Terwijl Hans Frans zijn rauwe lo-fi muziek speelt op de bovenverdieping van Galerie de Schans, zijn Noa Azcargorta Cabaces, Gustav Lauesen en Nina Peruško druk bezig met het wit schminken van hun gezichten voor de verschillende spiegels. Met hun spierwitte gezichten, rode lippenstift, plooikragen en pastelkleurige kostuums hebben de drie mimers nog het meeste weg van zestiende-eeuwse hoflieden in hun ondergoed. (meer…)
Drie iconen uit de Nederlandse mime komen in de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans spreken over hun vak. In een unieke serie cafégesprekken onder de naam ‘Decroux Café’ geven Geraldine Brans (15 jan), Frits Vogels (16 jan) en Luc Boyer (18 jan) woorden aan hun ‘belichaamde kennis’, kennis die niet persé rationeel of gearticuleerd is, maar fysiek.
De naam van de serie verwijst naar Etienne Decroux, die vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw in Parijs en New York de mime corporel ontwikkelde en een belangrijk leraar voor de drie mimers was. Mime corporel is tevens de fysieke basistrainingsmethode van de huidige mime opleiding, ontwikkeld in dezelfde tijd als bijvoorbeeld Brechts theorie voor acteurs en Grahams techniek voor moderne dans.
Op uitnodiging van DAS Research en de Amsterdamse Mime Opleiding gaan Brans, Boyer en Vogels in het ‘Decroux Café’ in gesprek met docent en onderzoeker Marijn de Langen over hun belichaamde kennis, over mime corporel, over beperkingen en mogelijkheden van deze fysieke techniek, over ouder worden en over het overdragen van kennis aan volgende generaties.
Iedere avond is ook een jongere speler, maker of docent te gast om te reageren op het gesprek. Verder is er het spel Lost in translation onder leiding van Fleur van den Berg, waarbij een (Franstalig) tekstfragment van Decroux uit zijn sleuteltekst Paroles sur le mime (Gallimard, 1963) ter vertaling voorgelegd wordt aan gasten en publiek.
15, 16 en 18 januari, 18.00-19.00 in het Tiptop Theater/ ATD studio van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Graag reserveren: m.delangen@ahk.nl