29 voorstellingen werden in 2022 unaniem lovend besproken door de recensenten. Over 9 voorstellingen bestond minder eensgezindheid onder de schrijvende theaterpers: die kregen zowel een zeer positieve als negatieve recensie. Opvallend is dat Het Nationale Ballet maar liefst 4 keer in de lijst met bejubelde voorstellingen terugkomt.
(meer…)
Zeker 17 voorstellingen werden in 2021 unaniem lovend ontvangen door recensenten. Ze waren ‘Keuze van de Criticus’ op Theaterkrant.nl en kregen bij andere media minstens vier sterren. Op onze site leverde dat de badge Bejubeld op.
Wanneer een voorstelling bijzonder goed is, of opmerkelijk is in zijn genre of in het oeuvre van de maker, kan onze recensent dit aangeven met de badge Keuze van de Criticus. Die werd afgelopen jaar 112 keer uitgereikt. Een voorstelling die daarnaast door minstens twee andere media besproken werd en daar alleen vier of meer sterren (of ballen/badge/tekst in die strekking) ontving, krijgt ook de badge Bejubeld.
Onze recensenten over de bejubelde voorstellingen van 2021:
Numero Uno van Ronald Goedemondt
Rosalie Fleuren: ‘Hij is uniek in zijn associatieve, kleurrijke vertelstijl, waarmee hij de absurdste situaties moeiteloos voor je geestesoog laat verschijnen.’
Broeders verheft u ter vrijheid van Studio Dries Verhoeven
Fransien van der Putt: ‘De schoonheid van het zingende robotballet blijft op mijn netvlies hangen.’
Lady Chatterley’s Lover van De Warme Winkel en Frascati Producties
Sara van der Kooi: ‘Een kwetsbare, prikkelende en belangrijke voorstelling over liefde, lust, uitsluiting en inclusie.’
any attempt will end in crushed bodies and shattered bones van Jan Martens / GRIP i.s.m. Dance On Ensemble
Fransien van der Putt: ‘overweldigend door de manier waarop de voor dans zo gebruikelijke kracht van een groot ensemble wordt gecombineerd met de individuele gang van vele dansers.’
The Goldberg Variations BWV 988 van Anne Teresa de Keersmaeker
Wendy Lubberding: ‘Een zestigjarig lichaam dat veertig jaar danst, herbergt een enorme schat aan zeggingskracht. Het is sterk, het weet heel precies de weg naar het hart van de kijker.’
Rocky Horror Show van De Graaf & Cornelissen
Kester Freriks: ‘Een groot theatraal en muzikaal spektakel, met Ratzke als superieure horrordiva.’
De Meester en Margarita van Konvooi, Orkater
Henri Drost: ‘De makers spelen net als Boelgakov een geraffineerd spel met universele angst en waanzin.’
The Clowns Convention van Acteursgroep Wunderbaum en Theaterhaus Jena
Mia Vaerman: ‘Fellini zou zijn twee handen gekust hebben, en alles op film vastgelegd.’
Maria Maria Maria van Joeri Vos / De Veenfabriek
Marijn Lems: ‘De combinatie van menselijkheid en goddelijkheid levert een wonderschone ode aan de moeder der mensheid op.’
One Man Show van Floor Houwink ten Cate / Frascati Producties
Wendy Lubberding: ‘Floor Houwink ten Cate gebruikt verschillende theatervormen om door te dringen tot de witte heteroseksuele man. Benjamin Moen geeft de man indrukwekkend gestalte.’
Songs For No One van Nastaran Razawi Khorasani, KOBE
Patrick van den Hanenberg: ‘Het is een topprestatie van Nastaran Razawi Khorasani dat ze zo’n lieflijke voorstelling heeft weten te maken met een bikkelharde inhoud.’
Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht van de Theateralliantie
Sander Janssens: ‘Het wonderbaarlijke voorval is een smeuïg acteursfeestje vol haastverkledingen, gelardeerd met kleine en grote geintjes. Maar tussen alle hilariteit door, grijpt deze voorstelling ook meteen naar de keel.’
De uren van Internationaal Theater Amsterdam
Wendy Lubberding: ‘Met haar regie bij Internationaal Theater Amsterdam maakt Eline Arbo duidelijk wat een aanwinst zij is voor het grotezaaltoneel. Haar muzikaliteit en haar vermogen om (inter)menselijk gedrag met warmte te duiden voegen een wezenlijke kwaliteit toe.’
Before/After van NITE
Luuk Verpaalen: ‘Weizman toont in zijn overrompelende regie veel mededogen met de bewoners van dit aardse tranendal.’
Een oprechte ode aan de ironie van De Warme Winkel
Max Arian: ‘Het is een enerverende avond, lang, maar helemaal niet te lang, vrolijk, droevig, gek, kortom: belangwekkend.‘
Granm’ma van Wensley Piqué
Wendy Lubberding: ‘Piqué speelt tegelijk beide poppen en de kleinzoon, hoe hij het doet is haast niet na te vertellen, maar hij legt het oude koppetje stil tegen zijn schouder en het gaat van ‘ohhh’ in de zaal.’
Girls & Boys van Toneelgroep Oostpool
Margriet Prinssen: ‘Na drie kwartier lachen om smeuïge anekdotes in cabareteske sfeer, transformeert Girls & Boys in een onvoorstelbare tragedie. Hadewych Minis laat het publiek ademloos achter.’
Foto: The Clowns Convention van Wunderbaum, Jena Jan Dirk Van Den Bur