Abdelkader Benali wint met zijn Hamlet–bewerking voor de Amsterdamse Toneelmakerij een Kaas & Kappes prijs. In het kader van het festival Kaas & Kappes bekroont een jury jaarlijks de beste Nederlandse- en Duitstalige jeugdtheaterteksten. Aan de onderscheiding is een geldbedrag van 1875 euro verbonden. (meer…)
De performance Patchworkgirl van De Toneelmakerij heeft de Ars Electronica Award for Digital Humanity 2024 gewonnen. Met de prijs eert Ars Electronica met het Oostenrijkse Ministerie van Buitenlandse Zaken een kunstwerk dat de hedendaagse benadering van technologie bevraagt. De winnaar ontvangt een Golden Nica en 10.000 euro.
Patchworkgirl is een lecture-performance over sexting, exposing, slutshaming en het ownen van je seksualiteit, geschreven en gemaakt door Eva Knibbe (idee en regie), Paulien Geerlings, Jantine Jongebloed en Nina van Tongeren.
Toen Jongebloed zestien was, belandden haar naaktfoto’s op de schandaalsite GeenStijl. In Patchworkgirl reconstrueert ze de gebeurtenissen van toen. Vijf tienermeiden van de MBO Theaterschool re-enacten de Jantine van 16 en vertolken de daders. Met A.I.-artist Noelía creëren ze een avatar, op basis van de naaktfoto’s van Jantine. Dit virtuele meisje belichaamt eerst de ‘male fantasy’ om aandacht te trekken. Dan wordt de avatar aangekleed met foto’s van huid van het publiek en gaat ‘ze’ in expose-groepen en op pornosites namens slachtoffers in dialoog met bezoekers, om de vrouwen zo de zeggenschap terug te geven over hun eigen verhaal.
Tijdens het maakproces van Patchworkgirl kregen de makers glashelder de (afwezige) ethiek van het internet te zien. ‘Aan de ene kant bleek het verboden om een naakte avatar te maken, aan de andere kant posten talloze mannen privébeelden van echte vrouwen online.’ De makers besloten deze obstakels tot de kern van de voorstelling te maken.
De Ars Electronica Award for Digital Humanity wordt dit jaar voor de vierde keer uitgereikt. Ars Electronica is een internationaal instituut voor digitale kunst in Linz, Oostenrijk. Met hun sinds 1979 jaarlijks terugkerende Ars Electronica Festival creëren ze een hotspot voor innovatieve kunst.
‘Een enorme eer en erkenning om van zo’n vet festival zo’n belangrijke prijs te ontvangen’, reageren makers Geerlings en Knibbe. ‘Met Patchworkgirl hebben we de grenzen van wat theater is opgezocht en activistische kunst gemaakt waarin het onderzoek zelf de artistieke uitkomst is.’ Het onderzoek is overigens nog niet afgerond. De grote launch van de avatar ‘Patchwork girl’ in expose groepen en op pornosites moet nog beginnen. De prijs maakt het mogelijk om deze volgende fase te realiseren, laten de makers weten.
In de categorie Interactive Art + ontving ZOE, een internationale coproductie met Theater Rotterdam, een eervolle vermelding. In ZOE onderzoeken media kunstenaar, scenograaf en artistiek onderzoeker Noor Stenfert Kroese (NL) en Amir Bastan (IR/AT) de mogelijkheden van interne communicatie tussen lichtgevoelige reishi-paddenstoelen en een op maat gemaakt robotsysteem.
Foto’s: Sanne Peper