Sinds 15 december zijn alle theaters in verband met de coronamaatregelen opnieuw gesloten voor publiek. Repeteren mag nog wel, maar in plaats van te gaan try-outen en in première te gaan, gaat een voorstelling nu vanuit de repetitieruimte rechtstreeks ‘de ijskast’ in. Rosa da Silva: ‘Ik ga er beter vanuit dat het niet meer gaat gebeuren dit seizoen. Let it go. Klaar.’ (meer…)
De Nederlandse theatermaker Anna Luka da Silva heeft dit weekend de TAZ-KBC Jongtheaterprijs gewonnen voor haar solo The Journey. Aan de belangrijkste prijs van festival Theater aan Zee in het Belgische Oostende is een bedrag van 10.000 euro verbonden. Volgende de jury ‘bewijst Da Silva zich niet alleen als een uitstekend performster en regisseur met een sterke onderzoeksimpuls, ook haar toneeltekst toont een matuur makerschap.’
Anna Luka da Silva (Rotterdam, 1994) studeerde dit jaar af aan de performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze maakte daar The Journey met Nora Céline Ramakers als eindregisseur. In de solo onderneemt de speelster met gesloten ogen een reis door donkere jeugdherinneringen. De jury was onder de indruk van de sobere, maar intense vorm, ‘die de persoonlijke anekdotiek overstijgt en geweld tegen vrouwen een bredere invulling geeft’. Ze kreeg ook lof voor een ingenieus spel met verschillende tekstregisters en -genres. ‘Lyrische poëzie die doet denken aan Shakespeare en Faust wordt doorspekt met southern American slang, zo uit het leven gegrepen. Straf hoe da Silva al die echo’s in één schriftuur weet samen te ballen en hoe ze die op het podium stem weet te geven.’
De Sabam Jongtheaterschrijfprijs (€ 7500), een bekroning voor jonge theatermakers die zelf in de pen kruipen, ging dit jaar naar Mats Vandroogenbroeck voor zijn tekst Through the looking-glass (and what we found there). De jury loofde ‘de volle overtuiging en tekstuele intelligentie van zoveel wonderlijk totaaltheater en devolderiaanse postapocalyptica’. De TAZ-De Grote Post Residentieprijs voor Jong Theater (2 weken residentie) ging naar dansduo Les Mybalés (de tweelingzussen en danseressen Nathalie en Doris Bokongo Nkumu). Hun voorstelling A travers l’autre werd gezien als ‘een even persoonlijke als universele bewegingsflow met de zelfstralende intensiteit van twee lichamen die als duet geboren zijn’.
De jeugdjury van Mu-zee-um, de kunsteducatieve organisatie in Oostende, koos voor Who’s afraid of Virginia Woolf van Imke Mol, Naomi van der Hors, Flor Van Severen en Mitch Van Landeghem.
Foto: Toneelacademie Maastricht