lieu Unique in Nantes (FR)). De jury:

The Balancing Act is een indrukwekkende toevoeging aan het imposante oeuvre van WArd/wARD. Dans, technologie en het persoonlijke vloeien in elkaar over in een gemediatiseerde zoektocht naar het zelf. Het is een krachtig thema van deze tijd, dat door de fenomenale performers aangrijpend wordt verbeeld.

Genomineerden Zwaan meest indrukwekkende dansprestatie 2024:

Kalin Morrow voor haar rol in The Previous Owner (Dunja Jocić/BIRD Productions). De jury:

In deze futuristische sci-fi solo voert Kalin Morrow een indrukwekkende strijd tegen
de vijandige overname van haar lichaam. Met haar uitmuntende techniek en de haast onaardse kwaliteit van haar bewegingsidioom levert zij een bovenmenselijke inspanning om de identiteit van
haar personage vast te houden.

Tarek Rammo voor zijn rol in Tipping Point (Pia Meuthen/Panama Pictures). De jury:

Tarek Rammo koppelt fabelachtige fysieke skills aan een groot gevoel voor theater. In Tipping Point, waarin de wereld zwalkt en zwiept, focust hij op de subtiliteit van wat hij vertelt, met een gelaagde, poëtisch geladen lichaamstaal die balanceert tussen acrobatiek en dans.

Matilde Tommasini voor haar rol in Khôra (Astrid Boons/Korzo). De jury:

De eigenheid én het vermogen om fluïde te zijn van de charismatische danseres Matilde Tommasini leidt in Khôra van Astrid Boons tot een scala aan nieuwe fysieke uitdrukkingsmogelijkheden. Matilde is in dit werk een natuurkracht, die onbevangen de uitersten van het lichaam verkent.

Genomineerden Jonge Zwaan meest indrukwekkende jeugddansproductie 2024:

Milky Way (8+) van Freek Nieuwdorp (Maas theater en dans). De jury:

Voorstellingsvermogen en humor krijgen ruim baan in deze op alle fronten doordachte productie. Een eenzame jongen fantaseert dat hij een ruimtereis maakt met twee imaginaire vrienden. Acteur Freek Nieuwdorp en dansers Art Srisayam en Arnold Put laten de toeschouwer naar de grootsheid van het heelal kijken met kinderlijke verwondering.

Hoop! (12+) van Wies Bloemen (Danstheater AYA). De jury:

In haar afscheidsvoorstelling als artistiek leider van Danstheater AYA geeft Wies Bloemen vier jonge dansers genereus de ruimte om hun uiteenlopende kwaliteiten te tonen op een aaneenrijging van popliedjes, die in het teken staan van hoop in een niet zo hoopvolle wereld.

Op een onbewoond (6+) van MAN || CO. De jury:

In deze inventief vormgegeven voorstelling draait het om het ongemak dat gepaard gaat met de omgang met anderen en het leren kennen van je zelf. De geweldig op elkaar ingespeelde performers schakelen van hilarische tekenfilmhumor, via secuur getimed bewegingstheater tot diep vanuit het lijf opborrelende dansimpulsen.

Genomineerden Jonge Zwaan meest indrukwekkende jeugddansprestatie 2024:

Gwen Langenberg voor haar rol in Pinocchio Effect (10+) (Cecilia Moisio/Maas theater en dans & Scapino Ballet Rotterdam). De jury:

In een rijkgeschakeerde dansersloopbaan ontwikkelde Gwen Langenberg zich tot een veelzijdige performer. Dat bewijst ze in Cecilia Moisio’s spectaculair vormgegeven creatie Pinocchio Effect. Moeiteloos wisselt Langenberg het spelen van een autoritaire vader af met minimalistische dansfrasen, waarbij ze een fraaie balans vindt tussen concentratie en expressiviteit.

Winter Wieringa voor zijn rol in Hoop! (12+) (Wies Bloemen/Danstheater AYA). De jury:

In Hoop! valt Winter Wieringa op door zijn lichtvoetige, soms bijna nonchalante manier van dansen. Lopen, zitten, op zijn hoofd staan, windmills draaien: het ziet er allemaal even vanzelfsprekend uit. In duetten en groepsdansen laat Wieringa zich kennen als een intrigerende danser, naar wie je wilt blijven kijken.

Luciano Hiwat voor zijn rol in Kromanti (10+) (Dietrich Pott/ISH Dance Collective). De jury:

In een levendige voorstelling over Surinaamse winti-rituelen onderscheidt Luciano Hiwat zich met een soepele mix van explosieve hiphop-skills en swingende afrobreak. Deze danser beschikt over het bijzondere talent individueel op te vallen, terwijl hij toch duidelijk deel blijft uitmaken van het hechte dansers ensemble.

Foto: Teis Albers – Tipping Point van Panama Pictures