Gisteren las ik ergens het woord ‘vrouwvriendelijk’. Ik had – misschien, of waarschijnlijk, omdat ik een man ben – nooit zo bij dat woord stilgestaan. Maar ineens realiseerde ik me hoe veelzeggend het is dat we in de Nederlandse taal wél een woord hebben verzonnen voor iets waarvan we vinden dat het aanpassingen vereiste voordat vrouwen er óók gebruik van kunnen maken, maar dat hetzelfde principe voor mannen – manvriendelijk – simpelweg niet bestaat. (meer…)
Voor Square 2.1 ging jongleercollectief Tall Tales Company samen met beeldend kunstenaar Don Satijn op zoek naar de schoonheid achter de patronen en rituelen die ons dagelijks leven beïnvloeden. De voorstelling is een soort digitale spin-off van Square Two, die deze week een internationale tournee zou aftrappen met een première op Circusstad Rotterdam maar door de coronacrisis vooralsnog geen doorgang kon vinden. Het virtuele alternatief is vanaf 20:00 uur vanavond online te beleven.
Want om toch alvast iets van het gezamenlijke onderzoek dat het circustheatercollectief de afgelopen twee jaar met Satijn voerde te kunnen tonen, bedachten ze een totaal nieuwe vorm met eigen codes en dramaturgieën: een virtuele, transdisciplinaire walkthrough-circusvoorstelling, die je (liefst alleen) ondergaat in je eigen huis. In dertien korte video’s word je rondgeleid door ruimtes in je huis die al te bekend voorkomen, en verleiden de makers je tot nieuwe blikrichtingen. Zo ontstijgt je eigen huis even aan het alledaagse – wat na tweeënhalve maand volop thuiszitten een onverwachte maar welkome afwisseling is.
Square 2.1 leidt je in korte clips – die je kijkt op laptop, tablet of telefoon – door je huis: van de voordeur naar de keuken, van de woonkamer naar toilet, bad- en slaapkamer. Je eindigt bij je favoriete plekje voor het raam, bij je favoriete uitzicht vanuit huis.
Tijdens de wandeling door je eigen huis, neemt het jongleercollectief ons op het scherm ook mee van kamer naar kamer, waardoor de analoge en de virtuele kamers met elkaar in dialoog gaan. In die virtuele kamers hangen werken van Don Satijn en plaatsen de performers zichzelf als ‘levende jongleersculpturen’ in de ruimte. Als toeschouwer word je ook tot bewegingen en handelingen verleid.
Codes, patronen, algoritmes, rituelen; ze zitten overal om ons heen – zichtbaar en minder zichtbaar. In de manier waarop we onze huizen binnenkomen, het aantal stappen dat we zetten in de gang, tot aan de online aankopen die we doen achter onze laptops. Elke kubus is een verkapte code, achter een jongleerroutine gaat ook een cijferreeks schuil.
Het is mooi om te zien hoe een getallenreeks zowel in een beeldend object, als in een levende performance vertaald kan worden: twee volstrekt uiteenlopende vertalingen van hetzelfde uitgangspunt. Kunst geeft vorm aan ogenschijnlijk harde cijfers en neemt dat letterlijk: het kan alle vormen aannemen, en zodoende schoonheid en verbeelding in schijnbaar objectieve reeksen blazen.
Gezien: Square 2.1 (8+) van Tall Tales Company. Online première: 6 juni 2020, Circusstad Rotterdam. Beeld: Herman van Bostelen met daarin een foto van Megin Zondervan