Mugmetdegoudentand houdt na 38 jaar aan het eind van dit theaterseizoen op te bestaan. Dat maakte het Amsterdamse theatercollectief vanochtend bekend. De drie artistieke makers, Joan Nederlof, Lineke Rijxman en Marcel Musters, zijn in de afgelopen jaren steeds meer een eigen richting ingeslagen. (meer…)
De MBO-opleidingen met het kwalificatiedossier Artiest bieden in de huidige vorm structureel onvoldoende arbeidsmarktperspectief en zouden moeten worden beëindigd. Dat is een conclusie die de Commissie Macrodoelmatigheid MBO (CMMBO) op verzoek van minister Ingrid van Engelshoven (OCW) vandaag uitbracht. Onder het kwalificatiedossier Artiest vallen opleidingen tot acteur, danser, musicalperformer en muzikant, verspreid over twintig instellingen door Nederland.
De commissie is van mening dat relevante elementen uit de curricula van de artiestenopleidingen beter verwerkt kunnen worden in andere dossiers. ‘Creatieve vaardigheden zijn waardevol, maar rechtvaardigen geen zelfstandige opleiding. Drama is bijvoorbeeld nuttig als onderdeel van een zorg- of docentenopleiding’, zegt commissievoorzitter Frans Leijnse vandaag in Het Financieele Dagblad. ‘Het MBO heeft een gezamenlijke verantwoordelijkheid om opleidingen aan te bieden die toekomstperspectief hebben.’
Over de breedte van de creatieve MBO-opleidingen ziet de commissie een toename van het aantal studenten op de creatieve opleidingen, maar constateert ze tegelijk dat de werkgelegenheid op de arbeidsmarkt daarbij achterblijft. Mede daardoor is de arbeidsmarktpositie van gediplomeerden van creatieve mbo-opleidingen doorgaans matig tot soms onvoldoende, schrijft de commissie. De minister zou onderwijsinstellingen aan moeten moedigen beter inzicht te verkrijgen in de positie van hun alumni op de arbeidsmarkt en in het vervolgonderwijs. Opleidingen zouden in samenwerking met het werkveld het aanbod, de volume en kwaliteit van hun opleidingen aan moeten passen.
Overigens adviseerde de commissie niet alleen de artiestenopleidingen op te heffen, ook voor het kwalificatiedossier DTP (desktoppublisher) geldt een dergelijk advies.
De CMMBO is ingesteld door het ministerie van OCW en de staatssecretaris van Economische Zaken en moet controleren of MBO-instellingen de wet volgen. Het is voor het eerst dat de commissie adviseert met een opleiding te stoppen. Het is nu aan de sector om tot actie te komen.
Lees ook: Proeven, profileren, doorstromen; een introductie in de MBO theateropleidingen uit het februari-nummer van vakblad Theatermaker.
ik mis deze link naar de bron in het artikel.
https://www.cmmbo.nl/publications/advies-arbeidsmarktperspectief-van-creatieve-mbo-opleidingen/
Ach ja, helemaal vergeten. Hij staat er inmiddels bij Christiaan!
Trek je NIETS aan van alle werktafel-wijsheden. Ben je acteur en geloof je in je eigen kunnen? Dan kunnen ze allemaal de boom in. Trek je eigen plan en laat je door niets of niemand daarvan weerhouden. Goddank heb ik altijd làk gehad aan alle geschetste doemscenario’s. Van ‘kansloos’ tot ‘pure armoede’ – dat kreeg ik jarenlang te horen van ie-der-een om me heen. Ik verdien wel degelijk mijn geld als acteur omdat ik verdomd goed ben in mijn vak. Hou toch op met het ontmoedigen van alle acteurs in spé. Nou, en dan ga je in een keer op je bek – als je werkelijk gedreven bent en precies weet wat je wilt als performer, dan kom je keihard en 10 x zo sterk weer terug. Gaan ze die opleidingen uiteindelijk opdoeken? Dan creëer je je eigen mogelijkheden, je eigen podium. Opkrabbelen, groeien & doorzetten. Ik spreek uit ervaring, het heeft me telkens weer gesterkt in de overtuiging van mijn eigen kunnen, mijn kwaliteiten. Het is het mooiste vak dat er bestaat: op de planken, voor de camera, straattheater of in de schouwburg, voor jong en oud. Dikke vinger naar alle wijsneuzen die proberen de droom van elke jonge artiest bij voorbaat al de nek om te draaien. Jeg, bah, foei, schaamt u!
Rechtvaardigen geen zelfstandige opleiding? Wat een onzin. De opleidingen moeten gewoon serieuzer en beter worden ingevuld.
Ga de MBO opleidingen omgooien, maar niet verwijderen.Gewoon de bezem door het lesmateriaal en het opnieuw opbouwen. En zet er vakbekwame docenten neer, die ook echt bevoegd zijn.