De associate artist voor het Holland Festival van 2024 is de Braziliaanse theaterregisseur, filmmaker en schrijver Christiane Jatahy. Het internationale podiumkunstenfestival belicht naast Jatahy’s eigen werk, aan haar gerelateerde kunstenaars en thema’s.

Christiane Jatahy (Rio de Janeiro, 1968) maakt multidisciplinair werk, teksttheater, communitytheater en (documentaire) films, vaak met de complexe Braziliaanse maatschappij als onderwerp. Ze werkt daarvoor samen met zowel lokale kunstenaars, als met grote instituten als het Odéon-Théâtre de l’Europe in Parijs, Schauspielhaus Zürich, Arts Emerson Boston en het Piccolo Teatro de Milano.

Op festival Noorderzon in Groningen maakte ze in 2013 al indruk met de voorstelling Julia. Op het Holland Festival waren daarna haar voorstellingen What if they went to Moscow (2015) en The Walking Forest (2016) te zien. In 2022 ontving Jatahy tijdens de Biënnale van Venetië de Gouden Leeuw voor haar theateroeuvre en werd toen in het juryrapport omschreven als ‘een harde en scherpe waarnemer van de gewelddadige wreedheid van onze wereld’.

Festivaldirecteur Emily Ansenk waardeert Jatahy’s aandacht voor gemarginaliseerde groepen en hun verhalen die gezien en gehoord moeten worden. ‘Zij stelt zich daarin niet op als objectieve beschouwer, maar neemt met haar scherpe en kritische blik bestaande mechanismes onder de loep. Zij heeft een unieke beeldtaal, waarbij zij – onder andere met behulp van de camera – voortdurend speelt met de rol van de toeschouwer, met realiteit en fictie, zowel in beeld als fysiek.’

Op het Holland Festival van 2024 zal Jatahy onder andere een Hamlet presenteren, in coproductie met het Odéon-Théâtre de l’Europe met een vrouwelijke titelrol.

2024 is het zesde opeenvolgende jaar dat het Holland Festival een associate artist uitnodigt als inspirator voor het programma. Eerdere associate artists zijn ANOHNI (2023), Angélique Kidjo en Nicolas Stemann (2022), Gisèle Vienne en Ryuichi Sakamoto (2021), Bill T. Jones (2020) en Faustin Linyekula en William Kentridge (2019).

Foto: Leo Aversa