Als pubermeisje zoenen met de skileraar van vijfentwintig, terwijl je ouders ernaast staan. Uit pure woede de vijftig fazanten van je vader doodmaken. Een relatie nemen met een hufter, en vervolgens zwanger raken van een andere hufter. Het zijn allemaal antwoorden op de vraag: wat is het ergste dat jij als puber je ouders hebt aangedaan? De bezoekers van het derde Echt Gebeurd Gala, dat gisteravond plaatsvond in De Kleine Komedie, kregen deze vraag van tevoren op een briefje, met het verzoek hun antwoord in te vullen en bij de organisatie in te leveren. Het thema van de avond was dan ook tieners.
Alweer ruim tien jaar geleden startten cabaretiers Paulien Cornelisse en Micha Wertheim de reeks Echt Gebeurd. Daarin vertellen mensen die veelal geen podiumervaring hebben over dingen die ze zelf (echt) hebben meegemaakt. Dit gebeurt live, iedere derde zondag van de maand in comedyclub Toomler in Amsterdam. Van de uit het hoofd vertelde verhalen worden ook podcasts gemaakt, waarvan er inmiddels al 181 zijn. Ten slotte is er sinds 2017 eenmaal per jaar een Echt Gebeurd Gala.
De galasfeer wordt goed neergezet door middel van een warme belichting en een grote kroonluchter die prominent boven het podium hangt. Ook is er een sfeervol combo’tje – het Luego Kwartet onder leiding van pianist-accordeonist Amir Swaab – dat voor de muzikale omlijsting zorgt. Cornelisse en Wertheim praten de avond in hun beste galakostuum aan elkaar.
Het thema van deze editie van het gala is dus tieners, en dat blijkt een gelukkige keuze. Veel van de verhalen die vanavond verteld worden, hebben iets aandoenlijks en dat zit ‘m juist in die combinatie van bravoure en onzekerheid die zo typerend is voor de puberteit.
Zo is er het verhaal van Ruud Kiewied, die in groep 7 tot zijn eigen verrassing een meisje zover heeft gekregen dat ze met ‘m wil tongen en vervolgens advies gaat vragen aan z’n oudere broer over hoe dat dan moet. Vooral de sprekende details maken zijn verhaal sterk: de Ajax-posters in de kamer van zijn broer, het kauwgompje dat hij van de zenuwen doorslikt vlak voor het moment suprème daar is.
Een vast onderdeel van de Echt Gebeurd-middagen in Toomler vormt het voorlezen uit een puberdagboek. Dat onderdeel sluit natuurlijk perfect aan bij het thema van deze avond, en kon hier dan ook niet ontbreken. Geesje Thomassen neemt het dit keer voor haar rekening en leest de woorden voor die haar zestienjarige zelf in maart 1982 neerpende, toen ze de radicale beslissing nam om van huis weg te lopen en de trein naar Parijs te pakken.
In het verhaal van Thomassen treft opnieuw die spanning tussen stoer en timide, vrijheidsdrang en behoefte aan veiligheid. Parijs blijkt in het echt vooral eng, met al die mannen die iets van haar willen, en in het Zuid-Franse stadje waar ze vervolgens naar toetrekt, heeft ze het na een paar dagen ook wel weer gezien. Ze verlangt enorm naar huis en besluit subiet de trein terug te nemen, maar als de thuishaven eenmaal in zicht is, bekruipt haar dan weer een groot ongenoegen over het gedoe dat haar daar waarschijnlijk te wachten staat. Het is de voortdurende worsteling van de puber in optima forma.
In totaal komen op deze gala-avond zes vertellers aan bod. Ze zijn allemaal te prijzen om het lef dat ze tonen door gewoon maar op dat podium te gaan staan om hun echte verhaal te vertellen. En zonder uitzondering weten die verhalen ook te boeien, door de humor die er regelmatig in zit, maar vooral toch ook omdat ze stuk voor stuk recht uit het hart komen.
De laatste jaren is ‘storytelling’ een buzzword geworden onder hippe marketingjongens en -meisjes, altijd op zoek naar slinkse nieuwe wegen om ons spullen te verkopen die we niet nodig hebben. Tegen die commerciële annexatie van de eeuwenoude kracht van het verhaal vormt de Echt Gebeurd-reeks een welkom tegengif. Juist de ongepolijstheid én de belangeloosheid van de verhalen die in het kader van deze reeks verteld worden, geeft ze hun waarde. Dat er nog maar vele gala’s mogen volgen!