Inclusief theater is de laatste jaren een steeds belangrijker thema in de theaterwereld. Acteurs en actrices met roots over de hele wereld worden aangemoedigd om samen theater te maken, want het theater is van iedereen. Een groep die minder vaak genoemd wordt als het gaat om inclusiviteit, is die van mensen met een beperking. Stichting Special Arts richt in samenwerking met bekende theatermakers zoals Gijs de Lange en Alex van Bergen een spotlight op deze relatief onbekende theaterwereld. (meer…)
In de wereld van het poppen-, objecten- en beeldend theater wordt met verbijstering gereageerd op het recente advies van het Fonds Podiumkunsten, waardoor een gat geslagen wordt in het aanbod van het poppen- en beeldend theater.
Om blij van te worden is het positieve advies voor Tg. Winterberg, nieuwkomer in de meerjarensusbidie. Ook Ulrike Quade kan doorgaan op de door haar ingeslagen weg. Alle andere gezelschappen die zich met poppen- en beeldend theater bezighouden, vallen buiten de boot: Duda Paiva, positief gewaardeerd met voldoende betekenis voor de podiumpraktijk, is helaas niet gehonoreerd. Hetzelfde geldt voor Feikes Huis. Het geadviseerde bedrag is niet gehonoreerd, met kritiek op de plannen en de uitbouw van het te bereiken publiek. Hotel Modern heeft wel een geadviseerd bedrag, maar is eveneens niet gehonoreerd. De commissie meldt dat ‘er niet sprake is van een bijzondere betekenis, en dat het geen aanbod betreft dat weinig te zien is in Nederland’. De wijze waarop deze groep kamp- en oorlogservaringen heeft verbeeld is echter volgens ons uniek in de wereld.
Theater Gnaffel, negatief advies. Met als slotmededeling dat er geen sprake is ‘van een bijzondere betekenis op inhoud en geen bijzondere betekenis op vorm. De totstandkoming van de voorstellingen wijkt niet af van die gebruikelijk is in de podiumpraktijk’. Verder Unieke Zaken, een beeldend theatergezelschap dat veel werkt met objecten en het decor vaak gebruikte als muziekinstrument. Een negatief advies, geen honorering. Ook van dit gezelschap wordt gemeld dat ‘het geen bijzondere betekenis op effect heeft en geen bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de Nederlandse podiumkunsten’. Ook BOT (regio oost) kreeg positief advies, maar blijft zoals alle aanvragers uit die regio met lege handen.
Tot slot is er een negatief advies voor Studio Peer (Fred Delfgaauw). Zijn artistieke kwaliteit wordt als zwak beoordeeld. In het bijzonder is de commissie negatief over zijn laatste voorstelling King Lear. Zij vond ‘dat bij King Lear het spel en de vormgeving onvoldoende ruimte gaven aan het verhaal’. Maar er zijn veel mensen in het theaterveld en onder het publiek die daar anders over denken dan de commissie. Zo was theaterkrantcollega Kester Freriks enthousiast over deze voorstelling. De commissie concludeert dat de producties van Fred Delfgaauw geen zeggingskracht hebben. Daar hebben wij een ander oordeel over. Wat hij brengt, heeft vaak een artistieke meerwaarde. Hij brengt gelaagdheid in de inhoud én ook in de vorm, hij maakt associatief theater dat emoties visualiseert.
Wij zijn niet de enigen die wijzen op de eenzijdige keuzes van de commissie. In dagblad Trouw van maandag 10 augustus jl. wijst columnist Stevo Akkerman op de grote nadruk bij de toekenning van subsidiegelden aan Amsterdam ten koste van een regionale spreiding. Iets dat het Fonds zelf erkent op zijn website. Maar de redenering daarachter is een vreemde. Omdat de spreiding nu met name tot stand komt in de culturele basisinfrastructuur (BIS), vindt het Fonds dat ze dit minder hoeft te benadrukken. Maar in de BIS zitten alleen de grote gezelschappen. De kleinere gezelschappen die poppen- en beeldend theater maken, zitten voornamelijk bij het Fonds, dat echter met de spreiding geen rekening heeft gehouden. Daardoor komt niet alleen de regionale spreiding in gevaar, maar ook de verbreding van het totale theateraanbod. Poppen- en beeldend theater zal in de toekomst vrijwel nergens meer te zien zijn. In het rapport wordt de honorering afgewezen voor vier gezelschappen die buiten de Randstad werkzaam zijn en een belangrijke regionale functie vervullen.
Het valt ons op, dat niemand in de beoordelingscommissies een achtergrond heeft in het beeldend theater. Men lijkt het gewoon niet te kennen! Wat ons verder treft is het clichématige taalgebruik in hun afwijzing. Het rapport lijkt voor een belangrijk deel te rusten op een grote mate van plak- en knipwerk. Opvallend is dat in vrijwel alle adviezen gesteld wordt dat ‘het geen aanbod betreft dat weinig te zien is in Nederland’. Daarmee wordt eigenlijk de eigenheid en uniekheid van het poppen- en beeldend theater ontkend. Daarnaast is de commissie inconsequent. Zo is zij positief, waar Tg. Winterberg kiest ‘voor passende artistieke partners als Feikes Huis, en weet het gezelschap deze keuzes (volgens het rapport) helder te onderbouwen’ (pag. 92), maar wordt de subsidie van dát huis niet gehonoreerd, want de commissie ‘vindt de rol die Feikes Huis (bij samenwerkingen) inneemt niet duidelijk uitgelegd, bijvoorbeeld in de samenwerking met Tg. Winterberg’ (pag. 148). Natuurlijk is deze inconsequentie gemakkelijk te verklaren. In het ene geval is de commissie van categorie 1 aan het woord, in het laatste geval die van categorie 2. Molière zei het al: de kritiek is een meneer, en de argumentatie kunnen wij alleen maar beoordelen als zwak, want zichzelf tegensprekend!
De commissie prijst terecht (!!) toneelgroep Jan Vos, voor ‘de indringende wijze waarop het gezelschap via de theatrale verbeelding sociale onderwerpen agendeert’. Deze verhalen zegt ze ‘worden gegoten in de vorm van meeslepend, naturalistisch theater met een laagdrempelige, bijna alledaagse thematiek’ (pag. 161). Maar op pag. 220 beoordeelt de commissie het als negatief dat de voorstellingen van Theater Gnaffel ‘dicht bij de realiteit blijven’.
Fred Delfgaauw van Studio Peer zorgde in de jaren 1980 en 1990 voor vernieuwing in het kindertheater. Klassiekers uit de theaterliteratuur (als Shakespeare en Beckett) bewerkte hij voor jong publiek, zonder een knieval te maken. Hij wist in het kindertheater een extra artistieke gelaagdheid te brengen. Door niet een eendimensionaal verhaaltje te spelen met een kop en een staart, maar door eerder de fantasie van het kind zelf te prikkelen, door associatief en emotief te werken. Later kiest hij ervoor om alleen voor volwassenen te spelen om zo een eigen publiek te kunnen opbouwen, zoals elke theatergroep dat wil. Dat is hem gelukt.
Fred Delfgaauw blijft vernieuwen. Hij verdiept zijn vakkundigheid in het spelen met en het manipuleren van poppen en figuren. Hij weet met een enkel lapje stof een complex personage te creëren. Zijn theaterstukken zijn zeer gevarieerd. Dat gaat van bewerking van klassiekers (Shakespeare), via meer cabareteske voorstellingen tot eigen verhalen met een diepere inhoud, zoals het oorlogsverleden van zijn vader en – wat wij bijzonder vonden – een voorstelling over de vergeten schrijver Carmiggelt (jaren later terug uit de vergetelheid gehaald door een dundrukuitgave).
Fred Delfgaauw (en hij natuurlijk niet alleen) heeft het cliché dat heerste over poppenkast compleet doorbroken, overhoop gehaald en ervoor gezorgd dat figurentheater en objectentheater (ook wel gezien als ‘theater der dingen’) als artistiek volwaardig genre in het theaterlandschap erkend worden. Zo’n inspirerende theatermaker zou je alleen al daarom tot zijn pensioen moeten loven en eren, en ook financieel belonen!
Fred Delfgaauw bezat en bezit het vakmanschap en talent om met objecten, stukjes stof en rubber een werkelijkheid te suggereren. Hij bezat en bezit nu nog steeds de inventieve kracht om als speler in het hoofd van de toeschouwer fantasie reëel te maken. Steeds opnieuw en opnieuw, in producties die steeds weer anders zijn, dan wat we kennen. Het publiek weet, dat het steeds verrast zal worden, dat het weer opnieuw verwonderd zal worden. Zowel in Vlaanderen als in Nederland onderscheidt Fred Delfgaauw zich duidelijk van anderen. Niet voor niets is er in beide landen door aanstormend talent een beroep gedaan op hem om hen op te leiden, te coachen, te adviseren, en te inspireren.
Het verhaal dat wij hier over Delfgaauw weergeven, zouden wij ook kunnen vertellen over de andere afgewezen beeldend theatermakers. Wij geven het hier slechts bij wijze van exempel.
Elke toe- en beschouwer van theater laat zich leiden door smaak. Voor een commissie kan de eigen voorkeur echter geen gewichtig argument zijn om deze gezelschappen de doodsteek te geven en uit het theaterlandschap te laten verdwijnen. Wij vragen ons in gemoede af of de commissie een probleem heeft met dit theatergenre? De commissie is zich er toch van bewust dat er in het theaterlandschap diversiteit en verscheidenheid moet zijn? Volgens ons is het toch de taak van een commissie om te waken over die vruchtbare diversiteit. Door aan deze hier bovengenoemde gezelschappen geen subsidie meer te verlenen, verschraalt de commissie het theaterlandschap én laat zij deze gezelschappen sterven. En dat ook nog in de coronatijd waarin artiesten al moeten spartelen om te overleven.
Daarom denken wij dat het tijd wordt dat poppen- en beeldend theatermakers de handen ineen slaan, om duidelijk te maken wat het belang, de kracht en het speciale van deze discipline is. Anders blijft het blijkbaar mogelijk een deel van het aanbod met een pennenstreek weg te vagen. Schandalig!
Redactie ‘De wereld van het poppenspel’
hoofdredacteur Peter Vermaat
Tuur Devens
Marla Kleine
Foto: King Lear van Fred Delfgaauw & Ida van Dril, Jaap Reedijk
Fred Delfgaauw is een vakman en heeft zijn sporen allang verdiend. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het Fonds geen geld toekent aan zijn plannen. Niet alleen voor zijn eigen voorstellingen maar ook voor samenwerkingen met jonge theatermakers, die maar wat graag van hem willen leren. En dat gebeurt in het theater het best door te doen!
Ik hoop van harte dat de overheid jullie artikel leest en al die andere stukken hierover. En dat ze meer middelen vrijmaken, niet alleen voor Fred maar voor meer zeer interessante makers. Want eenmaal kapot gemaakt, komen deze makers en groepen niet zomaar terug. En dat is werkelijk doodzonde.
Schandalig dat een aantal commissieleden beslissen over het lot van artiesten, die al jaren zeer gewaardeerd worden door een groot aantal bezoekers van hun optredens.
Ik vraag me af of ze de laatste voorstelling King Lear van Fred Delfgaauw zelf gezien hebben. De recensies in vakbladen en kranten waren hierop lovend en als de commissieleden de voorstelling zelf gezien hebben dan hebben ze er niks van begrepen. Er zit wel degelijk een gelaagdheid in en boeit de voorstelling van begin tot eind. Fred Delfgaauw beheerst het poppenspel tot in perfectie. Zodra zijn hand in de pop verdwijnt ontstaat er een nieuwe persoonlijkheid die tot leven komt waarbij je direct vergeet dat het om een pop gaat. Fred Delfgaauw is al 40 jaar actief en het kan toch niet zo zijn, dat dit onderdeel van onze cultuur gaat verdwijnen.
Met verbazing dit artikel gelezen. Onbestaanbaar dat Fred Delfgaauw op zo’n manier wordt afgeserveerd door mensen die deskundig zouden moeten worden geacht. Zijn prachtig vormgegeven karakters vertellen stuk voor stuk hele herkenbare verhalen over ‘hun’ leven. De gelaagdheid van die verhalen maakt het bijzonder interessant theater dat aanzet tot nadenken over jezelf. Iets dat in deze tijd node gemist wordt. Een herziening van de mening van de commissie zou dan ook zeer op zijn plaats zijn. Peeriscoop/studio Peer mag niet op deze manier eindigen. Peeriscoop heeft een grote waarde voor de stad Gorinchem en de trouwe toeschouwers die daar cultuur en kleinkunst komen beleven.
Ik heb meerdere voorstellingen van hem gezien. Het was gewoon geweldig. Jammer dat hij niet op zijn waarde wordt geschat! 😢
Wij vinden het erg jammer dat Fred Delfsgauw niet gewaardeerd wordt met zijn voorstellingen het is een genot om naar te kijken net als de theater periscoop waar je altijd hartelijk wordt ontvangen en de uitstraling van zijn poppen die hij zelf creeerd. Hoe is het mogelijk dat aan zijn kunsten wordt getwijfeld .Hij is unieke poppenspeler die mensen kan boeien en entertainen. FRED DELSGAUW LIEVE GROET UIT PEKELA WAAR JE VOORSTELLINGEN OOK GEWARDEERD WORDEN.SUCSES
Het is crisis en dan rollen er koppen. Deal with it.
Ik ken hem niet. Ben wel benieuwd. Is zijn werk divers?
Jason, ik nodig je uit om een voorstelling bij te wonen… stuur maar een mailtje naar info@peeriscoop.nl, je bent dan onze gast.
Ps ik werk voor Fred Delgaauw in theater Peeriscoop en Studio Peer
We leven in oorlog. De grote oorlog van het verdelen van macht en geld en we worden allemaal bang gemaakt. En ziek gemaakt. En zoals Winston Churchill ooit ( niet letterlijk) schreef:” als we kunst moeten gaan inleveren om meer wapens te kunnen kopen, waar vechten we dan nog voor?” Huub Mous schreef daar in 2011 al een treffend stuk over wat zo eindigt:”
Onlangs sprak ik de van oorsprong Friese kunstenaar Hans van Houwelingen die bezig is met een kunst opdracht voor het nieuwe Provinciehuis in Leeuwarden. Hij verbaasde zich erover dat de kunstwereld zich zo makkelijk opzij laat zetten door deze rechtse regering en niet haar eigen politieke kracht aanwendt. Kunst is niet alleen maar autonoom en waardevrij, maar heeft altijd ook zelf politieke implicaties. Omgekeerd zouden politici veel kunnen leren van de verbeelding van kunstenaars. Het is soms tenenkrommend om te zien hoe politici het belang van de Euro en steun aan Griekenland aan hun kiezers proberen uit te leggen en tegelijk wijzen op de noodzaak van meer bezuinigingen.
Met dat soort paradoxen hebben kunstenaars doorgaans veel minder moeite. Kunst is het domein bij uitstek van de paradox en het is vreemd dat politici die kwaliteiten van de kunstenaar niet weten aan te wenden om hun moeilijke boodschap te verkondigen. Omgekeerd is het vreemd dat kunstenaars niet hun eigen verbeelding inzetten als wapen tegen deze al te rigoureuze bezuinigingsplannen. Welnu, met deze manifestatie bij BAS wordt Hans van Houwelingen op zijn wenken bediend. Het zijn immers de kunstenaars die hier zelf laten zien waartoe hun verbeelding is staat is, en daar kunnen heel wat politici jaloers op zijn. Als we de verbeelding niet meer hebben ….. Then what are we fighting for?” (Einde citaat.)
Kunstenaars als Fred Delfgaauw zijn van grote betekenis voor onze kunst en cultuur.
Mensen als Fred geven ons de wapens om te vechten tegen de onverschilligheid, de onnozelheid en de afbraak van onze mooie vrije wereld.
Ga maar kijken naar zijn voorstelling en vecht zelf voor uw kunstenaars in plaats van driekwart af te knijpen omdat het potje geld leeg is. Kunst is geen wedstrijdje, het is het bloed dat door onze aderen stroomt.
Fred Delfgaauw is al meer dan 35 jaar een vakman. Ik roep het FPK op om deze vakman ook de komende jaren te ondersteunen.
Ik vraag mij af welke mensen mogen beslissen of iets goed is of niet. Fred staat al jaren achter elkaar op het podium met volle zalen en lovende kritieken.
Het lijkt erop dat het niet de smaak is van de commissie of dat er andere belangen spelen, misschien moet Fred naar de randstad verhuizen daar is blijkbaar alles goed,
Ik vind het in en in triest dat een vakman niet gewaardeerd word, laat het publiek spreken die hebben de meeste stemmen.
Vakmannen maken vakwerk…….. beterweters maken niets beter maar breken vakwerk af.
Fred Delfgaauw is uniek ! Het FPK maakt een grote vergissing. Studio Peer moet blijven!
Ik had de eer en het genoegen om persoonlijk kennis te maken met Fred Delfgaauw.
Te vernemen dat deze grote kunstenaar, die zich zijn hele carrière succesvol en met grote waardering van het publiek heeft ingezet voor het poppen-,objecten-en beeldend theater, in plaats van een beloning een verschrikkelijke straf krijgt opgelegd maakt me ronduit misselijk en gaat mijn verstand ten boven…
Wonende in het buitenland heb ik jammer genoeg niet de gelegenheid gehad om zijn laatste werk ‘King Lear’ te kunnen bewonderen. Maar alleen al bij het lezen van de recensie van Kester Freriks kreeg ik kippenvel en werd ik ontroerd…
SHAME ON YOU mensen van de commissie!
Met grote ogen van verbazing en een open mond van onbegrip las ik dit artikel. Dit is echt niet normaal! Dat een veelzijdig man als Fred Delfgaauw op zo’n manier wordt afgeserveerd en aan de kant gezet door mensen die dus kennelijk niet weten waar ze het over hebben.
Hoe durven jullie te zeggen dat deze man niet veelzijdig en niet vernieuwend is. Duidelijk is er een iene miene mutte spelletje gespeeld en zij zijn in dit geval de baas.
Fred Delfgaauw karakters meer dan prachtig vorm. Ze vertellen stuk voor stuk hele herkenbare verhalen over ‘hun’ leven. De gelaagdheid van die verhalen maakt het bijzonder interessant theater dat aanzet tot nadenken over jezelf. Iets dat in dewereld vandaag de dag zeker gemist wordt. En wat misschien degenen die deze idioterie hebben bedacht misschien ook wel eens moeten doen… nadenken over jezelf,
Maar ook vooral je verdiepen in een ander, want dat is overduidelijk niet gedaan.
Buiten het feit dat de man zelf, Studio Peer en het theater Peeriscoop op deze manier kapot gaat zullen ook vele anderen flink de dupe zijn. Want juist door zo vernieuwend te zijn zoeken mensen en nieuw talent hem op voor workshops en begeleiding in hun carrière. Die worden dus nu ook aan hun lot over gelaten.
Dank hoor! Mocht de Culturele sector ooit nog weer een beetje op kunnen klauteren zal de liefhebber, de theaterbezoeker, de passionele vrijwilliger enz. Dus alleen naar de rete commerciële producties kunnen gaan en wordt wat echt inhoud heeft weggedonderd!
Ik zou een goed achter de oren krabben na al deze commentaren en misschien eens even gaan horen en zien waar deze man mee bezig is. Niet alleen hem, maar ook Gorinchem en liefhebbers vanuit het hele land laten jullie stikken.
Zo! Dat is eruit
“Buiten de gebaande paden loopt het nooit dood…” – De Verhaler
(denk er maar eens over na)
Alsof een ijskoude hand op mijn rug wordt gelegd. Schrik, onbehagen en boosheid.
Hoe kan dit, wie zijn deze mensen die blijkbaar zonder enige kennis van zaken, deze onwaarachtige meningen neer pennen, met alle gevolgen van dien.
Fred Delfgaauw is een zeer getalenteerde speler die bij een groot publiek wordt gewaardeerd. Om dit zwak te noemen is zwak van diegene die dat beweerd. En het is apert onjuist, een volkomen misslag! Ach boos worden is zinloos als je boos wordt op domheid. Conclusie ; domme mensen zijn gevaarlijk!
Ach ja. We weten het allemaal beter dan de mensen van het Fonds, net zoals we het beter weten dan de politiek en de wetenschap.