De Nederlandse Toneeljury heeft vandaag haar selectie bekend gemaakt van de 12 meest indrukwekkende theaterproducties van het moment. Op twee voorstellingen na, is deze keuze te zien tijdens het Nederlands Theater Festival dat 1 september opent met de Staat van het Theater. (meer…)
De voorstelling Niemand anders van cabaretier Micha Wertheim is door de Nederlandse Toneeljury gekozen als een van de beste theaterproducties van afgelopen seizoen. Vanavond maakte de jury haar selectie bekend van acht voorstellingen, die begin september opnieuw te zien zullen zijn op het Nederlands Theater Festival.
De jury schrijft over ‘een chaotisch en grillig seizoen waarin ondanks alle beperkingen veel te beleven viel’. De selectie van dit jaar bestaat logischerwijs uit voornamelijk kleinschalige voorstellingen met weinig acteurs. Opvallend is de keuze voor een voorstelling van Micha Wertheim, die de crisis aangreep voor een online filosofisch vormexperiment. Op een Nederlandse première na (Sea Wall), zijn alle stukken nieuw geschreven en reageren vaak op actuele maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken. Vaak met een zeer persoonlijke insteek.
De selectie van 2021 in alfabetische volgorde:
- De gliphoeve van Geert Lageveen bij Orkater en Bijlmer Parktheater
Uit het juryrapport: ‘De Gliphoeve is een relevant en muzikaal familieverhaal over de kloof tussen zwarte en witte mensen in Nederland. Mede door de grote rol van de verrassende muziek, die de toeschouwer op aanstekelijke wijze meeneemt in het verhaal,vinden de spelers een fijne balans tussen verdriet en humor. Op die manier vliegen ze thema’s aan die in het dagelijks moeilijk te bespreken zijn. Boven alles is De Gliphoeve een gulle viering van saamhorigheid.’ - Laura H. van Nina Spijkers bij Toneelgroep Oostpool
Uit het juryrapport: ‘Met de theaterbewerking Laura H., naar het boek van Thomas Rueb, prikkelt Toneelgroep Oostpool de toeschouwer tot denken over onze hang naar waarheid en objectiviteit. Nina Spijkers biedt in haar regie alle ruimte om de tegenstrijdigheden die in Laura’s karakter besloten liggen, tentoon te spreiden. Dat gebeurt in snedige dialogen en onverwacht verstilde, fysieke scènes. Het uitmuntende acteerwerk tilt dit spel van uitdagen op sublieme wijze naar een hoger niveau.’ - Niemand anders van Micha Wertheim
Uit het juryrapport: ‘In zijn ontregelende voorstelling Niemand anders onderzoekt Micha Wertheim de grote thema’s van deze coronatijd, waarin we allen op zoek moesten naar nieuwe manieren van connectie met de ander. De slimme en zeer verrassende inzet van deze digitale arena legt de hardnekkigheid waarmee je als toeschouwer op zoek bent naar een gedeelde ervaring aan de dag. Die hardnekkigheid is misleidend en verwarrend, maar dit verlangen tot verbondenheid heeft tegelijkertijd ook iets zeer hoopvols.’ - Niet de vaders van Minou Bosua en Eelco Smits bij MINOUX
Uit het juryrapport: ‘Met een ontwapenende kwetsbaarheid gebruiken Eelco Smits en Minou Bosua de theatervloer om elkaar en zichzelf te bevragen over hun ervaringen met (onconventioneel) ouderschap. Dat doen ze ongegeneerd spontaan (Bosua), twijfelend bedachtzaam (Smits) en vooral zeer integer en respectvol (beiden). Bosua en Smits lokken elkaar uit de tent, leggen elkaar het vuur aan de schenen, maar blijven elkaar steevast terugvinden in de strijd en twijfels waar ze elk op hun eigen manier mee te kampen hebben.’ - Mount Average van Julian Hetzel bij Campo en Frascati Producties
Uit het juryrapport: ‘Met de theaterinstallatie Mount Average neemt Julian Hetzel de relatie tussen macht en kunst onder de loep. Julian Hetzel is een unieke stem in ons theaterlandschap, die met radicaal geëngageerd, meerduidig werk complexe maatschappelijke vraagstukken te lijf gaat. Zoals vaak in zijn oeuvre, forceert hij in Mount Averagede toeschouwer in een medeplichtige positie en laat het publiek daar vervolgens op reflecteren. Resultaat is een ambigue en poëtische denkoefening vol actuele aanknopingspunten.’ - Real Boys van More Dogs en Orkater / De Nieuwkomers
Uit het juryrapport: ‘Real Boys is een oprechte poging om te onderzoeken of het mogelijk is om te ontsnappen aan de kunstmatigheid van het bestaan. De collectiefleden maken indruk met hun frisse spel, de strakke choreografie en de enorme muzikaliteit die ze aan de dag leggen. In combinatie met de fantasierijke kostumering en de ingenieuze scenografie is Real Boys een waar feest om mee te maken.’ - Sea Wall van Erik Whien bij Het Nationale Theater
Uit het juryrapport: ‘In Sea Wall maakt acteur Emmanuel Ohene Boafo van Het Nationale Theater een onpeilbaar verdriet invoelbaar. Hij speelt een man die door een wrede speling van het lot zijn dochter verliest, en op de brokstukken van zijn pijn en gemis hardop zoekt naar nieuw houvast Een moedige, haast ondoenlijke poging die door merg en been gaat. Sea Wallslaat diepe wonden maar blijft hints van hoop en liefde vinden.’ - De zaak Shell van Anoek Nuyens, Rebekka de Wit bij Frascati Producties en De Nwe Tijd
Uit het juryrapport:‘Met De Zaak Shell maken Anoek Nuyens en Rebekka de Wit een theatervoorstelling over de steeds groter wordende klimaatcrisis. De voorstelling is retorisch ijzersterk, maar verliest – mede door het uitmuntende spel – geen moment de menselijke maat uit het oog. De makerslaten zien dat de klimaatcrisis vooral een verantwoordelijkheidscrisis is. De voorstelling toont dat het mogelijk is om kritisch naar de wereld te kijken en tegelijkertijd te blijven luisteren naar verschillende spelers die deze wereld vormgeven.’
Van 2 tot en met 12 september 2021 toont het Nederlands Theater Festival deze 8 beste producties van het afgelopen theaterseizoen. De kaartverkoop start 9 juli via www.tf.nl.