Een van Nederlands bekendste kleinkunstvertolksters heeft haar eigen biografie gekregen. In Jenny – Een theaterleven beschrijft Xandra Knebel de loopbaan van de inmiddels 76-jarige Jenny Arean.

‘Een theaterportret’, noemt Knebel haar biografie van Arean, en dat is dan ook zeer passend. Het gaat met name over Areans werkende leven, dat zo’n beetje de hele tweede helft van de twintigste eeuw beslaat en doorloopt tot in het heden. Het boek geeft een chronologisch overzicht per periode, en ieder gedeelte kent een gelijksoortige opbouw: de voorstellingen waaraan Arean meewerkte worden geïntroduceerd, bijgestaan door anekdotes van Arean, en en er wordt afgesloten met een opsomming van kritieken. Zo biedt het boek een gedetailleerd overzicht aan liefhebbers van Areans werk die tot in de puntjes willen weten wat ze allemaal heeft op- en uitgevoerd.

Dit alles wordt ondersteund met meerdere, smaakvol vormgegeven katernen met prachtige foto’s – een waardevolle toevoeging. In tegenstelling tot het merendeel van de tekst, geven die toch een kijkje in Areans belevingswereld. Jenny – Een theaterleven gaat immers vooral om Areans carrière. Knebel benoemt weliswaar dat het persoonlijk leven weerslag heeft op het werk van een mens, en af en toe worden kort de ontwikkelingen in Areans persoonlijk leven besproken.

Zo komt haar relatie met Ischa Meijer aan bod. Ook wordt verteld dat Jenny een vrij bang persoon is, niet snel mensen vertrouwt en dat somberheid deel uitmaakt van haar natuur. Zulke karaktertrekken worden hier en daar genoemd, maar er wordt niet uitgebreid op ingegaan, waardoor je jammer genoeg enige afstand houdt tot wie Jenny werkelijk is. Maar goed, zoals al aangekondigd, was het ook niet de missie van deze biografie om zich al te ver op persoonlijk vlak te begeven.

De stem van Arean brengt je toch wat dichterbij. Naast de gesprekken die ze voerde met Areans collega’s George Groot en Ivo de Wijs, heeft Knebel Arean namelijk veelvuldig aan het woord gelaten. Dat heeft geresulteerd in een groot aantal anekdotes die weliswaar niet allemaal evenveel toevoegen – wat meer duiding van Knebel was op sommige punten welkom geweest. Maar door de vele citaten is het soms wel net alsof Arean naast je zit te vertellen.

Ook leuk is het gedeelte ‘In Concreto’, waarin Arean, haar schrijverscollega’s en producent vertellen over het maken van een voorstelling. Hoe ontstaat bij Jenny een idee, hoe wordt daar door een schrijver een tekst bijgemaakt en wat kost het om een voorstelling te produceren? De achtergrondinformatie over Areans liedjes maken nieuwsgierig en nodigen uit ze opnieuw te beluisteren.

Jenny – Een theaterleven geeft een gedetailleerd overzicht van Areans oeuvre, zonder al te dicht bij haar persoonlijk leven te komen. Precies wat het belooft dus.

Xandra Knebel – Jenny – Een theaterleven, Uitgeverij Water, 240 pagina’s, 24,99 euro