De financiële schade door de coronacrisis is enorm, en het einde is nog niet in zicht. Wat zijn de verhalen achter de cijfers? Theaterkrant gaat in gesprek met zzp’ers uit de theatersector. Waar doen ze het van? Hebben ze nog werk en inkomen? En hoe gaan zij om met de onzekerheid die de coronacrisis brengt? Deze keer: Uri Rapaport. (meer…)
De financiële schade door de coronacrisis is nu al enorm, en het einde is nog niet in zicht. Wat zijn de verhalen achter de cijfers? Theaterkrant gaat in gesprek met zzp’ers uit de theatersector. Waar doen ze het van? Hebben ze nog werk en inkomen? En hoe gaan zij om met de onzekerheid die de coronacrisis brengt? Deze keer: dramaturg en programmamaker Joost Segers.
Segers werkt als freelancer voor verschillende festivals en in verschillende rollen. Als hoofd van de SPRING Academy verzorgt hij het programma voor de vele studenten en jonge makers die het festival bezoeken. Ook werkt hij als programmamaker voor Festival Cement, schrijft voor verschillende media, waaronder Theatermaker en Theaterkrant, geeft les aan de Universiteit Utrecht en staat achter de bar bij Theater Kikker.
Een divers palet aan werkzaamheden met één overeenkomst: al zijn werk is afgezegd. ‘Bij de Universiteit Utrecht geef ik elk jaar het vak Practicum Theater & Dans. Dat doe ik onder een tijdelijk contract dat sowieso al zou aflopen. Bij SPRING was van de ene op de andere dag duidelijk dat het festival niet door kon gaan. Alle zzp’ers konden netjes hun klussen afmaken, maar daarna was er geen werk meer. Voor Festival Cement viel eveneens werk weg, hoewel hij nog wel aan de slag kon met een opdracht voor de alternatieve online editie ‘Cement in Isolement’. Nieuwe schrijfklussen voor Etcetera en Theaterkrant gingen eveneens niet door. Segers heeft nog steeds een flexcontract bij Theater Kikker. ‘Daar is arbeidstijdverkorting aangevraagd, maar voor mij levert dat vooralsnog maar een heel klein beetje geld op.’
Hoewel al zijn werk stilligt, merkt Segers daar op dit moment financieel gezien nog niet zoveel van. ‘Veel klussen zijn acuut gestopt, waardoor ik deze maand heel veel facturen heb kunnen schrijven. Er is geld binnengekomen dat ik normaal gesproken pas veel later zou krijgen. Het probleem is dat ik nu voor een lange tijd minder werk heb en niet weet wanneer dat weer kan worden hervat. Voor een aantal klussen is wel de intentie uitgesproken om volgend theaterseizoen weer samen te werken. Maar op dit moment durf ik daar niet op te rekenen.’
Inmiddels heeft Segers de TOZO aangevraagd en toegekend gekregen. ‘Ik leef en woon best goedkoop en heb een klein beetje geld geleend van mijn stiefvader. Als Spring in Autumn (de herfst-editie van SPRING, red.) doorgaat, dan zou ik het tot die tijd moeten kunnen uitzingen.’
‘Mogelijk gaan we de SPRING Academy dan in de herfst organiseren. Maar op dit moment is dat nog heel onzeker. Kunnen studenten wel vanuit het buitenland naar de Academy komen? Hoeveel studenten kunnen we ontvangen? Daar is nog geen zicht op. Het is heel lastig om daar in deze onzekere tijd scenario’s voor te bedenken.’
Segers merkt dat zijn werkgevers hun best doen om hem te betalen en werk te verschaffen, maar ook dat de mogelijkheden van de organisaties niet zo groot zijn. ‘Ze lopen heel veel inkomsten mis, dus het doorbetalen van zzp’ers kan gewoon niet. Het voelt wel vreemd dat de mensen in loondienst kunnen doorwerken en de freelancers moeten stoppen. Ik heb er wel begrip voor, ik heb er immers ook geen belang bij dat die organisaties omvallen.’
Segers leefde altijd al zuinig en probeerde geld opzij te zetten om de onzekerheid van het freelancerbestaan te kunnen opvangen. De coronacrisis confronteert hem nog eens extra met die noodzaak. ‘Ik haal veel energie uit mijn hybride werkpraktijk, waarbij ik verschillende werkzaamheden kan combineren. Het zzp’en is inherent aan het soort werk dat ik wil doen. Daarvoor zijn weinig vaste contracten beschikbaar en je komt er ook niet zomaar terecht. Maar ik heb het altijd vrij onwenselijk gevonden dat ik niet verzekerd ben voor arbeidsongeschiktheid en weinig pensioen opbouw.’
‘Ik heb voldoende ervaring en een netwerk opgebouwd, dus als de economie weer aantrekt moet ik weer aan het werk kunnen. Maar als dit voor een langere periode het ‘nieuwe normaal’ wordt, dan moet ik wel iets anders gaan verzinnen. Ik ga me nog niet omscholen, het is te vroeg om al conclusies aan deze situatie te verbinden.’
Werk verloren? Ja, alle opdrachten van dit seizoen.
Worden er opdrachten doorbetaald? Nee, maar er is wel een klein beetje inkomen uit de arbeidstijdverkortingsregeling van Theater Kikker.
Uitkering? Ja, de TOZO