Op zondagmiddag 18 december 2016 speelde Toneelgroep De Appel zijn allerlaatste voorstelling. ‘Met intense verbetenheid, zo vertolkte acteur en regisseur David Geysen Shakespeares titelheld Hamlet’, schrijft recensent Kester Freriks in NRC Handelsblad. ‘Geysen geeft een briljante draai aan het verhaal. Het gaat niet om de twijfelende prins die de moord op zijn vader wil wreken, […]
Na vijfenveertig jaar houdt Toneelgroep De Appel uit Den Haag op te bestaan. Vrijdag stemde een meerderheid van de gemeenteraad tegen het doorstartplan dat het theatergezelschap presenteerde. Daarmee verliest het gezelschap zijn laatste kans op redding. De leiding van De Appel zal nu ontslag aanvragen voor zijn tientallen medewerkers. Al sinds het voorjaar zag het er slecht uit […]
Op 21 juni overhandigden de medewerkers van Toneelgroep De Appel op het stadhuis van Den Haag ruim tienduizend steunbetuigingen aan cultuurwethouder Joris Wijsmuller (Haagse Stadspartij). Het gezelschap verzamelde de handtekeningen nadat de adviescommissie voor het Haagse kunstenplan 2017-2020 op 29 april aan de wethouder een negatief advies over het gezelschap had uitgebracht. Met de handtekeningenactie hoopt De Appel Wijsmuller […]
De adviescommissie van de gemeente Den Haag geeft Toneelgroep De Appel een negatief subsidieadvies. De meerjarenaanvraag voor het Kunstenplan 2017-2020 is volgens de commissie op alle fronten – kwaliteit, positionering, bedrijfsvoering – onder de maat. Het aantreden van Arie de Mol biedt volgens de commissie geen garantie voor artistiek-inhoudelijke vernieuwing. Direct na het verschijnen van […]
Toneelgroep De Appel stopt nu de subsidieaanvraag door het Fonds Podiumkunsten niet is gehonoreerd. Het gezelschap loopt de aangevraagde 5,5 ton mis en voelt zich genoodzaakt te stoppen. Eerder kreeg de Appel ongeveer 3,5 ton van het Fonds. Van de gemeente Den Haag zou het gezelschap 1,9 miljoen ontvangen. Maar dit bedrag is volgens zakelijk […]
Betekent dit dat Arie de Mol een stap opzij heeft gedaan?
Ja klopt, de tekst is aangepast.
Je bestaansrecht willen bewijzen door de zoveelste opvoering van Hamlet, een beter argument voor opheffing is moeilijk te bedenken.
Joost MHV U begrijpt er duidelijk helemaal niks van. Juist een fantastische en dappere uitdaging. Maar aan uw reactie te merken bent u sowiezo niet bepaald thuis op het gebied van theater. U wil zeggen dat jezelf bewijzen enkel mogelijk is wanneer je een stuk opvoert dat nooit eerder is opgevoerd? Ik denk dat je juist kunt zien wat een gezelschap in huis heeft wanneer zij de strijd aan gaan met een tijdloos en door vele herkenbaar stuk. Als het hen lukt om juist hier vernieuwing in te blazen, raken zij de juiste snaar. Een dappere keuze en ik hoop op een goede afloop, want in mijn ogen gaat het vaak meer om de vechtlust en de wil om iets moois en aangrijpends te maken dan een kortzichtig persoon als u te moeten vermaken.
Ik volg de strijd met veel goede moed!
Chapeau voor de dappere keuze.
Eens met Joost. Kersentuin na de Crash was wel interessant geweest. Op het moment dat je geen subsidie krijgt dat verruilen voor Hamlet is jammer, Hamlet is overal wel te zien.
En Franklin: Meteen iemand kortzichtig noemen? Waar is dat nou voor nodig? Ieder heeft toch recht op zijn mening?
Oké, ik vind jullie kortzichtig. Zo beter? Hoe kun je een voorstelling nou al beoordelen voordat er uberhaupt iets gemaakt is? Voordat je uberhaupt iets gezien hebt? En wil u zeggen dat de kersentuin nergens te zien is? Ha- ha, laat mij niet lachen. U spreekt uzelf duidelijk tegen.
En als u dan toch zo graag uw mening geeft, ga de voorstelling dan eerst bekijken voor u bekritiseert. Ik zal hetzelfde doen en wanneer blijkt dat jullie ‘vooroordeel’ klopt, zal ik u eerlijk gelijk geven.
Fijne dag!
Ik spreek mezelf niet tegen.
”In Kersentuin – na de crash zou De Appel dit najaar Tsjechovs klassieker linken aan het werk van Joris Luyendijk.”
Dat is nog nergens te zien. Uniek uitgangspunt. Heel interessant.
Hamlet daarentegen is op alle mogelijke manieren al gespeeld. Rigoreus of niet, het is weinig uniek en interessant te noemen. Wellicht zal het gezelschap het tegendeel bewijzen (en indien dat zo is geef ik dat ook eerlijk toe) maar ik koop liever kaarten voor die eerste voorstelling dan voor wéér een Hamlet.
Als het net zo’n farce wordt als de laatste van Geysen, hou ik mijn hart vast voor de Appel.
Ik weet zeker dat David Geijsen een mooie Hamlet is. Ik vind hem een inspirerend acteur, al moet ik toegeven dat ik zijn regies een beetje ouderwets vind.
Waarom de verandering van de Kersentuin naar Hamlet? Ik ben het eens met Joost en Jeroen. De Kersentuin sluit inhoudelijk perfect aan bij hun huidige situatie. Is die switch echt noodzakelijk? Ik snap deze beslissing helemaal niet. Lijkt mij een gemiste kans voor de Appel. Innovatie inruilen voor traditie. Jammer..
Op de site van toneelgroep de appel us niets terug te vinden over het vertrek van Arie de Mol
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Edward_de_Vere
Hamlet kan niet vaak genoeg gespeeld worden.
Ik kijk uit naar deze opvoering.
Het huidige portret van Shakespeare zou ik graag vervangen zien door het veel geloofwaardiger portret.
Van Graaf Edward de Vere.
Jen Dieng