Samen op zoek naar een duurzame werkcultuur binnen de culturele sector. Tijdens vier afzonderlijke festivals in België en Nederland gingen makers en curators met elkaar in gesprek over hun artistieke praktijk en over de manier waarop een meer solidair evenwicht kan worden bereikt. (meer…)
Op 8 augustus jl. is Frank Klijn op 55-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker. Hij was een groot theaterliefhebber en betrokken bij de publiciteit en productie van talloze culturele instellingen. Ook stond hij zelf geregeld op het toneel.
Klijn begon zijn carrière in de theaterwereld als hoofd publiciteit en marketing bij de oprichting van Theatergroep Hollandia in 1985. Twee jaar later stapte hij over naar de nieuwe theatercombinatie Bellevue en Nieuwe de la Mar. Bij de AVRO werkte hij als redacteur van Opium en later als pr- en marketingcoördinator aan grote culturele evenementen, waaronder het Prinsengrachtconcert en de Uitmarkt. In 2003 werkte Klijn als interim-hoofd pr en marketing bij Toneelgroep de Appel en in 2004 bij het Nationale Toneel. Tevens was hij projectmanager bij Bos Theaterproducties, Opera Studio Nederland en De Utrechtse Spelen.
Ook schreef hij rond de jaren negentig twaalf jaar lang interviews en reportages voor de uitgaansbijlage van Het Parool en behoorde hij sinds 1974 als acteur tot de vaste kern van semi-amateurgezelschap Toetssteen. Behalve theater bestond zijn grote liefde uit Sinterklaas, wat hij uitte in het spelen van hulpsinterklaas en in jarenlange betrokkenheid bij de intocht in Amsterdam.
In 2006 begon hij zijn eigen bureau Klijn Producties, waarmee hij projectmanagement en marketingprojecten deed voor talloze kunst- en cultuurorganisaties, waaronder Brandhaarden/Münchner Kammerspiele, Conny Janssen Danst, Stadsschouwburg en Philharmonie Haarlem en Het Toneel Speelt. Sinds 2011 was hij tevens lid van de Commissie Theater van de Amsterdamse Kunstraad.
Dank voor je mooie stukje. Theatercarriere van Frank startte trouwens al eerder. Voor 1985 was hij werkzaam als medewerker van de Ticketshop van het Amsterdams Uit Buro waar hij mij leerde hoe je op een enthousiaste wijze kaarten voor voorstellingen kon verkopen. De klant ging nooit met lege handen naar huis. Frank kon dat perfect.