Scenograaf Theun Mosk kreeg gisteren tijdens Oerol op Terschelling de Joop Mulder Plak 2022 uitgereikt voor zijn project Ruimtetijd. Aan de stimuleringsprijs is een geldbedrag van 10.000 euro verbonden. Tamar Blom kreeg voor het ontwerp van de theatrale installatie The Descent de Symbio Kunstprijs, een nieuwe jaarlijkse prijs voor jonge kunstenaars die zich bezighouden met de balans tussen mens en natuur. (meer…)
Schrijver en theatermaker Bart van de Woestijne heeft vanmiddag op Oerol de Joop Mulder Plak ontvangen. Hij kreeg de stimuleringsprijs voor landschap-cultuurtalent voor zijn installatie Voor we namen kregen, een houten kubus waarin telkens één bezoeker een uur lang wordt bestookt met teksten over het begrip ‘zelf’.
De prijs bestaat uit een geldbedrag van € 10.450,-, bijeengebracht door bezoekers van Oerol en degenen die de prijs een warm hart toedragen. De winnaar wordt gekozen door een eenmansjury die bestaat uit de naamgever van de prijs, Oerol-oprichter Joop Mulder.
In Voor we namen kregen gebruikt Van de Woestijne het spiegelbeeld van de toeschouwer als middel om over het filosofische begrip ‘zelf’ na te denken. Kunnen we samenvallen met ons spiegelbeeld? Of ontlenen we onze identiteit aan onze omgeving en lossen we gedurende dat uur langzaam op?
Van de Woestijne kreeg de prijs uitgereikt door voetbaltrainer in ruste Foppe de Haan. De Haan had zelf een uur in het houten huisje doorgebracht en vond het heel bijzonder. Het deed hem denken aan hoe hij als kind was, vertelde hij in het tv-programma Opium op Oerol. ‘Het was een soort ontdekkingsreis met jezelf. Je wordt op een hele simpele manier met jezelf geconfronteerd.’
Van de Woestijne, in 2014 afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht, had de prijs echt niet aan zien komen. ‘Hè? Hoe kan dit?’, stamelde hij na de overhandiging van de cheque. In zijn toelichting legde Joop Mulder uit waarom Van de Woestijne de prijs verdient. ‘Oerol is een ontwikkelfestival, een laboratorium. Wij willen steeds ruimte bieden om nieuwe dingen te ontdekken. En om te ontdekken krijg je in Nederland geen ruimte, wel om te maken. Ik zag, toen ik het hele eiland over ging, al die mensen die aan het maken waren en dacht bij Bart: hij is echt nog aan het ontwikkelen. Dat vond ik zo fantastisch. Hij moet doorkunnen.’
Van de Woestijne wil het geldbedrag gebruiken om op Oerol 2019 zijn kubussen te ‘vermeervoudigen’. ‘Ik hoop dat er volgend jaar tien of meer kunnen staan.’