Scapino Ballet en Frascati verdwijnen uit de BIS; Club Guy & Roni, Toneelschuur Producties, Orkater, Likeminds, DOX en Musicalmakers komen erin. Dat adviseert de Raad voor Cultuur voor de culturele basisinfrastructuur (BIS) 2021-2024. In totaal verdeelt de Raad bijna 200 miljoen euro per jaar aan cultuursubsidies. (meer…)
Op 3 maart lanceren Stichting Kunstweek en het Nationaal Kunstplatform een kaart waarmee iedereen, ongeacht de leeftijd, korting op kunst en cultuur krijgt. Met de Cultuurkortingenkaart, kortweg Ckaart, hopen de initiatiefnemers mensen te stimuleren om vaker naar een voorstelling, museum of concert te gaan.
Stichting Kunstweek en het Nationaal Kunstplatform lanceren de kaart zonder overheidssubsidie en financieren de opstartkosten met behulp van zes mecenassen. De kaart kost het eerste jaar 9,90 euro, daarna 14,90, en is niet persoonsgebonden. De aangeboden kortingen variëren; deelnemende instellingen mogen zelf hun korting samenstellen.
Vanaf 3 maart zijn de eerste kortingen op de website www.ckaart.nl te vinden. De site kan nu al op grote belangstelling rekenen zegt David Polak, voorzitter van Stichting Kunstweek. Nog voordat de eerste deelnemende instellingen online staan zijn er al ruim duizend aanmeldingen voor de nieuwsbrief. Polak denkt dat circa een miljoen Nederlanders belangstelling voor een Cultuurkortingenkaart hebben en verwacht het eerste jaar driehonderdduizend kaarten te verkopen.
De Ckaart verschilt van de twee andere bekende kortingskaarten die in Nederland in gebruik zijn, de CJP-pas en de Museumjaarkaart. De eerste is alleen te gebruiken door jongeren tot dertig jaar en de tweede geeft volledig gratis toegang tot musea. Zowel de CJP-pas als de Museumjaarkaart is persoonsgebonden, terwijl de Ckaart aan anderen mag worden doorgegeven. Met de Ckaart willen de initiatiefnemers korting op kunst en cultuur voor een breed publiek beschikbaar maken.
Momenteel hebben twintig instellingen zich aangesloten bij de Ckaart. Geïnteresseerde instellingen kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar info@ckaart.nl. De kosten voor deelname zijn 59,90 euro.
Als dit het volledige verhaal is, dan is dit toch echt te gek voor woorden: Kunstweek strijkt opbrengst van kaarten op, de korting die theaters etc. bieden komt ten laste van een ander; sterker: om korting te ‘mogen’ verlenen moeten ze ook nog eens bijna € 60,- betalen…. Nogmaals als dit klopt, zou de sector moeten weigeren hier aan mee te werken….
Beste Harm Lambers,
Als het zo eenvoudig en lucratief zou zijn als u schets, waarom is er dan niet allang een Ckaart?
De organisaties die de Ckaart introduceren, weten welke positieve invloed er uitgaat van een kaart die de houders kortingen biedt op bezoeken aan culturele activiteiten. Dat de invoering van de Ckaart de organisaties die de Ckaart introduceren, geld kost in plaats van oplevert, leert een eenvoudig rekensommetje. De uitgevende partijen hebben zich dan ook verzekerd van gelden van culturele partijen die het nut van de Ckaart inzien voor de culturele sector en met name de theaters, musea, enzovoorts die extra bezoekers willen trekken.
Kortom, de Ckaart zet Nederlanders er onder andere toe aan om meer culturele evenementen te bezoeken. De korting is in veel gevallen net dat extra zetje dat men nodig heeft om een extra bezoek te brengen.
De Museumkaart en de CJP pas bewijzen hun nut ook elke dag in duizendvoud.
David Polak, voorzitter van Stichting Kunstweek en intensief betrokken bij de introductie van de Ckaart. http://www.Ckaart.nl (online vanaf 3 maart)
info@Ckaart.nl. tel. 0162 521 500.
Klinkt waardeloos. Nadelig voor zowel artiest als theater.
Geachte heer Polak,
Betekent dit dat de opbrengsten van de kaart (zowel dus van de mensen die er een aanschaffen als van de bijdrages om mee te mogen doen) terugvloeien naar de theaters, musea etc. die korting verstrekken? Dat is fijn!
Of, zo niet, waar gaat dat geld dan heen?
Harm Lambers
directeur Theater Kikker
Beste Thom,
De vaste kosten blijven gelijk en er zijn extra inkomsten doordat er meer bezoekers naar een voorstelling/ uitvoering komen… klinkt dat goed?
Beste Harm Lambers,
Zoals aangegeven, maken enkele (grote) partijen het financieel mogelijk de Ckaart uit te geven. De Ckaart maakt geen winst. Maar we zeggen je expliciet toe, dat als de Ckaart wel winst gaat maken, de revenuen terug zullen terugvloeien naar de theaters, musea etc. die korting verstrekken.
We doen het in de eerste en in de laatste plaats voor de culturele instellingen.
David Polak
voorzitter Stichting Kunstweek
Geachte heer Polak,
Tja, maar het blijft al-bij-al een vreemde constructie: een bezoeker KOOPT recht op korting bij u, maar ik (c.q. ‘mijn’ theater) verstrekt (c.q. ‘betaalt’) die korting. U belooft dus een cadeautje uit andermans portemonnee. Sterker: om die korting te ‘mogen’ verstrekken moet eerst nog betaald worden…. Mij ontgaat de logica.
Uw enige verweer is dat goedkopere voorstellingen meer publiek genereren. Als dat al waar is, is uw kaart niet per se nodig en zouden we in de culturele sector net zo goed collectief de Albert Heijn-Bonuskaart tot reductiepas uit kunnen roepen. Bijna iedereen heeft er een en niemand heeft er voor hoeven betalen…
Meer serieus: waaraan worden de bijdrages van uw kaart-kopers en die van deelnemende theaters besteed?
Harm Lambers
Beste Harm Lambers,
We nodigen u uit eens een kijkje in onze keuken te nemen. Nu stippen we telkens een deelaspect aan, terwijl de Ckaart veel meer omvat.
De voordelen van de Ckaart voor de Ckaart houders en voor de aanbieders van kunst en cultuur zijn evident.
En waarom zijn de Museumkaart en de CJP pas een succes voor de deelnemende organisaties/ aanbieders van kortingen, denkt u?
Het antwoord op uw vraag: het bedragje dat een aanbieder betaalt voor alle publiciteit en de extra bezoekers is onvoldoende om de kosten van plaatsing van de aanbieding op de website en in de nieuwsbrieven en de kosten van de verzending van de nieuwsbrieven te dekken.
En heeft u enig idee hoeveel telefoontjes en mailtjes wij met z’n allen hier gisteren hebben verwerkt?
Nogmaals, accepteer onze uitnodiging en kom eens kijken, dan geven we u ook inzicht in de begroting. U zult dan zien dat Stichting Kunstweek terecht een ANBI is.
David Polak voorzitter Stichting Kunstweek
Geachte heer Polak,
Dank voor uw uitnodiging. Ik ga er echter niet op in. Immers: ik hoef niet bij u langs te komen voor het antwoord op de eenvoudige vraag die ik in mijn vorige post stelde: “waaraan worden de bijdrages van uw kaart-kopers en die van deelnemende theaters besteed?”. Uw antwoord (website-vermeldingen, nieuwsbrieven) overtuigt mij als wederdienst voor een investering van € 60,- per deelnemend theater of museum en € 14,95 per kaarthouder niet.
Afijn, u zult begrijpen dat ‘mijn’ theater (Theater Kikker in Utrecht) uw Ckaart niet zal gaan toepassen voor het verlenen van kortingen.
Groet,
Harm Lambers
Beste Harm Lambers,
Dat u zich niet wilt verdiepen in de aspecten van de Ckaart en er wel een mening over heeft, is uw goed recht. Maar u wilt zelfs niet ervaren wat het positieve effect van het gebruik van de Ckaart is. Dat is bedenkelijker.
Gelukkig zien onder andere musea en theaters wel dat de investering zich heel ruim terugverdient.
U doet uw theater tekort.
D. Polak
P.S. U maakt de kosten van een Ckaart voor cultuurliefhebbers ruim € 5 euro duurder dan de werkelijke kosten (€ 9,90).
Met alle respect, maar theater Kikker heeft meer dan gelijk. Waarom zouden zij en de artiesten in eerste instantie voor jullie advertentie en werkkosten moeten opdraaien?
Op dit moment zijn de negatieve kanten groter dan de positieve. Eerst maar even afwachten dus.
Beste Thom,
Omdat de relatief kleine investering veel extra bezoekers en dus extra omzet oplevert. De extra opbrengsten zijn de investering van nog geen € 60,- voor 52 weken publiciteit bij alle Ckaart houders, dus meer dan waard.
Wat kost een advertentie en wat levert die op?
Met vriendelijke groet,
Ckaart
David Polak
Maar is nu al duidelijk dat het echt zoveel nieuwe bezoekers oplevert? Zijn er veel mensen die die kaart al hebben gekocht?
Beste Thom,
De Ckaart is in de eerste twee weken van de lancering al door vele duizenden cultuurliefhebbers aangeschaft. Omdat de Ckaart niet persoonsgebonden is, kan men de kaart ook uitlenen. Dat zorgt nog eens voor extra gebruik en dus extra bezoekers.
Ons wordt nu al gemeld, dat men extra bezoekers krijgt. En elke dag worden weer meer Ckaarten in grote aantallen besteld.
Eind deze maand zullen al meer dan 10.000 Ckaarten in omloop zijn en voor de zomer zullen naar verwachting circa 50.000 Ckaarten uitgegeven zijn.
Met vriendelijke groet,
Ckaart
David Polak
Geachte heer Polak,
Nog één reactie: al uw antwoorden bevatten algemeenheden, verwijzingen naar niet nader genoemde partners etc., nooit concrete gegevens.
Citaat: “De uitgevende partijen hebben zich dan ook verzekerd van gelden van culturele partijen die het nut van de Ckaart inzien (…)”
Vraag: WELKE uitgevende partijen?
Vraag: Geld van WELKE culturele partijen?
Uw website zegt er niks over.
Citaat: “Zoals aangegeven, maken enkele (grote) partijen het financieel mogelijk de Ckaart uit te geven. ”
Vraag: WELKE grote partijen?
Op uw website vind ik er niks over.
Citaat: “Ons wordt nu al gemeld, dat men extra bezoekers krijgt.”
Vraag: Door WIE?
Op uw website vind ik de mogelijkheid enkele kunstwerken met korting te kopen en een enkel museum (dat op zijn beurt op de eigen website niks zegt over de Ckaart) + geluidswandeling in Amsterdam. Die stonden er eind februari ook op en zijn dus niet nieuw-toegetreden.
Wat is sinds de introductie van uw kaart concreet aan kortingsmogelijkheden bij gekomen dan?
Ik zou graag aandringen op transparantie, die in uw bovenstaande posts steeds achterweg blijft.
Ten slotte: de anbi-status waar u naar verwijst? Op welke naam is die toegekend? Niet op Ckaart, niet op Cultuurplatform of Kunstplatform… Of wel? Of enige andere stichting? Het lijkt me goed ook hierover transparant te zijn.
Groet,
Harm Lambers
Beste Harm,
Iedereen die de nieuwsbrief ontvangt, ziet elke twee weken de nieuwe aanbiedingen. Elke twee weken zijn dat er minimaal 2. Ook in de meest recente nieuwsbrief stonden de nieuwe aanbiedingen met kortingen. Dat waren er 3.
In de volgende nieuwsbrief verschijnt op 4 april. Daarin staan minimaal 4 nieuwe aanbiedingen met kortingen.
Concreet genoeg?
Niet – zoals u schrijft – slechts een enkel museum biedt op vertoon van de Ckaart korting. Nu zijn dat al 5 musea en dat worden er binnen 2 weken minimaal 7.
Concreet genoeg?
U schrijft dat u niets op de website kunt vinden over de partijen die de uitgifte van de Ckaart mogelijk maken. Twee partijen staan met naam op de website vermeld. Dat zijn Stichting Kunstweek en het Nationaal Cultuurplatform als onderdeel van het Nationaal Kunstplatform B.V.
Stichting Kunstweek heeft de ANBI status.
Concreet genoeg?
Met vriendelijke groet,
Ckaart
David Polak
Nog steeds niet concreet genoeg. U noemt geen voorbeelden maar alleen manieren om mensen aan de nieuwsbrief te krijgen.
Beste Thom,
Concreter dan concreet kunnen we het niet maken.
Met vriendelijke groet,
Ckaart
David Polak
http://www.Ckaart.nl
Dus zolang iemand niet lid van de nieuwsbrief wordt geeft u niet aan welke partijen korting verlenen. Helder. Liever iets meer betalen zonder spam dan een actie als bovenstaande.
Beste Thom,
Je aanname is onjuist. Op de website staan de meeste aanbiedingen. Kijk daar gerust en pas dan je veronderstellingen aan.
En wat bedoel je met spam? Als iemand zich aanmeldt voor de twee-wekelijkse nieuwsbrief en vervolgens de nieuwsbrief ontvangt, is dat geen spam. Als je je niet aanmeldt voor de nieuwsbrief, krijg je ook geen nieuwsbrief. Dus is er geen sprake van spam.
Met vriendelijke groet,
Ckaart
David Polak
http://www.Ckaart.nl
Op jullie site zie ik welgeteld nul aanbiedingen op het gebied van theater staan en een hoop kortingskaartjes voor musea die sowieso al niet zo duur zijn….
Als ik theateraanbiedingen wil zien moet ik me dus verplicht inschrijven voor een nieuwsbrief, wat ik liever niet doe.
Pas op galeries en kunstenaars, sla de handen ineen en doe hier nooit aan mee!
Dit is hoe je het ook bekijkt oplichting, of het nu een juridisch afgedicht geheel is of niet.
Zakkenvullerij zonder daar zelf maar iets voor te doen.
WAAROM:
klanten dwingen bij de galerie korting af, wapperend met een of andere C-kaart in de hand die ze bij een andere galerie hebben gekregen / gekocht.
Oplichting, manipulatie, hoe meer er mee doen hoe groter de druk op andere galeries om ook mee te moeten doen wordt.
Het enige wat je bereikt is dat uiteindelijk alle de prijzen omhoog gaan omdat er een geld-lek zit en het verdienmodel aangepast moet worden daardoor.
Dom als je hier in trapt, slecht als galeries hier aan mee gaan doen. Als kunstenaars /galeries moeten we een vuist maken tegen deze zakkenvullerij. Laat ze zelf gaan werken en met eigen handel iets verdienen. Alleen met een web-siste en een of ander flut pasje!
Niet doen, en voor diegene die er zijn ingetrapt (zoals ik) trek je onmiddellijk terug en meldt dit bij beroepsorganisaties en je collega’s daar war je kan.
ik zit te twijfelen om Uw kaart te nemen en mijn museumkaart op te zeggen maar ik ga allees naar Musea, dus denk ik dat ik Uw kaart niet neem, heb liever de gratis entre in door mij bezochte/te bezoeken musea.