Artistiek directeur Kees Blijleven vertrekt per 1 april bij Theater De Krakeling. Blijleven was tweeëntwintig jaar lang directeur bij het Amsterdamse jeugdtheater. De werving van zijn opvolger wordt binnenkort gestart. (meer…)
Artistiek leider Alex Mallems vertrekt bij Theaterproductiehuis Zeeland. Dat schrijft de Provinciale Zeeuwse Courant. Aanleiding is een intern conflict, waardoor een onwerkbare situatie was ontstaan.
Volgens PZC raakte Silvie Dees al snel na haar aantreden als nieuwe directeur van Productiehuis Zeeland (voormalige Zeelandia) in conflict met artistiek leider Mallems. Zij had fors kritiek op zijn functioneren. Hij zou zonder toestemming toezeggingen doen aan theatermakers, afspraken niet goed vastleggen en informatie achterhouden.
Mallems is sinds 2001 artistiek leider van het Zeeland Nazomerfestival en sinds 2006 ook van Theaterproductiehuis Zeelandia. Voor de ontbinding van zijn arbeidsovereenkomst stapte het theaterproductiehuis naar de kantonrechter van Middelburg. Zeelandia beschuldigde de artistiek leider daar onder meer van ‘ernstig verwijtbaar handelen’, wat geleid zou hebben ’tot financiële schade, imagoschade en schade in het netwerk voor Zeelandia’.
Gisteren deed de rechter een uitspraak in deze zaak en veegde daarbij alle argumenten van het prouductiehuis van tafel. Bij de aangehaalde incidenten was er volgens de rechter geen sprake van ‘verwijtbaar handelen’ door Mallems. De organisatie heeft hem bovendien te weinig kans gegeven om zijn functioneren te verbeteren. De Raad van Toezicht heeft de artistiek leider ook nooit geconsulteerd voor zijn visie op de feiten.
Toch is het vertrek van Mallems volgens de rechter onvermijdelijk. Daarvoor zijn de verhoudingen inmiddels te zeer verstoord. Het contract mag ontbonden worden per 1 november en het productiehuis moet Mallems een transitievergoeding van ruim 30.000 euro meegeven. De proceskosten moeten beide partijen zelf betalen.
De 64-jarige Mallems had een veel hogere ‘billijke’ vergoeding gevraagd. Hij maakte door de zaak grote kosten, valt nu zonder inkomen en heeft als Belg geen recht op een Nederlandse werkloosheidsuitkering. De rechter wees deze eis af, omdat die geen bewijs ziet voor ‘ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van Zeelandia’.
Mallems zit vanwege het conflict al sinds januari van dit jaar thuis. Hij is nog in beraad met zijn advocaat over een eventueel beroep.
Foto: Grenspaal 369 van Zeelandia, Koon Broos
Trieste zaak. Zo gaat het dus in de grote-mensenwereld: je bent nieuw, wil van iemand af en zorgt vervolgens voor een ‘conflict’. Silvie Dees als de bulldozer door Zeelandia met verwijten over een artistiek leider (theatermakers te laat afzeggen, reputatieschade etc) waarbij ze het in feite over zichzelf heeft. De rechter had het glansrijk door, de Raad van Toezicht valt door de mand. Over good governance gesproken…. en wie meer wil lezen: https://cultureelpersbureau.nl/2021/12/angst-en-beven-in-de-cultuursector-de-schaduwzijde-van-de-trickle-down/
Dit is weer een prachtig voorbeeld van omgekeerd denken. Het Zeelandnazomerfestival wat is dat eigenlijk? Ik zou zeggen in wezen het Alex Mallems festival. Niets meer of minder dan dat. Vorm en inhoud van dit festival zijn de afgelopen jaren in hoge mate door Alex Mallems bepaald. Met smaak, met oog voor jong talent, met oog voor de specifieke kwaliteiten van Zeeland, met oog voor Vlaamse inbreng. Uniek in Nederland festivalland. Door nu Mallems, met onheuse argumenten, op een zijspoor te arrangeren ontstaat een onwerkbare situatie. Hier ziet men weer een klassiek voorbeeld van hoe zakelijk en artistiek belang elkaar niet verdragen. Het is ook een klassiek voorbeeld van wat je als cultuursector niet moet uitdragen. Men heeft dit bewust laten escaleren. Dom. Stupide. Gaat ook heel veel geld kosten. Geld dat de artiesten, waar het uiteindelijk om draait, niet gaan krijgen.
Dick, gaat het erover dat het zakelijke en het artistieke elkaar niet verdragen? Of gaat het er over dat de mensen elkaar niet verdragen en dat de kunsten daar uiteindelijk de dupe van zijn? Ik vermoed een ordinaire machtsstrijd. Als een organisatie artistiek goed loopt, zou het zakelijke het artistieke toch moeten kunnen dragen. Ik heb deze kwetsbaarheid zelf ervaren en, vanuit mijn artistieke positie, aangekaart bij de Raad voor Cultuur. Als dit soort processen binnen een organisatie in beweging worden gebracht, door roddel, kwaadsprekerij etc., kunnen er krankzinnige dingen gebeuren. Ik vind dat voor dit soort excessen te weinig aandacht is in het kader van sociale veiligheid in de sector.
Het is heel slecht voor het ZNF en in-triest dat je op zo’n manier een eind maakt aan de zeer talentvolle inbreng van Alex Mallems sinds de start van dit festival. Hij heeft ons en vele anderen jarenlang zoveel prachtige toneelervaringen bezorgd op goed gekozen locaties. Uniek, gevarieerd en echt Zeeuws. Het programma was dit jaar op dit punt ronduit pover, al genoten we van de prachtvoorstelling van Cherkaoui.
Het geeft te denken dat de nieuwe directeur en het bestuur zo met Mallens zijn omgegaan en op alle punten ongelijk krijgen van de rechter. Schaamteloos.
Alex Mallems verdient ook financieel en nettere afhandeling dan de huidige. Ik wil hem van harte bedanken voor al het moois van de afgelopen jaren!! Onvergetelijk Alex!!
Die Dees kan het vergeten in de toekomst.
Wie gaat haar nog vragen? Hoop voor haar dat ze niet binnen al te korte tijd op eenzelfde manier wordt weggewerkt. Iets met karma.
Alex was dat festival. Na 12 jaar tegenwerking van de vorige directeur leek het heel even goed te komen. Maar Dees bleek een dubbele agenda te hebben, en het hele festival naar haar eigen hand te willen zetten. Het is werkelijk zeer verdrietig. Voor mij geen ZNF meer, als het zichzelf niet om zeep helpt door een gebrek aan artistiek inzicht, hoop ik dat deze actie wordt afgestraft met een weigering om nog langer op dat festival te spelen.
Jezelf directeur noemen naast een artistiek leider voorspelde al weinig goeds, 12 jaar geleden. Dees heeft zich comfortabel in die rol laten zakken en gaat haar eigen plan uitrollen over de rug van iemand die daar hart ziel en zaligheid in gestoken heeft.
En er is niets mis met vernieuwing, daar kan je het over hebben. Maar dit is niet de weg. Wat een blamage… En wat een arrogantie te denken dat je leugens voor de rechtbank stand houden.