Toni Blackwell wint De Troffel 2022 voor haar concept ‘Voor sletten die zijn verkracht’. Festival Cement reikt deze stimuleringsprijs jaarlijks uit aan het beste concept voor een voorstelling of performance van een beginnend maker. Aan de onderscheiding is 7500 euro verbonden. (meer…)
Danser en choreografe Courtney May Robertson wint De Troffel 2020. De stimuleringsprijs van Festival Cement wordt jaarlijks uitgereikt aan het beste concept van een beginnend maker. De winnaar ontvangt 7.500 euro om het projectplan verder uit te werken en een uitnodiging om de voortgang of realisatie te tonen tijdens de volgende festivaledite.
Courtney May Robertson (UK, 1992) wint met haar concept The woman destroyed. De jury vindt het boeiend dat ze daarin de binaire tegenstelling tussen mens en technologie ontrafelt en daarvoor ‘een delicate en doorwrochte taal’ gevonden heeft. Ze noemt het concept ‘hedendaags, actueel en relevant’.
Andere genomineerde concepten kwamen van Mathieu Charles, Lobke Leirens & Seppe de Cubber, Monki, Femke Arnouts, Sonja van Ojen, Joske Koning en Roshanak Morrowatian. Zij werden uit de 54 inzendingen van dit jaar door een leescommissie geselecteerd en pitchten gisteren hun plan.
De jury bestond dit jaar uit Ingrid Vranken, Mats van Herreweghe en Katja Heitmann. Eerder werd de prijs gewonnen door onder meer Leen Braspenning, Arno Schuitemaker, Lisa Verbelen, Emke Idema, TAAT, Alexia Leysen en LIPS&KNOBEL.
Foto: Courtney May Robertson in Rule of Three van Jan Martens & NAH, Phile Deprez