Kunst en cultuur kunnen in de klimaatcrisis echt een verschil maken en dat brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. Dat schrijft Thomas Lamers, die samen met Raïssa Pater vandaag een statement presenteert op het Warming Up Festival in de Tolhuistuin. (meer…)
Collectief Walden stopt aan het eind van dit jaar. ‘We willen het niet’, schrijft het gezelschap in zijn nieuwsbrief, ‘maar het is de enige logische conclusie die we nog kunnen trekken nadat het Fonds Podiumkunsten en het Amsterdams Fonds voor de Kunst deze zomer besloten om ons voor de komende vier jaar geen subsidie meer te verstrekken’. Vanaf 2025 zou Walden 95 procent van zijn overheidsmiddelen verliezen.
‘We willen met ons werk een verschil maken, en dat heeft veel aandacht, gefocuste samenwerking en zorgvuldige voorbereiding nodig. Als we geen werk meer kunnen leveren dat aan onze eigen standaarden van kwaliteit en impact voldoet, valt onze bestaansgrond weg’, schrijft co-artistiek leider Jente Hoogeveen.
Het collectief werd ruim 12 jaar geleden opgericht om met kunstenaars en denkers de ecologische crisis onder de aandacht te brengen, in installaties, voorstellingen en ontmoetingsruimtes. Van zowel het Fonds Podiumkunsten als het Amsterdams Fonds voor de Kunst ontving de groep eerst een ontwikkelsubsidie en daarna een meerjarige financiering. De leden van het collectief zijn net in loondienst.
Dat de fondsen hun steun op dit moment stopzetten voelt voor het gezelschap ‘niet alleen onzinnig, maar ook als een verspilling van alle investeringen die het Rijk en de gemeente Amsterdam de afgelopen tien jaar hebben gedaan’. Co-artistiek leider Thomas Lamers: ‘Voor ons gevoel stonden we aan het begin van een lange bloeiperiode. Na jaren van zaaien begonnen we echt flink te oogsten en grote publieken te bereiken, te ontroeren en te inspireren.’
Collectief Walden voelt zich, met name door het Fonds Podiumkunsten, in zijn beoordeling ‘volstrekt onbegrepen en miskend’. Volgens het collectief heeft de adviescommissie van het fonds hun vierjarenplan niet goed gelezen en was die nauwelijks bekend met het werk, de werkwijze en de samenstelling van Walden. Het Fonds zou ook voorbij zijn gegaan aan de betekenis en het belang van Walden voor de maatschappij en de culturele sector. De groep nam onder meer het initiatief tot een collectieve oproep van theaterinstellingen aan hun pensioenfonds PFZW om te stoppen met investeren in fossiele bedrijven. Ook mede-initieerde Collectief Walden het statement TE ZIJN OF NIET TE ZIJN, waarmee uiteindelijk meer dan 200 culturele instellingen de klimaatnoodtoestand uitriepen.
Op 9 november om 14:30 uur viert Walden zijn 12,5-jarig jubileum, en einde, in de IJzaal van de Tolhuistuin in Amsterdam, tijdens Warming Up. Dan veilt de groep ook 12,5 bijzondere objecten die samen symbool staan voor hun hele bestaan.
Foto: PLACCC Fesztivál – SZÉLCSENDÉLET (2021), remake van WINDSTILLEVEN (2016) van Collectief Walden
De nieuwe minister van landbouw voert het stikstofakkoord af, zonder alternatief.
En de kritische kunstenaars ook, zonder perspectief.
Nederland gidsland?
Waar is de tijd…