Artistiek leider Rémon Beeftink vertrekt aan het eind van het jaar bij het Delft Fringe Festival. De afgelopen ruim zeven jaar maakte hij het festival in vele stadia mee, van maker tot artistiek leider. Nu vindt hij het tijd voor een nieuwe uitdaging. Op 1 januari 2023 volgt theatermaker en dramaturg Tamara Griffioen hem op. (meer…)
Artistiek leider Liet Lenshoek is vertrokken bij Likeminds. Ze werd het met de algemeen directeur niet eens over het ideale artistiek proces. Het gezelschap zoekt naar een opvolger.
Pas sinds juni 2018 was Lenshoek artistiek leider van het Amsterdamse productiehuis Likeminds, toch vertrekt ze alweer. ‘Ik had een ander idee over de artistieke processen’, verklaart ze. ‘Ik heb altijd makers intensief begeleid om het uiterste uit hun materiaal te halen. Ik ben van het blijven bevragen, tot het irritante af. Maken ze echt wat ze belangrijk vinden en hebben ze daar echt de goede vorm voor gekozen? Toen ik bij Likeminds kwam, bleken zij meer de ‘lazy approach’ te verkiezen, veel makers in het diepe gooien en dan de beste laten bovenkomen.’
Toch kijkt Lenshoek ook tevreden terug, met als hoogtepunt de laatste door haar begeleidde productie De Affaires. ‘Hier kwam alles samen wat ik belangrijk vind: talentontwikkeling, jonge schrijvers en regisseurs met veel engagement, theater met betekenis. Een van de stukken ging over de toeslagen-affaire. Toen we dat speelden voor een groep gedupeerden, zei er iemand: “Alleen theater kan mijn verhaal vertellen. Documentaires komen nooit zo dicht bij emoties.” Dat was de kers op de taart’.
Liet Lenshoek is beleids- en productiedramaturg en vertaler. Ze begon haar carrière in 1989 als dramaturg bij Toneelgroep Amsterdam. Daarna werkte ze als dramaturg van het voormalige Ro Theater en Frascati Producties.
Lenshoek heeft nog geen nieuwe functie aangenomen. ‘Ik hou het heel even open.’ Ze hoopt op een andere plek verder te kunnen werken met jonge makers. ‘De wereld verandert en het is mooi om mee te maken hoe ze anders naar die wereld kijken. Ik kom steeds verrassende zaken tegen, wordt steeds weer uitgedaagd. Jonge makers zijn vaak enorm bevlogen en ik duw ze graag net nog een stukje verder.’
Algemeen directeur Jarrod Francisco reageert dat Lenshoek ‘de afgelopen jaren met ontzettend veel passie, liefde en toewijding heeft gewerkt met de Likeminds-makers om tot het mooiste en best mogelijke te komen’. Het gezelschap is ‘bijzonder dankbaar voor alle energie die ze daarin heeft gestoken’.
De reactie van de instelling is wel erg corporate. Iets meer reageren op de inhoud van de kritiek zou hier wel op zijn plaats zijn.
De reactie van de instelling toont dat de ‘lazy approach’ van boven tot onder door de organisatie wordt gehanteert.