De financiële schade door de coronacrisis is enorm, en het einde is nog niet in zicht. Wat zijn de verhalen achter de cijfers? Theaterkrant gaat in gesprek met zzp’ers uit de theatersector. Waar doen ze het van? Hebben ze nog werk en inkomen? En hoe gaan zij om met de onzekerheid die de coronacrisis brengt? Deze keer: choreogaaf, programmeur en producent Andreas Hannes. (meer…)
Andreas Hannes ontvangt het Moving Forward traject 18/19. Hij is daarmee de vierde choreograaf die een seizoen lang onder professionele begeleiding van vijf dansproductiehuizen een nieuwe choreografie kan ontwikkelen.
Het Moving Forward traject is opgezet als overbrugging van een opleiding naar het professionele werkveld. Eén net afgestudeerde, talentvolle choreograaf kan een jaar lang rekenen op advies, facilitaire ondersteuning en studiotijd van vijf samenwerkende dansproductiehuizen (Dansmakers Amsterdam, Dansateliers, DansBrabant, Random Collision en De Nieuwe Oost). Gescout wordt uit alle afstudeervoorstellingen in Nederland.
Naast Andreas Hannes, die dit jaar afstudeerde aan de School voor nieuwe Dansontwikkeling (SNDO) in Amsterdam, waren ook Antonia Steffens (SNDO) en Piet Van Dycke (Fontys) genomineerd voor het traject. Ze kregen alledrie in het najaar een ‘Makers Intensive’ aangeboden bij Dansmakers Amsterdam, waar ze onder professionele begeleiding hun afstudeervoorstelling bewerkten of nieuw werk ontwikkelden, om vervolgens op de Moving Forward Performance Night te presenteren aan jury en publiek.
Andreas Hannes (1987, Griekenland) maakte daar het meeste indruk met de herneming van zijn afstudeerwerk The City. Daarin laat hij zijn performers huppelen als metafoor voor zijn denken en schrijven. De jury, bestaande uit Lisa Wiegel, Heleen Volman, Aukje Verhoog, Krisztina de Chatel en Suzy Blok, schrijft over de voorstelling: ‘Er is veel ruimte voor het individu en personages van beide performers. Het lichtontwerp is doordacht geïntegreerd en heeft een autonome rol als medespeler en gaat in interactie met de twee dansers en de ruimte. Infinity is een inspiratiebron voor Andreas en deze eindeloosheid blijft speels. De speelsheid groeit naarmate de voorstelling vordert. Ondanks de uitputting van het huppelen blijft de opgewektheid en het plezier zichtbaar.’
Foto: The City