De Nationale Opera (DNO) heeft de prijzen voor ‘Beste Wereldpremière’ en ‘Duurzaamheid’ gewonnen tijdens de International Opera Awards in Warschau, een jaarlijks evenement dat uitmuntendheid in de wereld van opera viert. Frequent gastregisseur bij de DNO Barrie Kosky heeft de prijs voor ‘Regisseur van het Jaar’ gewonnen. (meer…)
De Nationale Opera is door de internationale vakjury van de OPER! AWARDS, georganiseerd door het Duitse tijdschrift OPER!, verkozen tot beste operagezelschap van 2023. De prijs wordt uitgereikt op 29 januari 2024 in Nationale Opera & Ballet.
In het rapport noemt de jury, bestaande uit muziekjournalisten, De Nationale Opera een onmisbare speler in de internationale operawereld. Ze zijn onder meer erg te spreken over het leiderschap van directeur Sophie de Lint, die volgens hen laat zien hoe een operahuis relevant kan zijn in de diverse, moderne en stedelijke samenleving. ‘Uitgekiende projecten en een doordachte aanpak brengen mensen van verschillende afkomst, achtergrond en interesse samen onder het gemeenschappelijke dak van het huis aan het Waterlooplein. De uitstekende selectie van artiesten in een passende samenstelling voor een programmering van zelden uitgevoerde opera’s, klassiekers én impactvolle wereldpremières maakt van elke nieuwe productie een ware belevenis van bijzonder artistiek belang’.
De Lint laat weten ‘buitengewoon trots’ te zijn deze prijs te mogen ontvangen. Ze ziet het als een aanmoediging om te blijven werken aan een plaats voor opera in de moderne samenleving, waarbij duurzaamheid een belangrijk aspect is voor het operahuis. Daarnaast blijven ze op zoek naar nieuwe makers die binnen de vorm van opera hun verhalen delen.
Twee weken geleden won De Nationale Opera tijdens de International Opera Awards in Warschau al de prijzen voor ‘Beste Wereldpremière’ en ‘Duurzaamheid’. Frequent gastregisseur bij DNO Barrie Kosky werd uitgeroepen tot ‘Regisseur van het Jaar’.
Foto: Marco Borggreve – Innocence van De Nationale Opera
Het is een eer van heb-ik-jou-daar dat Duitse muziekjournalisten in DNO menen te herkennen dat opera “relevant kan zijn in de diverse, moderne en stedelijke samenleving”. Stedelijke samenleving. Of BBB daarmee blij zal zijn…
Tja, die “plaats voor opera in de moderne samenleving, waarbij duurzaamheid een belangrijk aspect is voor het operahuis”. Eigenlijk best een beetje trots op, eigenlijk. Duurzaamheid! Een belangrijk aspect dat ik altijd in het achterhoofd houd bij operabezoek.
“Uitgekiende projecten en een doordachte aanpak brengen mensen van verschillende afkomst, achtergrond en interesse samen onder het gemeenschappelijke dak van het huis aan het Waterlooplein.”
Dat is helaas een aperte leugen.