In de theatersolo Het ambitieuze verhaal van een niet-werkende millennial vrouw professional zijn alle 294 duizend niet-werkenden in Nederland teruggebracht tot 1 fictief personage, legt performer Dagmar Ketelaers bij aanvang uit. We kennen haar allemaal, dat personage: Milly, eind-twintiger, doet iets-met-marketing, is nooit op pad zonder laptop, staat algemeen bekend om haar ‘productiviteit’ en heeft niet echt hobby’s. Milly, altijd druk, totdat ze knapt. (meer…)
Het Nederlands Toneelverbond zoekt ambitieuze essayisten met liefde voor theater om mee te dingen naar de Marie Kleine-Gartman Essayprijs 2019. De organisatie rekent op essays waarin wordt gereflecteerd op de relatie tussen theater en veranderende moraal – of de afwijzing daarvan. Vakblad Theatermaker en De Groene Amsterdammer publiceren de beste teksten.
Het onderwerp: Nieuwe ideologieën en emancipatoire bewegingen brengen morele perspectieven verhevigd in het publieke debat. Discussies over #MeToo, etnisch profileren door de politie, sociale ongelijkheid, het neerhalen van (straat)naambordjes, indianenfeestjes. Het theater van nu plaatst zich gewild of ongewild in deze veranderende morele realiteit. Ook de theatermaker zelf representeert een sekse, klasse en etniciteit.
De Marie Kleine-Gartman Essayprijs wordt georganiseerd door het Nederlands Toneelverbond in samenwerking met De Groene Amsterdammer. De jury bestaat uit Basje Boer (De Groene Amsterdammer), Bo Tarenskeen (vakblad Theatermaker) en Ruth Kief (De Nieuwe Garde). Theatermaker Sadettin Kırmızıyüz treedt op als voorzitter.
Het winnende essay wordt beloond met 2.500 euro en gepubliceerd in De Groene Amsterdammer. Daarnaast selecteert en publiceert vakblad Theatermaker, dat dit seizoen het veranderende kijkklimaat onder de loep neemt, een tweede essay. De schrijvers van beide essays krijgen begeleiding aangeboden bij het schrijven van een nieuw essay door de mentoren van De Nieuwe Garde. De prijs wordt mogelijk gemaakt door de Van Bijleveltstichting.
Deelname staat open voor schrijvers uit alle disciplines van de kunst en de wetenschap. De organisatie hoopt dat zowel theaterkenners als theaterliefhebbers zullen meedingen. De inzendingen mogen niet eerder gepubliceerd zijn en maximaal 2.500 woorden tellen.
Deelnemers krijgen tot 15 februari 2019 de tijd om hun essay in te dienen. Inzendingen kunnen gestuurd worden naar: nederlandstoneelverbond@gmail.com