In Nederland bestaat een veel te geringe inhoudelijke verbinding tussen gezelschappen, orkesten en makers enerzijds en theaters en concertzalen anderzijds, concludeert theaterdirecteur Bas Schoonderwoerd. Hoe kan er zo’n grote vrijblijvendheid zijn ontstaan tussen kunstenaars en podia? (meer…)
Jos Thie zal zijn functie als artistiek leider bij De Utrechtse Spelen al op 1 april 2013 neerleggen, eerder dan in het herstelplan van het gezelschap werd aangekondigd. Thie krijgt geen vertrekregeling, in tegenstelling tot Jelle Snijder die bij zijn vertrek als zakelijk directeur 35.000 euro meekreeg. Dit maakte interim-directeur Roel Freeke gisteren bekend. Thie […]
Steven de Waal is benoemd tot voorzitter van de Raad van Toezicht van De Utrechtse Spelen (DUS). Hij vervangt dr. W.H. Gispen, die op 15 december met de nog zittende leden van de Raad van Toezicht zal aftreden. Hiermee wordt voldaan aan een van de laatste voorwaarden uit het herstelplan dat het gezelschap samen met […]
Gisteravond vergaderde de Utrechtse gemeenteraad met wethouder voor Cultuur Frits Lintmeijer (GroenLinks) over de financiële situatie van De Utrechtse Spelen (DUS), dat over de afgelopen twee seizoenen een verlies heeft geleden van tenminste 1,2 en mogelijk 2,1 miljoen euro. Een vraag die centraal stond was waar het geld voor het herstelplan vandaan moet komen en […]
De Utrechtse Spelen heeft met de opera Orfeo ed Euridice een verlies geleden van 1,2 miljoen euro. Bovendien blijven de verkoopcijfers van de lopende voorstellingen Veel gedoe om niks en Rain man achter op de prognoses, waardoor het gezelschap rekening houdt met een extra tekort van 0,9 miljoen euro. De publieksbelangstelling voor Orfeo ed Euridice viel lager […]
Wat grappig eigenlijk. Utrecht stopt de subsidie aan ’t Barre Land omdat de door het gezelschap voorgestelde halvering van de subsidie ivm voorziene daling van bezoekersaantallen, “volgens de commissie voorbij(gaat) aan de eisen die deze tijd stelt aan het ondernemerschap van een theatergezelschap.”
Inderdaad grappig, ook dat DUS nu een handje ophoudt bij de overheid ter waarde van een half miljoen (!) terwijl de rest van het kunstenveld moet bloeden. We hebben het trouwens over dat gezelschap die prachtige adviezen kreeg van met name de gemeente Utrecht voor de subsidieperiode 2013-2016, waaronder, en ik citeer: “De commissie is onder de indruk van het ondernemend vermogen dat de Utrechtse Spelen in zo’n korte tijd laat zien. Ze beschouwt het gezelschap als voorbeeld van een instelling waarvoor subsidie als vliegwiel fungeert”. Ik vind de term “vliegwiel” ook erg grappig!
Fijne lui, inclusief elke politieke machinatie die dit mogelijk heeft gemaakt. En alles ten koste van zoveel moois dat Utrecht al had of in de schoot werd geworpen. Ik citeer de in dit verband ook erg grappige welkomsttekst van de DUS-site.
‘De Utrechtse Spelen is sinds 2009 het theatergezelschap voor de stad en de regio Utrecht. Het ontleent zijn naam aan het boek Homo Ludens (De spelende mens, 1938) van cultuurhistoricus Johan Huizinga. Hierin beschrijft hij hoe ‘spelen’ aan de cultuur voorafgaat, mensen van alle leeftijden en gezindten verbindt en een belangrijke basis vormt voor gemeenschapsvorming. Maar ook dat spelen vaak meer is dan onschuldig vermaak: we kunnen immers ook spelen op de beurs, spelen met andermans gevoelens of spelen om het leven. Maar al te vaak is spel bittere ernst.’
Schandalig koopje. Utrechtse gemeenschap beroofd. Duidelijk geval van wat je is toevertrouwd ten grabbel gooien. Pijnlijk dat DUS als best practice van ondernemerschap is gepresenteerd aan ons de afgelopen jaren. Ik vrees alleen dat overheden niet anders kunnen dan DUS redden. Iedereen zit er te diep in. De gemeente, de provincie, Culturele hoofdstad Kandidaat Utrecht, OC en W. Net een bank. creëer veel belanghebbenden en dan kan je ver gaan. Grote jongens worden altijd gered. Trieste treurigmakende conclusie. dat wel. Geeft met zn doorgeschoten ondernemerschap de culturele sector ook nog eens bad press. En dat mooie pand waar eerder op redelijke schaal en met hart en ziel theater werd gemaakt door de voorgangers. Heftig dat dat nu voor een dumpprijs van de hand gaat. Vreselijk dat DUS zelf het presenteert alsof zij de enige zijn die Utrecht continuiteit kunnen bieden na het reddingsplan. Terwijl er zoveel bij publiek geliefde mensen en makers met meer artistieke visie op dit moment zonder subsidie achterblijven. Decadentie ten top.
Ik vraag me af waarom raad van bestuur of de directie van stadsgezelschappen DUS & HZT hun verantwoordelijkheid niet neemt terwijl toch is gebleken dat er sprake is van falend beleid op artistiek en/of financieel beleid?
Het is een doodzonde dat er ‘zogenaamd’ geen geld is voor groepen, productiehuizen en festivals zoals o.a Keesen & Co, OT, Discordia, Nieuw West, Barreland, De Appel, Bambi, De Federatie, Huis van Bourgondië, Boulevard, … TERWIJL er nu een flink aantal tonnen naar een van deze gezelschappen moet om het te REDDEN!!
Ben ik verkeerd geïnformeerd? Is er sprake van financieel wanbeleid?
Echt schandalig allemaal inderdaad. Ik hoorde dat veel kunstinstellingen naar de commissievergadering op 18 september gingen om te horen wat de gemeente nu gaat doen. Ik denk dat ik daar ook maar eens ga kijken, het is volgens mij om 19:00 uur in het Stadhuis van Utrecht.