Na 45 jaar stopt de Uitmarkt in zijn huidige vorm. Het concept past volgens de organiserende stichting niet meer bij deze tijd. Onder de naam ‘DE OPENING van het culturele seizoen’ presenteert de organisatie vanaf 2024 een nieuw concept. Deze zomer is er een kleinschalige tusseneditie.

De beslissing voor een volledig nieuw concept volgt uit een onderzoek dat Stichting Uitmarkt liet uitvoeren onder betrokkenen uit de sector, overheden en financiers. Daaruit bleek dat een evenement op één centrale plek niet meer aansluit bij het doel om een breed en divers cultuuraanbod bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen. Ook de kraampjes met folders passen niet meer in de huidige digitale en duurzame tijd. ‘Waar de instellingen en makers voor de digitale revolutie het festival hard nodig hadden om hun doelgroep te bereiken en kaarten te verkopen, hebben zij inmiddels de online middelen om dit zelf te doen.’

Hetzelfde onderzoek toonde volgens de organisatie wel aan dat er bij de sector nog steeds de behoefte is om één weekend per jaar het cultuuraanbod in de schijnwerpers te zetten. ‘Het biedt een kans om een vooruitblik te geven op het nieuwe seizoen, mensen te inspireren, de kaartverkoop te stimuleren, en de waarde en het belang van kunst te bediscussiëren.’

Vanuit dit idee werd een nieuw concept ontwikkeld: ‘DE OPENING van het culturele seizoen’, een nationaal cultuurweekend onder één landelijke titel met lokale invulling. ‘Het is te vergelijken met een nationaal evenement zoals Koningsdag of Sinterklaas’ schrijft Stichting Uitmarkt. ‘Elk jaar organiseert één stad het centrale festivalhart van DE OPENING bestaande uit een centraal podium en live tv-uitzendingen. Daarnaast zetten zij hun eigen cultuurlocaties open voor het publiek, hebben ze hun eigen lokale culturele programmering, debatten en een eventuele aanvullende programmering zoals schrijverscafés. Andere steden kunnen aanhaken onder dezelfde nationale naam, met eigen instellingen en een eigen culturele programmering, wat de culturele diversiteit en het bereik ten goede komt.’

Stichting Uitmarkt wil DE OPENING jaarlijks gaan organiseren in het laatste weekend van augustus. De plannen liggen klaar, maar het concept zal pas volgend jaar uitgerold worden. Mede vanwege de vele betrokken partijen en benodigde budgetten lukte het niet om het vernieuwde concept deze zomer al volledig te realiseren.

Wel komt er een kleinschalige tusseneditie. Tijdens het laatste weekend van augustus 2023 kunnen bezoekers op zaterdag en zondag in Koninklijk Theater Carré Sneak Peek Tours boeken, waar ze kennis kunnen maken met verschillende voorproefjes van het culturele seizoen. Daarnaast kunnen bezoekers daar de repetities of live opnames van twee tv-programma’s bijwonen, die we nog kennen van de Uitmarkt. Zaterdagavond zendt de NTR op NPO 2 een grote live show uit, met voorproefjes en optredens van bekende artiesten zoals Huub van der Lubbe, Claudia de Breij, Spinvis en het Groot Omroepkoor. Op zondagavond volgt de uitzending van het programma Musical Awards: The Kick-Off op NPO1/AVROTROS.

Op zondagmiddag organiseren Kunsten ’92, Paradiso, ACI en de Akademie van Kunsten traditiegetrouw in Paradiso het Paradisodebat, dit jaar met de titel: Koers Kiezen. Onder leiding van Jörgen Tjon A Fong gaan politici in gesprek met mensen binnen en buiten het culturele veld over de toekomst van het cultuurbeleid en de actuele politieke situatie.

DE OPENING wordt georganiseerd door XSAGA Festivals, in opdracht van Stichting Uitmarkt. Voor meer informatie en het bestellen van tickets: openingcultureleseizoen.nl