Ex-partner Peter Sas heeft gisteren het archief van Michael Matthews officieel en feestelijk overgedragen aan het Allard Pierson. Na korte voordrachten en de nodige ondertekeningen, kon het gezelschap een blik werpen op een mini-expositie in twee vitrinekasten met unica uit Matthews’ unieke eigen carrière. (meer…)
De Schuur in Haarlem staat stil bij het leven en werk van een van de meest markante en originele theatermakers uit het verleden van Toneelschuur Producties. Op zaterdag 14 januari vindt in samenwerking met The Need for Legacy en RIGHTABOUTNOW INC. het programma A Tribute to Michael Matthews (part one) plaats. Volgend jaar volgt een festival waarbij meer werk van Matthews gespeeld wordt.
Michael Matthews (1958-1996) kwam in 1984 als twintiger van Amerika naar Nederland, en maakte zijn eerste producties als regisseur bij Toneelschuur Producties. Ruim tien jaar later schreef, regisseerde en speelde hij in de Toneelschuur zijn imposante The Monster Trilogy, waarin hij lucide reflecteerde op zijn ziekte en aanstaande dood. In dit korte tijdsbestek was Matthews onmiskenbaar een van de blikvangers van het Nederlandse avantgarde-theater geworden. Hij verbond de Grieken met funk, opera met clubcultuur, cult-horror met klaagliederen, en bewoog met evenveel gemak en elegantie in het nachtleven als in de theaterelite. Daarin was hij zijn tijd ver vooruit.
Voor A Tribute to Michael Matthews (part one) stelden Marjorie Boston en Yuen Kwan Lo een avond samen ‘die al even eclectisch, jong en prikkelend is als Michael Matthews zelf’. Er is een lezing door Maarten van Hinte, een interview met voormalig Toneelschuur-directeur Frans Lommerse en voormalig productieleider Ina Veen, een performance uit repertoire van Matthews door Gustav Borreman en Sherise Strang, en een rondetafelgesprek met gasten die Matthews persoonlijk gekend hebben en jonge theatermakers die zijn legacy willen voortzetten. Na afloop is er een afterparty in het Schuurcafé met DJ All Star Fresh.
Het programma wordt mede mogelijk gemaakt door Allard Pierson, Podiumkunst.net en Beeld en Geluid.
Rob Malasch schreef voor Theaterkrant Magazine van maart 2021 het portret Michael Matthews – Coole charme en monumentaal werk. Foto: Anja Robertus