Het locatieproject 4×4 is inmiddels een traditie van het CaDance Festival. Tijdens een wandeling met stadsgids bezoek je naast vier korte voorstellingen ook speciale plekken in Den Haag. Dit keer is de statige Archipelbuurt met zijn Indische straatnamen de stadswijk die we ontdekken. 4×4 My Story is als een tijdreis, waarin de vier jonge makers zich verhouden tot hun eigen worstelingen in een decor van rijke en vaderlandse geschiedenis. (meer…)
Kostuum- en decorontwerper Jan Aarntzen is woensdag op 74-jarige leeftijd overleden. Aarntzen was de vaste ontwerper voor onder anderen Karin Bloemen, Hans Klok, Purper, de Ashton Brothers en Richard Groenendijk.
Na zijn opleiding aan de Academie voor de Beeldende Kunsten in Arnhem, is Jan Aarntzen (1950, Gendt) eerst een aantal jaren stylist bij warenhuizen De Bijenkorf en V&D en docent op verschillende (theater)scholen. Van de Amsterdamse Modeacademie Vogue is hij van 1977 tot 1988 directeur.
Eind jaren ’70 ontwerpt hij zijn eerste theaterkostuums en -decors, voor de Friesche cabaretier Rients Gratama. Daarna volgen de musicals van Jos Brink en Frank Sanders en vele andere producenten, gezelschappen en vooral cabaretiers. De Theaterencyclopedie registreerde meer dan 100 producties met zijn bijdragen. Onder anderen Marjolijn Touw, Purper, Tineke Schouten, Brigitte Kaandorp, de Ashton Brothers, Richard Groenendijk, Släpstick, Janke Dekker, Hans Klok, Joke Bruys, Joost Spijkers, Paul de Leeuw en Ellen ten Damme kloppen bij hem aan.
Een iconische status krijgen zijn grootse en opvallende jurken voor Karin Bloemen. In 1989 ontwerpt hij een eerste jurk voor haar voorstelling Bosjes Bloemen en daarna blijft hij meer dan dertig jaar haar vaste couturier.
In 2007 ontvangt Aarntzen de John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Ontwerper voor de musical Rembrandt. Andere prijzen zijn de Zwitserse ‘Recontre de Jeune Mode’ (1974) en de Scheveningse Cabaretprijs voor Vormgeving (1996). Aarntzen was ook verantwoordelijk voor de beroemde Songfestivaljurk van Linda Wagenmakers in 2000, waarvoor hij de Eurovosion Terry Wogan Award voor beste kostuum won.
Foto: Patrick Harderwijk (ANP / Hollandse Hoogte)
Wat een geweldige, grote en grootse man was Jan. Zijn huis is een waar theaterontwerpmuseum, en zijn website is een kostuum encyclopedie, waar je uren in kan dwalen. Wat heeft hij de theaterwereld kleurrijk gemaakt. Zijn fijnste opmerking naar mij toe: ‘Oh jongen, wat zou ik jou graag een keer aankleden, want je ziet er niet uit.’