Sinds 15 december zijn – op wat Fieldlabs en pilots met toegangstesten na – alle theaters in verband met de coronamaatregelen gesloten voor publiek. Repeteren mag nog wel, maar in plaats van te gaan try-outen en in première te gaan, gaat een voorstelling nu vanuit de repetitieruimte rechtstreeks ‘de ijskast’ in. (meer…)
Florian Myjer stopt bij De Warme Winkel, het Amsterdamse theatergezelschap waar hij samen met Vincent Rietveld en Ward Weemhoff de artistieke leiding deelde. De theatermaker vindt het tijd om op eigen kracht zijn theaterpraktijk voort te zetten. ‘Het is tijd voor een nieuw avontuur.’
‘Na zeven inspirerende jaren met De Warme Winkel te hebben samengewerkt, voelt het voor mij als het juiste moment voor een volgende, spannende stap’, laat Myjer weten. ‘Ik ben dankbaar voor alles wat ik heb kunnen leren, en kan niet wachten om door te gaan met dat waar theater voor mij over gaat: het maken van voorstellingen die hoofd en hart aanspreken, kwetsbaar, artistiek uitdagend en voor een zo breed mogelijk publiek. ‘
Voor De Warme Winkel was het ‘een cadeau om Florian in zijn artistieke jaren des onderscheids aan boord te hebben’. Myjer begon er ooit als stagiair bij De meest zwaarmoedige voorstelling ooit (waarvan het hele publiek moet huilen), hernam onder vlag van De Warme Winkel zijn toneelschoolproducties Een hertje, beschadigd en Bloomsbury, maakte in het kader van talentontwikkeling de voorstellingen Regina Rex, Oliver en Yves Saint Laurent en als lid van de artistieke kern de duetten Lady Chatterley’s Lover en Brideshead Revisited. Samen met Kim Karssen maakte hij Oorlog en Vrede, Mephisto Park en Mann Mann Mann en met het volledige collectief werkte hij mee aan Gesualdo, Een oprechte ode aan de Ironie, Casting en Freaky Friday Face Off.
Rietveld en Weemhoff blijven voorlopig samen het gezelschap leiden. In de herfst van 2024 keert Myjer nog een keer terug bij De Warme Winkel om samen met Abke Haring Brideshead Revisited te hernemen.
Foto: Sofie Knijff – Een oprechte ode aan de ironie
‘Free at last’
Weinig credits voor Frascati, waar Myjer toch ook een groot deel van die voorstellingen heeft gemaakt…