De aftrap was vier jaar geleden in de noordelijke wijken Selwerd en Paddepoel en bleek zo’n doorslaand succes dat De Wijk De Wereld sindsdien niet meer weg te denken is uit de stad Groningen. Het uitgangspunt is al die jaren onveranderd gebleven: met theatermakers telkens een andere wijk intrekken, contacten leggen, praten, koffie drinken en dan samen een voorstelling maken. (meer…)
Anneke Jansen en Jantien Kurpershoek zijn per 1 oktober verantwoordelijk voor de theaterprogrammering van SPOT Groningen, de organisatie achter De Oosterpoort en de Stadsschouwburg van Groningen. Zij nemen de taken van Henk Kuiper over die begin dit jaar zijn positie verliet. Janssen zal zich vooral richten op de landelijke en internationale programmering en Kurpershoek op de verbinding met de regio en de maatschappelijke context.
Anneke Jansen (1976) was de afgelopen jaren werkzaam in diverse functies in de culturele sector. In 2006 was ze mede-oprichter van het Amsterdam Fringe Festival, waar ze ook programmeerde. Na tien jaar Fringe maakte Jansen de overstap naar Asko|Schönberg, ensemble voor nieuwe muziek, waar zij aantrad als directeur. Bij SPOT wil Jansen zich weer richten op de artistieke inhoud en daarbij over de grenzen van de disciplines heen kijken. ‘Ik zie uit naar een nog intensievere samenwerking met huisgezelschap Club Guy&Roni en het NNT, het uitbouwen van de programmering en het ontwikkelen van nieuwe programma’s en festivals met het team.’
Jantien Kurpershoek (1991) studeerde Kunsten, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen. Samen met Nynke Stellingsma en Karin Noeken richtte ze ‘De Wijk De Wereld’ op, vanuit de behoefte aan een grotere diversiteit aan verhalen en bezoekers in de Stadsschouwburg. Vanuit haar positie als dramaturg richt zij zich op de diversiteit van de stad met interdisciplinaire voorstellingen in de schouwburg en op locatie. Ze wil voorstellingen gaan programmeren ‘waarin het leven gevierd wordt, stadjers troost vinden, misschien een beetje in de war raken en zich vooral zullen verwonderen’.
Foto: Anneke Jansen door Annelies Verhelst