De nieuwe coronamaatregelen hebben dermate grote gevolgen dat 100 procent compensatie voor de culturele en creatieve sector noodzakelijk is. Dat schreef de Taskforce culturele en creatieve sector gisteravond in een dringende oproep aan het kabinet. (meer…)
Meer dan de helft van de theaterproducenten (55%) heeft onlangs voorstellingen moeten annuleren vanwege besmettingen in de crew. Dat blijkt uit een rondvraag onder de leden van de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK). De branchevereniging pleit voor alternatieven voor de isolatieperiode.
De aanloop naar een voorstelling vraagt vaak maanden van voorbereiding. Dat proces loopt volgens de NAPK momenteel in veel gevallen vertraging op, omdat het virus soms langdurig rondgaat in een ensemble of gezelschap door opeenvolgende besmettingen. Het verkorten van de isolatieperiode van zeven naar vijf dagen biedt volgens de branchevereniging enigszins soelaas, maar lost het probleem van een haperend productieproces niet op. De NAPK pleit voor alternatieven voor de isolatieperiode als de besmette persoon geen klachten heeft en geboosterd is, zoals tijdelijk werken op minimaal 1,5 meter afstand met mondkapje.
Ander knelpunt volgens de vereniging van professionele podiumkunstproducenten is het wegvallen van inkomsten uit buitenlandse tournees. Azië zit nog op slot, ook andere werelddelen kennen nog strenge beperkingen. De NAPK wil dat de reeds ontvangen noodsteun over een langere periode ingezet mag worden om de verminderde inkomsten op te vangen. Tot de uitbraak van de coronapandemie tourden veel van de bij de NAPK aangesloten gezelschappen jaarlijks in het buitenland. Ze genereerden daarmee een groot deel van hun inkomsten.
De NAPK schreef ook mee aan het openingsplan van de Taskforce Culturele en Creatieve Sector. Zowel het publiek, de artiesten als de podia zijn volgens de vereniging na twee jaar corona toe aan duidelijkheid en betrouwbaar beleid. ‘De langdurige onzekerheid van op- en afschalen heeft een zware wissel getrokken. Het is belangrijk dat de podia nu openblijven, zodat publiek weer vertrouwen krijgt en de weg terug gaat vinden naar het theater.’
Foto: Man in de mist van het Nieuwstedelijk, Boumediene Belbachir