De musical Soldaat van Oranje is weer stilgelegd. Ongeveer de helft van de castleden is positief getest op het coronavirus, zo meldde Shownieuws gisteren. De voorstellingen zijn tot en met 4 oktober afgelast. (meer…)
Speciaal voor de nieuwe voorstelling Anne, over het leven van Anne Frank, krijgt Amsterdam er een nieuw theater bij. Het gaat de naam Theater Amsterdam dragen. De opening vindt plaats in april 2014 met de wereldpremière van Anne.
Theater Amsterdam wordt momenteel gebouwd in het Houthavengebied aan de westzijde van Amsterdam, pal aan het IJ. Het zal plaats bieden aan zevenhonderd tot duizend stoelen en is ontworpen door architect Dick Venema. Theater Amsterdam zal na de speelperiode van Anne ook worden gebruikt voor andere producties.
De tekst voor de voorstelling is geschreven door Jessica Durlacher en Leon de Winter. Opdrachtgever is het Anne Frank Fonds in Basel, dat is opgericht door Otto Frank, de vader van Anne. Imagine Nation, het internationale mediabedrijf van Kees Abrahams en Robin de Levita, financiert de bouw.
Anne zal op een voor Nederland unieke manier worden geproduceerd. Boermans mag als artistiek directeur van het Nationale Toneel niet aan toneelvoorstellingen werken buiten zijn eigen gezelschap. Wel mag het Nationale Toneel echter zijn expertise beschikbaar stellen, waarop een constructie is bedacht waarbij Boermans met zijn kostuum- en decoratelier zal worden ingehuurd om het concept van Anne te bedenken, maquettes te maken en te adviseren over de casting. Boermans is eindverantwoordelijke van het artistieke proces en functioneert als supervisor in repetities. Ook deelt hij mee in de royalties.
Voor de regie van de voorstelling zal echter een director in residence worden aangenomen. Dit is een functie die in Nederland niet bestaat, maar in Engeland zeer gebruikelijk is. Boermans is voornemens een Engelstalige regisseur aan te nemen vanwege de ervaring met de functie van director in residence. Bovendien zal het concept van Anne ook aan Engelstalige landen worden doorverkocht.
Boermans ziet dit als een structurele oplossing voor de eigen inkomstennorm waaraan het Nationale Toneel als gezelschap in de basisinfrastructuur moet voldoen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is akkoord gegaan met deze constructie en noemt het een excellent voorbeeld van cultureel ondernemerschap.
Voor de tekst van Anne maakten Durlacher en De Winter een nieuwe bewerking van het dagboek van Anne Frank. Theu Boermans benadrukt dat we met Anne Frank niet alleen een opgroeiend meisje hebben verloren, maar ook een talentvolle schrijfster in wording. De voorstelling vertelt zowel over de ontwikkeling van een meisje tot vrouw in de onderduiktijd als over een getalenteerd schrijfster die zichzelf en de levensgevaarlijke omstandigheden waarin ze verkeert probeert te begrijpen.
Foto: Artist impression van Theater Amsterdam