In de collectieve arbeidsovereenkomst toneel en dans is een algemene salarisverhoging afgesproken van 5 procent en een verhoging met een vast bedrag van 150 euro. Deze salarisontwikkeling betekent een gemiddelde loonstijging van 9,44 procent. De cao is door zowel de achterban van de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK) als van de Kunstenbond akkoord verklaard. (meer…)
84 procent van de kinderen heeft volgens hun ouders interesse in het bezoeken van een concert of voorstelling in een theater. Dat blijkt uit landelijk onderzoek uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy tijdens de eerste Nationale KinderTheaterWeek.
Het onderzoek is gebaseerd op 504 respondenten, allemaal ouders met een of meerdere kinderen tussen de vier en twaalf jaar. De belangrijkste reden waarom zestien procent van de kinderen geen interesse heeft in theater is in de optiek van de ouders dat ze liever spelen met vrienden (54 procent) en gamen (52 procent).
83 procent van de respondenten geeft overigens aan al minstens eenmaal het theater te hebben bezocht met hun kinderen. Het grootste deel van de ouders deed dat voor het eerst toen die kinderen vijf of zes jaar waren. Op de vraag waarom ouders theater voor kinderen belangrijk vinden, konden ze drie antwoorden aanvinken. Meest gekozen antwoorden zijn ‘ontspanning/plezier’ (69 procent), ‘iets bijzonders meemaken’ (68 procent), ‘leerzaamheid voor het kind’ (63 procent) en ‘even in een andere wereld zijn’ (44 procent).
De grootste belemmering waarom ouders niet of niet vaker naar het theater gaan met hun kinderen blijkt de kosten met daaropvolgend het aanbod. Daarop aansluitend zijn ‘kostenverlaging van het theaterbezoek’ en ‘uitgebreider en beter aanbod voor voorstellingen voor kinderen’ volgens ouders de beste manieren om theaterbezoek door kinderen te verhogen.
Albert Verlinde, voorzitter van het Nationale Theaterfonds, laat weten blij te zijn met de resultaten van het onderzoek en stelt dat het perspectief biedt voor de toekomst. ‘We hebben een grote groep bereikt die al gingen, maar er is ook een groep die nog nooit naar het theater was geweest. Dit smaakt zeker naar meer.’ Het onderzoek zal nu jaarlijks worden herhaald en gedeeld door het Nationale Theaterfonds.
De Nationale KinderTheaterWeek begon op 18 oktober en loopt nog tot en met 25 oktober. Het is een initiatief van het Nationaal Theaterfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds en wordt georganiseerd in navolging van het Nationaal Theater Weekend. Doel van de week is om meer kinderen in aanraking te brengen met theater. Naast voorstellingen kunnen kinderen ook meedoen aan veel extra activiteiten in de theaters.
Foto: Annemieke van der Togt – Nijntje de Musical
Hallo Annemieke, ik ben zo benieuwd wélke ouders hier bevraagd zijn. Zijn dat mensen die in het theater de enquête kregen of ouders in het wild, dus een representatieve greep uit de samenleving?
Hoi Sophie, het is een online uitgevoerd marktonderzoek. Volgens de onderzoekers is de steekproef ‘representatief voor Nederlanders van 18 jaar en ouder met minstens een kind van 4 tot en met 12 jaar’…
Dankjewel! Dat is inderdaad hoopgevend!
Dat de steekproef representatief zou zijn roept toch wel een vraag op als blijkt dat uit deze groep 83 % van alle kinderen, jonger dan 12 jaar, al eens naar een theater is geweest, dat lijkt onwaarschijnlijk hoog
Ik betwijfel of het onderzoek representatief is bij 504 ouders gehouden tijdens de Nationale KinderTheaterWeek. Hoe kwam die steekproef tot stand? Zie ook de vragenlijst en volgorde. Dan verder het beeld bij het onderzoek: Nijntje de musical: Producent Senf.(opvallend net grote tournee gestart). De organisatoren en verwijzingen vooral naar: Nationaal TheaterFonds; NationaleTheaterKassa voor ticketing; Theaterkidslive.nl – Zij doen allemaal hun uiterste best meer en jong publiek naar het theater te krijgen.; maar promoten m.i. vooral het commerciele aanbod met ambassadeur Albert Verlinde voorop. Er zijn 60 deelnemende theaters tijdens de afgelopen KinderThWeek (vb in Amsterdam doet alleen ITA? mee). Het vergt nader en intensiever onderzoek; want als 83% van de onderzochten al 1 keer naar TheatervoorJeugd gaat, maar toch de entreegelden te hoog vinden ( dus dan niet meer komen?) en iets onduidelijks over het aanbod? ….. Wat schiet de jeugdtheater sector dan op met dit onderzoek, behalve wat free publicity voor Nijntje?.
Nog even toegevoegd: #Misleidende Kop boven artikel Jeugdtheater. De 84% gaat over kinderen die in de leeftijd tussen de 4-12 jaar een of meerdere malen naar theater zijn geweest. Hebben we het dan over 8 levensjaren van hun kinderen die de ouders beschrijven; dan kom ik op 10 max 20% per jaar uit. Onduidelijk in ieder geval hoe die vraag precies is gesteld en of dit over een jaar ; alle levensjaren gaat of bv seizoen 2022/23 gaat?