‘We moeten bewegen. Vol overgave. Dat zal soms wringen en pijn doen, maar dat is noodzakelijk voor groei.’ In haar Staat van het theater riep Alida Dors de sector vrijdag op om schouder aan schouder op zoek te gaan naar een nieuwe cultuur. (meer…)
Alida Dors, artistiek directeur van Theater Rotterdam, wordt lid van de Akademie van Kunsten. Ze wordt per 28 maart officieel geïnstalleerd, samen met vier andere nieuwe leden.
De Akademie van Kunsten kiest jaarlijks een aantal nieuwe leden, op basis van nominaties door personen en organisaties uit de wereld van kunst, cultuur en wetenschap. Het belangrijkste criterium is artistieke prestatie. Ze moeten zich bewezen hebben in hun vak.
Alida Dors (1977) is choreograaf, interdisciplinair maker, socioloog en artistiek directeur. Na een studie Fiscale Economie maakte ze als danser een overstap naar de breakdance-scene. In 2004 was ze medeoprichter van dansschool Solid Ground Movement. Ze ontwikkelde zich als choreograaf en startte in 2011 haar eigen dansgezelschap: BackBone. In datzelfde jaar studeerde ze af als sociologe (UvA). Sinds 2020 is Alida Dors artistiek directeur van Theater Rotterdam.
Haar werk kenmerkt zich door een grote betrokkenheid bij maatschappelijke onderwerpen waarin ze thema’s als ‘ras’ en biculturele identiteit onderzoekt. De Academie noemt haar creaties ‘interdisciplinaire danskronieken die hiphop en moderne dans met elkaar verweven, gekenmerkt door hun sociale en politieke betrokkenheid’.
De Akademie van Kunsten werd in 2014 opgericht als onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en telt bijna 80 leden uit uiteenlopende kunstdisciplines. De Akademie heeft zichzelf twee doelen gesteld: het vertolken van de stem van de kunsten in de Nederlandse samenleving – inclusief de politiek, en het bevorderen van de interactie tussen kunst en wetenschap.
Naast Dors krijgt de Akademie er op 28 maart nog vier nieuwe leden bij: industrieel ontwerper Hella Jongerius, beeldend kunstenaar Erik van Lieshout en schrijvers Ilja Leonard Pfeijffer en Manon Uphoff.
Foto: Reinier van Brummelen voor Zomergasten