Michel van der Aa’s Upload is bekroond als Beste Digitale Opera tijdens de International Opera Awards in Madrid. De jury van de International Opera Awards bestaat uit opera-professionals onder leiding van John Allison, eindredacteur van het Britse maandblad Opera. (meer…)
De voorstellingen dat wat ontembaar is van Melisa Diktaş, Noorderlicht van Jonathan Bonny & Theater Babel Rotterdam en Love Is Abundant van Pensive Vivifier hebben gisteren de Fringe at Best Awards gewonnen. De ‘FAB Awards’ werden uitgereikt als afsluiting van het 11-daagse Amsterdam Fringe Festival. Fernando Troya won voor zijn voorstelling We play so hard it hurts de International Bursary Award.
Een jury van vierentwintig professionals uit verschillende hoeken van de podiumwereld uit binnen- en buitenland bezocht de festivalvoorstellingen en zag in We play so hard it hurts ‘een diep persoonlijke en autobiografische voorstelling’:
Hoewel Fernando Troya’s verkenning van identiteit, seksualiteit en kwetsbaarheid persoonlijk is, wordt het nooit zelfingenomen. Integendeel, ‘We Play So Hard It Hurts’ is een rauwe en eerlijke weergave van zijn ervaringen binnen de gay cruising scene, waarbij hij tien matrassen gebruikt om unieke visuele beelden te creëren. Troya’s achtergrond in klassiek ballet voegt extra lagen diepgang toe aan de choreografie, wat in combinatie met de scenografie het stuk op een technisch verbluffende manier tot leven brengt.
Bij dat wat ontembaar is was de jury onder de indruk van de manier waarop Melisa Diktaş traditionele Koerdische dans en intense percussie gebruikt en deze transformeert tot haar eigen danstaal:
In zeer expressieve dans brengt ze een krachtige mix van emoties over: woede, pijn, een gevoel van vrijheid en de kracht van rebellie, waarbij er een prachtige dynamiek is tussen stilte en energie. Deze voorstelling explodeert bijna van de urgentie. Ze toont een krachtige en ontembare vrouw die te maken heeft met politieke onderdrukking, maar ze vecht!
Jonathan Bonny en Theater Babel hebben met Noorderlicht volgens de jury ‘een krachtige en uiterst relevante voorstelling’ gecreëerd:
De jury is enthousiast over hoe de voorstelling confronterend is op een uiterst vriendelijke manier. De performers nemen het publiek mee op een reis, waarbij ze hen bewust maken van hun eigen vooroordelen en uitnodigen om buiten de gebaande paden te denken. De jury is van mening dat dit stuk op veel meer plekken gespeeld zou moeten worden, omdat iedereen deze belangrijke boodschap van inclusiviteit op het podium moet horen.
Pensive Vivifier leverde met Love is Abundant ‘een baanbrekende voorstelling die digitale cultuur verweeft met persoonlijke kwetsbaarheid, en zo een frisse en creatieve kijk biedt op doomscrolling en internetcultuur’.
De show voelt actueel en origineel aan. De mix van digitale kunst en live performance voelde zeer vernieuwend, vreemd en creatief aan. De jury ziet duidelijk het talent van iedere artiest. Uiteindelijk is Love is abundant een visueel en emotioneel geladen reis die thema’s als sociale angst, overconnectiviteit en de complexiteit van het contact zoeken met anderen in een digitale wereld behandelt. Het is een van de meest eigentijdse en innovatieve voorstellingen op het Amsterdam Fringe Festival dit jaar.
De Fringe at Best-winnaars worden na het festival door het Fringe team actief voorgesteld aan programmeurs van festivals, theaters en andere mogelijke speelplekken. Hierbij kunnen de winnaars leunen op het grote netwerk van het team. Ook krijgen ze hierbij productionele ondersteuning. De International Bursary-winnaar krijgt een bedrag van 3000 euro om het spelen van de show op Fringe Festivals in het buitenland te bekostigen en krijgt hierbij ook ondersteuning van het Fringe team.
Foto: Annelies Verhelst