Het leek zo’n goed idee: een stuk maken over de veelbesproken ‘hondenpoep-affaire’ die eerder dit jaar het theaternieuws domineerde. De jonge ensembleleden van Theaterhaus Jena raken allengs enthousiaster: misschien kunnen ze er iets mee blootleggen over de complexe relatie tussen kunst, kritiek en publiek. Of over de scheidslijn tussen kunstwerk en kunstenaar, over misogynie, geweld in de danswereld of de kunstwereld in het algemeen. Of op meer universeel niveau: over woede en frustratie? (meer…)
Die Hundekot-Attacke, dat Theaterhaus Jena vorig jaar in coproductie met Wunderbaum maakte, is geselecteerd voor Theatertreffen. De selectie van het prestigieuze theaterfestival in Berlijn werd gisteren bekendgemaakt. Ook de Nederlandse regisseur Johan Simons is geselecteerd met zijn versie van Macbeth bij Schauspielhaus Bochum.
Die Hundekot-Attacke is gemaakt naar aanleiding van de ‘hondenpoepaffaire’ vorig jaar, toen choreograaf Marco Goecke hondenpoep in het gezicht van danscriticus Wiebke Hüster smeerde na een hem onwelgevallige recensie. Theaterhaus Jena en Wunderbaum namen het incident als aanleiding voor een voorstelling over de soms gespannen relatie tussen kritiek, publiciteit, publiek en kunstenaar. De jury van Theatertreffen noemt het een charmante en meeslepende voorstelling. ‘Er wordt gespeeld met clichés, feiten en fictie, met de ijdelheid van acteurs, de soevereiniteit van critici en met wat verondersteld wordt als persoonlijk. Gemaakt met zelfironie, intelligentie, pseudo-documentair en binnen de zowel emotionele als democratische achtbaan van een collectief proces.’ De voorstelling is 22 en 23 mei nog te zien in Frascati in Amsterdam.
Over Macbeth van Johan Simons schrijft de jury: ‘De tragedie, opgevat als een farce, schittert in nieuwe pracht, niet in de laatste plaats dankzij Marina Galic, Jens Harzer en Stefan Hunstein. Ze spelen alle rollen en gebruiken de snelle overgangen van het ene personage naar het andere als mogelijkheden voor duistere grappen. Als droevige clowns trekken ze de personages van Shakespeare aan als kostuums, terwijl ze voortdurend de zinloosheid van dit alles aanvoelen. Dit geeft hun personages een verrassende en, ondanks al hun wreedheid, ontroerende kwetsbaarheid.’
De overige selectie bestaat uit Bucket List van Schaubühne am Lehniner Platz, Die Vaterlosen van Münchner Kammerspiele, Extra Life van Gisèle Vienne, Laios van Deutsches SchauSpielHaus Hamburg, Nathan der Weise van Salzburger Festspiele, Riesenhaft in Mittelerde™ van Schauspielhaus Zürich, The Silence van Schaubühne am Lehniner Platz en ÜBERGEWICHT, unwichtig: UNFORM van Staatstheater Nürnberg.
De zevenkoppige jury bekeek tussen 21 januari 2023 en 17 januari 2024 bijna 700 theaterproducties in ruim tachtig steden. De komende editie van Theatertreffen vindt plaats van 2 tot 19 mei in Berlijn. Het programma wordt 5 april bekendgemaakt.
Foto Die Hundekot-Attacke: Joachim Dette