In een open manifest doen theatermakers Luk Perceval, Oscar van Rompay en Bert Luppes openlijk afstand van het beleid van NTGent onder artistieke leiding van Milo Rau. Ze stellen dat de veilige, duurzame werkomgeving door beslissingen van Rau onder druk is komen te staan en pleiten voor herinvoering van een vast ensemble. (meer…)
De nieuwe artistieke leiding van NTGent is een drietal. Barbara Raes, Yves Degryse en Melih Gençboyacı volgen Milo Rau op, die intendant wordt van de Wiener Festwochen. Dat maakte het stadstheater gisteravond bekend. De kersverse leiding laat weten voor een ‘meerstemming, gedeeld en zorgend leiderschap’ te staan.
De nieuwe artistieke leiding treedt aan middenin een subsidieperiode, waarvoor er al een beleidsplan ligt. Maar het drietal belooft ‘zacht transformerend een eigen koers te gaan varen met een paar duidelijke injecties’. Ze willen onder meer nieuwe formats en trajecten ontwerpen voor de verdere ontwikkeling van artistieke praktijken van jonge makers. En NTGent moet nog meer een stadstheater worden. ‘We willen de stad zelf terug meer claimen als belangrijke bewegingsruimte en speeltuin naast het theater/podium. Samen met de huidige en toekomstige makers van NTGent willen we in de stad ontmoetingsruimtes cureren waarbinnen publiek, belangen, verhalen, talen en lichamen naast, met en voor elkaar in gesprek kunnen gaan’.
BERLIN (geleid door Degryse) wordt één van de nieuwe huismakers van NTGent, naast de huidige huismakers Luanda Casella, Lara Staal en Milo Rau. Artists in residence blijven Ontroerend Goed, Miet Warlop en Action Zoo Humain.
Binnen de artistieke leiding zal Melih Gençboyacı vooral de rol van ‘ontwikkelaar’ op zich nemen, Barbara Raes de rol van ‘curator’ en Yves Degryse de rol van ‘maker’.
Yves Degryse volgde een opleiding tot acteur bij de Toneelschool Dora van der Groen (Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen) en speelde onder meer bij NTGent, SkaGeN (co-stichter) en Comp. Marius. In 2003 was hij medeoprichter van het theatergezelschap BERLIN. Bij NTGent zal Degryse met BERLIN de komende jaren nieuw werk produceren.
Barbara Raes was onder meer programmeur en artistiek leider van Kunstencentra BUDA en 404, onderzoeker aan het KASK, School of Arts en gastcurator van Theater Aan Zee #2018. In 2014 volgde ze een opleiding als begeleider van afscheidsrituelen, waarna ze verschillende publieke rituelen opzette. Met haar privepraktijk Beyond The Spoken, ‘werkplaats voor niet-erkend verlies’, creëert ze samen met kunstenaars afscheidsrituelen voor grote en kleine kantelmomenten in het leven.
Melih Gençboyacı studeerde theater aan de Academie voor de Schone Kunsten van de Dokuz Eylül Universiteit in Turkije en Mime aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daarna was hij een van de medeoprichters van Schwalbe en Copycats. Als curator van The Embassy Series richtte hij zich op het herdenken van de betekenis van burgerschap, wat onvermijdelijk beladen is met zijn eigen ervaring in de diaspora. Hij nodigt denkers en kunstenaars uit die worstelen met de betekenis van grenzen – zowel de geografische als de artistieke, disciplinaire, ontologische, intellectuele, affectieve en seksuele grenzen. De voorbije jaren was Gençboyacı ook Artistieke Coördinator/Curator bij Productiehuis Theater Rotterdam, artistiek kernlid bij de regieopleiding van de Academie voor Theater & Dans en vertrouwenspersoon.
Milo Rau blijft nog tot eind van volgend seizoen verantwoordelijk voor het artistiek programma. Vanaf 1 oktober gaan Degryse en Raes deeltijds aan de slag bij NTGent en Gençboyacı voltijds. Vanaf 1 juli 2024 werkt de nieuwe artistieke leiding voltijds aan hun eerste volwaardige seizoen (2025-26), wat zal openen met een ‘vuurritueel’ van Raes in de stad.
Foto: Koen Broos (Yves Degryse)