Sopraan Elisabeth Hetherington wint de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding van het Ministerie van OCW voor een klassiek musicus. Minister Eppo Bruins zal de prijs op 4 oktober overhandigen bij een concert in de Doelen in Rotterdam. (meer…)
Vandaag ontvangt Elisabeth Hetherington de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs uit handen van OCW-minister Eppo Bruins. In een persoonlijke brief aan de minister benadrukt de sopraan het belang van Holland Opera voor haar carrière, en voor die van tientallen andere jonge zangers. Het operagezelschap dreigt vanaf 2025 zijn rijkssubsidie te verliezen.
Geachte minister Bruins,
Vanuit mijn persoonlijke dankbaarheid en bewondering voor Holland Opera schrijf ik u deze brief. Holland Opera heeft een bepalende rol gespeeld in mijn carrière en artistieke ontwikkeling. Acht jaar geleden, toen ik naar Nederland verhuisde, deed ik bij Holland Opera mijn allereerste auditie. Ondanks mijn gebrek aan traditionele opera-ervaring, zagen zij potentie in mij en namen het risico; dit veranderde de loop van mijn carrière.
Door de jaren heen heb ik de eer gehad om met hen samen te werken in zeven van hun grootschalige zomerproducties. Hier kon ik dankzij hun vertrouwen in mij groeien, zowel als performer en als zangeres.
Nu heb ik begrepen dat ze de komende vier jaar dreigen geen subsidie meer vanuit uw departement te ontvangen en dat raakt mij diep. Het raakt mijn niet alleen als zangeres, maar vooral als iemand die de impact heeft gezien die dit gezelschap maakt op zowel jonge musici als de gemeenschap in brede zin.Wat Holland Opera zo bijzonder maakt, is hun inzet om opera toegankelijk te maken voor een breed publiek, vooral via hun educatieve programma’s. Terwijl hun zomerproducties zich vooral richten op het brengen van kwalitatieve klassiek georiënteerde muziek voor een breed publiek van diverse achtergronden, ligt hun focus de rest van het jaar op hun jeugdopera-producties.
Deze producties – zoals Odiezee, Roodhapje en Koekjes – brengen opera en muziek naar talloze scholieren in het theater door heel Nederland. Hierdoor krijgen de leerlingen de kans een kunstvorm te ervaren die zij anders misschien niet tegen zouden komen. Hun toewijding aan jeugdopera en kunsteducatie is essentieel om de kunstvorm opera relevant en levend te houden voor toekomstige generaties.
Daarnaast biedt Holland Opera een zeldzaam en cruciaal platform voor jonge, opkomende zangers. Ze nemen risico’s met deze groep musici die net aan hun carrière beginnen en geven hen mogelijkheden die op andere plekken in de operawereld moeilijk te verkrijgen zijn. Ik ben slechts een van de vele zangers die hebben geprofiteerd van hun geloof in het koesteren van nieuw talent, zelfs als dat talent nog rauw is.
Hun bereidheid om mij, ondanks mijn onconventionele achtergrond, belangrijke rollen te geven, was voor mij een openbaring. Met deze steun van Holland Opera wordt niet alleen de opbouw van onze zangcarrières gesteund, maar het versterkt de operawereld en laat binnen deze wereld een nieuwe frisse wind waaien.
In een vakgebied waar het maken van carrière nog niet zo eenvoudig is, neemt Holland Opera met constante toewijding risico’s door jonge zangers consequent te steunen. Dit is voor hen (en de sector) van onschatbare waarde. Hun constante geloof in de zangers, vanaf de eerste auditie tot hun professionele ontwikkeling, creëert kansen die van fundamenteel belang zijn voor een bloeiende artistieke gemeenschap. Wanneer zij de komende periode hun subsidie zouden verliezen is dit een klap voor de gemeenschap in zijn geheel.
De toewijding van Holland Opera aan innovatie, educatie en het stimuleren van jong talent maakt ze een cultureel juweeltje. Ik dring sterk aan op een heroverweging van het besluit om hen de komende vier jaar subsidie te ontzeggen, zodat ze toekomstige generaties kunnen blijven inspireren en de schoonheid van opera kunnen blijven delen.
Bedankt voor uw tijd en aandacht. Hoogachtend,
Elisabeth Hetherington
Foto: Ben van Duin – Elisabeth Hetherington in Bluebeard van Holland Opera
Mooie brief natuurlijk en terecht. Jammer dat zij bij de muziekprijs uitreiking niet veel explicieter was. Gedrogeerd door de mooie woorden die geen enkele waarde hebben want zoveel moois wordt onder verantwoordelijkheid van deze zelfde minister de nek omgedraaid.
Holland Opera is een onmisbaar voor Nederland. Vele zangers, waaronder ikzelf, krijgen er op jonge leeftijd de kans om zich er in verschillende rollen te ontwikkelen. Hun producties op locatie zijn op artistiek niveau uniek en brengen een divers publiek naar een nieuwe vorm van opera. De opera’s voor kinderen laten de jeugd in Nederland op zo’n mooie wijze kennismaken met deze kunstvorm! Dit gezelschap mag niet verdwijnen!! Ik snap eigenlijk niet waarom we dat me z’n allen nog moeten uitleggen!!
Holland Opera heeft geen bestaansrecht, maar een bestaansnóódzaak binnen het Nederlandse muziekleven. En Nederland heeft recht op Holland Opera.
Door de jaren heen heb ik veel voorstellingen van Holland Opera mogen zien; kwalitatief stuk voor stuk verrassende producties van hoog niveau. De voorstellingen zag ik in zalen boordevol aandachtig luisterende, genietende en lachende kinderen. Het muziekonderwijs is de afgelopen jaren op zo veel plekken verdwenen in Nederland. Maar dankzij Holland Opera komen er toch heel veel kinderen in aanraking met (jeugd)opera. Het verlies van dit gezelschap zou dus een enorme aderlating zijn!
Holland Opera heeft mij in de eerste jaren van mijn carrière een springplank geboden. In drie verschillende producties heb ik talloze voorstellingen mogen zingen op hoog niveau! Holland Opera biedt de broodnodige ervaring aan (jonge) zangers, creëert muziektheater- en operaproducties voor de jeugd, maakt grootschalige opera’s op unieke locaties en brengt deze kunstvorm bij een breed publiek.
Wij als samenleving hebben een organisatie als Holland Opera nodig! Ontneem de jeugd niet de kans zich te laten inspireren, verbinden, vermaken en ontroeren door de kracht van opera!
Ongelooflijk dat het veelzijdige en met twee benen in de maatschappij staande Holland Opera niet voldoende gezien wordt in wat het bereikt heeft en in de functie die het als een van weinig operagezelschappen vervult. Holland Opera voldoet aan zoveel criteria voor modern cultuurondernemerschap. Het gezelschap zit in de regio, komt in alle regio’s om nieuw jong publiek te binden aan het genre, biedt de kans aan Nederlandse jonge zangers om zich te ontwikkelen en de muziek voor hun producties wordt veelal door Nederlandse componisten geschreven. Holland Opera is hands on, zo rusten ze niet voordat de zaal gevuld is. Ik heb meegemaakt dat er de dag voor en op de dag van een voorstelling geflyerd werd en contact gezocht met lokale media om de voorstelling nog extra te promoten. Ik heb zelf zelden voor een minder dan goed gevulde zaal gespeeld met Holland Opera. Kom op, geef Holland Opera wat het verdient!