Het omkeren van rollen en hiërarchien, het verbinden van in verschil gedefinieerde werelden, het lichamelijke en intuïtieve benadrukken of het matriarchaat uitroepen – we zouden het als kannibalisme kunnen duiden. Als het opvreten van oude normen om ze naar nieuw inzicht weer af te scheiden. Toch blijft het de vraag hoe dit in de (kunst)praktijk te brengen. (meer…)
Fair Practice was het afgelopen jaar niet weg te denken uit het debat in de podiumkunsten. Van politici tot kunstenaars, van fondsen tot freelancers, iedereen is het erover eens dat er iets moet veranderen. Kunstenaars moeten eerlijker betaald worden en verdienen een gezonder werkklimaat. De eerste stappen voor verbetering worden gezet, maar over de concrete invulling van een begeleidende Code zijn nog veel vragen.
Vandaag wordt het Rotterdamse Museumpark weer overgenomen door De Parade. De gehele zomer lang raast een wervelwind aan wijnfonteinen, circustenten, poffertjes en banken waar je een houten kont van krijgt langs de vier grote steden in de Randstad. Tussen die chaos schiet Theaterkrant.nl te hulp. Naar onder meer deze vijf voorstellingen kijken wij uit. 1. […]
De dramaturgen van de (jeugd)theatergezelschappen in de basisinfrastructuur (BIS) luiden de noodklok over het gebrek aan een centraal theaterarchief. ‘Wij maken ons zorgen over het geheugen van de theatersector’, schrijven ze in een brief aan het ministerie van OCW en de Raad voor Cultuur. De sector heeft door het verdwijnen van het Theater Instituut Nederland (TIN) geen centraal theaterarchief meer met voldoende arbeidskrachten, financiële middelen en toekomstperspectief, waardoor de reconstructie van voorstellingen en maakprocessen in de toekomst onmogelijk wordt. (meer…)
Beste zakelijk leiders, dramaturgen, beste minister,
Zakelijk leiders EN dramaturgen hebben op dit moment alle gelegenheid om zich te ontwikkelen in datgene wat hen tot een goede zakelijk leider en dramaturg maakt: namelijk het ondersteunen van het creatieproces van de kunstenaar.
Op landelijk niveau zijn er volop nieuwe makers regelingen, projectsubsidies en meerjarige subsidies, binnen welke aanvraagrondes en procedures je je als zakelijk leider en dramaturg prima kunt ontwikkelen. Heb je in deze lakmoesproef je talent bewezen, dan heb je VANZELFSPREKEND in de ingediende begroting rekening gehouden met je verdere ontwikkeling dan wel een eerlijke vergoeding voor het werk dat je noodzakelijkerwijs doet.
Dus zakelijk leiders en dramaturgen, stop met janken en onzinnige open brieven schrijven en ga aan het werk. Doe iets! Ga op zoek naar een kunstenaar die jij vertrouwt en die jou kan vertrouwen. Schrijf samen een f*cking goed plan, krijg het gehonoreerd en ontwikkel je een ongeluk.
En wees gerust, er zijn ongelofelijk veel kunstenaars héél hard op zoek naar een goede, betrouwbare en pro-actieve zakelijk leider of dramaturg die snapt wat het is om risico te nemen.
Maar dat schreven jullie zelf al.
Johan