Om de prijzen voor acteurs ‘genderinclusief’ te maken, gaat de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) voortaan drie Theo d’Ors uitreiken. Er komt een Theo d’Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een dragende rol, een Theo d’Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een bijdragende rol en een Theo d’Or voor de meest innovatieve bijdrage aan het theaterveld.  De VSCD wil zo ‘bijdragen aan betere kansen voor iedereen, ongeacht hun genderidentificatie’. 

De acteursprijzen werden vanaf 1955 uitgereikt aan de beste mannelijke en vrouwelijke hoofdrol (Louis en Theo d’Or) en de beste mannelijke en de vrouwelijke bijrol (Arlecchino en Colombina) van het afgelopen seizoen. Dat klassieke binaire genderonderscheid past volgens de VSCD niet meer in deze tijd. ‘Het is tijd voor verandering.’

Afgelopen zondag werd op het Gala van het Nederlands Theater al met nostalgie afscheid genomen van de bijna zeventig jaar oude onderscheidingen. Nu blijkt in ieder geval de titel Theo d’Or toch behouden te blijven. De VSCD wil met die naam ‘aansluiten bij de geschiedenis van vrouwen in het theater en de lijn van winnaars van de Theo d’Or voortzetten.’ Het is een afgeleide van Theo Mann of Theodora Bouwmeester (1850- 1939), de geliefde actrice die onder meer decennia lang indruk maakte bij de Koninklijke Vereeniging Het Nederlandsch Tooneel.

De nieuwe Theo d’Or voor de meest innovatieve bijdrage aan het theaterveld noemt de VSCD een ‘open categorie’. ‘Het gaat om theatervormen waarvan we nu nog niet weten dat ze kunnen bestaan en de jury kan zeker in de beginfase van deze nieuwe prijs haar eigen invulling geven aan deze categorie.’ Concreet zouden we kunnen denken aan ‘het gezamenlijk spelen van een rol, het doorbreken van genre-grenzen of het openbreken van het maakproces door makers die speler zijn en spelers die maker zijn’. Een belangrijk aspect van deze prijs is dat het criterium van ‘een minimum aantal speelbeurten op VSCD-podia’ wordt losgelaten, ‘om ook spelers in andere en kleinere producties buiten de gebaande paden een kans te geven op een nominatie’.

Veelgenoemd commentaar op genderinclusieve prijzen is dat vrouwen minder kans maken, omdat er voor hen minder mooie rollen voor het oprapen liggen. Uit onderzoek van Theaterkrant vorig jaar bleek ook dat van de niet ‘gegenderde’ theaterprijzen slechts iets meer dan een derde gewonnen wordt door vrouwen. De VSCD erkent dat ongelijke speelveld. ‘Het aantal substantiële rollen voor vrouwen bleef lang achter en ook is hun aandeel in de voorstellingen in tekst en speeltijd vaak kleiner.’ Tegelijkertijd merkt de VSCD de trend op dat er meer en grotere vrouwenrollen worden gespeeld. De vereniging wil deze trend ook zelf gaan ‘aanjagen door de sector na te laten denken over genderonderscheid en -gelijkheid en door ruimte te scheppen voor meer verscheidenheid hierin’:

De Toneelprijzen zijn het sluitstuk van de hele keten in de sector – van de schrijvers van toneelrollen tot de regisseurs die castingkeuzes maken – en de (statistische) ongelijkheid van vrouwen moet op alle niveaus worden erkend en aangepakt. VSCD geeft met het genderinclusief maken van de prijzen aan dat er gelijke kansen moeten zijn en het is aan de gehele sector om hierin te groeien. 

De jury belooft ook ‘de verhoudingen tussen rollen en gender voortdurend in hun overwegingen mee te nemen’.

Op het Gala van het Nederlands Theater van 2024 worden de acteursprijzen voor het eerst in de nieuwe vorm uitgereikt. Het is nog niet bekend of de winnaars ook een portret in Internationaal Theater Amsterdam krijgen. De andere VSCD-prijzen, zoals de Krekels voor het jeugdtheater, de Dansprijzen, de Cabaretprijzen, de Mime/Performance Prijs en de Ovatie, hebben nooit een genderonderscheid gehad en blijven ongewijzigd.

Op sociale media worden de nieuwe prijzen met gemengd enthousiasme ontvangen. Voormalig politicus, bestuurder en acteur Boris van der Ham noemt de vermindering van het aantal prijzen op X en Facebook ‘echt doodzonde en het doel (inclusiviteit) niet dienend, sterker nog: verslechterend’. Volgens hem zei vrijwel iedereen in de wandelgangen van het afgelopen theatergala de afschaffing van de Louis D’Or onzinnig te vinden. ‘Maar weinigen spreken zich uit. Ik wel.’

Ook Stine Jensen noemt de verandering op X onzinnig. ‘Men blijft toch m/v tellen – zie film waar na genderneutraal 4 mannen de prijzen kregen. En ik zag dit weekend het fenomenale De Jaren – een ‘genderneutrale’ kijk daarop is absurd. Voeg dan liever categorieën prijzen toe.’

Foto: Winnaars acteursprijzen 2023