Recent verschenen er drie boeken over dramaturgie die onderling heel uiteenlopend zijn qua inzet en reikwijdte. Een van de drie springt eruit als radicaal emanciperend, waar het vertrouwen stelt in het theatermaken als een open proces en in het theater als een open veld.
Binnen theaterwetenschap en verwante studies is Hans van Maanen geen onbekende naam. In de kleine Nederlandse tak van dit academische veld heeft iedereen zijn Het Nederlandse Toneelbestel van 1945 tot 1995 weleens onder de neus geschoven gekregen. (meer…)
Na de jonge zakelijk leiders, vragen ook jonge dramaturgen om meer aandacht voor talentontwikkeling. Zij stuurden daarvoor een open brief aan cultuurminister Van Engelshoven, de Raad voor Cultuur en het Fonds Podiumkunsten. ‘Afstuderende dramaturgen voelen onvoldoende aansluiting met de werkpraktijk’, schrijft initiatiefnemer Joost Segers. (meer…)
De redactie van Theatermaker wilde een themanummer maken over aanbod en afname. De podiumkunsten vormen immers ook een markt, met theatergroepen die voorstellingen aanbieden aan schouwburgen en festivals die dat ‘product’ afnemen en het vervolgens doorverkopen aan toeschouwers. Dat onderwerp is urgent omdat na de cultuurbezuinigingen het (daarvoor al kwetsbare) systeem is gaan schuiven en […]
De dramaturgen van de (jeugd)theatergezelschappen in de basisinfrastructuur (BIS) luiden de noodklok over het gebrek aan een centraal theaterarchief. ‘Wij maken ons zorgen over het geheugen van de theatersector’, schrijven ze in een brief aan het ministerie van OCW en de Raad voor Cultuur. De sector heeft door het verdwijnen van het Theater Instituut Nederland (TIN) geen centraal theaterarchief meer met voldoende arbeidskrachten, financiële middelen en toekomstperspectief, waardoor de reconstructie van voorstellingen en maakprocessen in de toekomst onmogelijk wordt. (meer…)
De betreffende brief van de studenten dramaturgie, eerder gepubliceerd in de dagkrant van Festival Cement op 24/03/2018.
_______________________________________________
10 VRAGEN AAN DE DRAMATURGEN VAN GISTEREN
De dramaturgen van morgen bevragen de dramaturgie van vandaag in deze brief aan de dramaturgen van gisteren.
Beste dramaturgen van gisteren,
Hoe gaan we om met traditionele werkvormen en instituten in fluïde tijden?
Zijn de dramaturgen van gisteren, de geïnstutionaliseerde dramaturgen, zo oud en vastgeroest dat zij de veranderende werkwijze/rol van de dramaturg van morgen niet zien?
Hoe gaat de dramaturg van gisteren om met zijn of haar machtspositie?
Waar vindt de vereniging van dramaturgen plaats?
Waarom komen de dramaturgen van morgen en de dramaturgen van gisteren zo weinig structureel samen?
Waar zijn de leertrajecten voor de dramaturgen van morgen bij de dramaturgen van gisteren?
Wil de dramaturg van gisteren wel leren van de dramaturg van morgen?
Wil de dramaturg van morgen wel leren van de dramaturg van gisteren?
Waar is de ruimte om de dramaturgie van vandaag te bevragen?
Wie draagt de verantwoordelijkheid voor creëren van deze ruimte?
Liefs,
De dramaturgen van morgen.