Vandaag ontvangt Elisabeth Hetherington de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs uit handen van OCW-minister Eppo Bruins. In een persoonlijke brief aan de minister benadrukt de sopraan het belang van Holland Opera voor haar carrière, en voor die van tientallen andere jonge zangers. Het operagezelschap dreigt vanaf 2025 zijn rijkssubsidie te verliezen.

Geachte minister Bruins,

Vanuit mijn persoonlijke dankbaarheid en bewondering voor Holland Opera schrijf ik u deze brief. Holland Opera heeft een bepalende rol gespeeld in mijn carrière en artistieke ontwikkeling. Acht jaar geleden, toen ik naar Nederland verhuisde, deed ik bij Holland Opera mijn allereerste auditie. Ondanks mijn gebrek aan traditionele opera-ervaring, zagen zij potentie in mij en namen het risico; dit veranderde de loop van mijn carrière.

Door de jaren heen heb ik de eer gehad om met hen samen te werken in zeven van hun grootschalige zomerproducties. Hier kon ik dankzij hun vertrouwen in mij groeien, zowel als performer en als zangeres.
Nu heb ik begrepen dat ze de komende vier jaar dreigen geen subsidie meer vanuit uw departement te ontvangen en dat raakt mij diep. Het raakt mijn niet alleen als zangeres, maar vooral als iemand die de impact heeft gezien die dit gezelschap maakt op zowel jonge musici als de gemeenschap in brede zin.

Wat Holland Opera zo bijzonder maakt, is hun inzet om opera toegankelijk te maken voor een breed publiek, vooral via hun educatieve programma’s. Terwijl hun zomerproducties zich vooral richten op het brengen van kwalitatieve klassiek georiënteerde muziek voor een breed publiek van diverse achtergronden, ligt hun focus de rest van het jaar op hun jeugdopera-producties.

Deze producties – zoals Odiezee, Roodhapje en Koekjes – brengen opera en muziek naar talloze scholieren in het theater door heel Nederland. Hierdoor krijgen de leerlingen de kans een kunstvorm te ervaren die zij anders misschien niet tegen zouden komen. Hun toewijding aan jeugdopera en kunsteducatie is essentieel om de kunstvorm opera relevant en levend te houden voor toekomstige generaties.

Daarnaast biedt Holland Opera een zeldzaam en cruciaal platform voor jonge, opkomende zangers. Ze nemen risico’s met deze groep musici die net aan hun carrière beginnen en geven hen mogelijkheden die op andere plekken in de operawereld moeilijk te verkrijgen zijn. Ik ben slechts een van de vele zangers die hebben geprofiteerd van hun geloof in het koesteren van nieuw talent, zelfs als dat talent nog rauw is.

Hun bereidheid om mij, ondanks mijn onconventionele achtergrond, belangrijke rollen te geven, was voor mij een openbaring. Met deze steun van Holland Opera wordt niet alleen de opbouw van onze zangcarrières gesteund, maar het versterkt de operawereld en laat binnen deze wereld een nieuwe frisse wind waaien.

In een vakgebied waar het maken van carrière nog niet zo eenvoudig is, neemt Holland Opera met constante toewijding risico’s door jonge zangers consequent te steunen. Dit is voor hen (en de sector) van onschatbare waarde. Hun constante geloof in de zangers, vanaf de eerste auditie tot hun professionele ontwikkeling, creëert kansen die van fundamenteel belang zijn voor een bloeiende artistieke gemeenschap. Wanneer zij de komende periode hun subsidie zouden verliezen is dit een klap voor de gemeenschap in zijn geheel.

De toewijding van Holland Opera aan innovatie, educatie en het stimuleren van jong talent maakt ze een cultureel juweeltje. Ik dring sterk aan op een heroverweging van het besluit om hen de komende vier jaar subsidie te ontzeggen, zodat ze toekomstige generaties kunnen blijven inspireren en de schoonheid van opera kunnen blijven delen.

Bedankt voor uw tijd en aandacht. Hoogachtend,
Elisabeth Hetherington

Foto: Ben van Duin – Elisabeth Hetherington in Bluebeard van Holland Opera