Onder de noemer ‘Theater voor Keti Koti’ vertellen theatermakers door heel Nederland op verschillende podia ieder jaar op 30 juni en 1 juli verhalen die reflecteren op Keti Koti (‘verbroken ketenen’) en de weerslag daarvan op onze samenleving van vandaag. Theaterkrant stipt een aantal voorstellingen aan uit het steeds uitgebreidere aanbod om Keti Koti met theater te vieren en herdenken. (meer…)
Onder de noemer ‘Theater voor Keti Koti’ brengen theatermakers in heel Nederland rond 1 juli voorstellingen die stilstaan bij Keti Koti (‘gebroken ketenen’) en de invloed daarvan op onze huidige maatschappij. Met een breed scala aan voorstellingen en verdiepende programma’s wordt de afschaffing van de slavernij herdacht en gevierd. Tien tips.
ROOF van Likeminds en Theater Bellevue
Curator Sunny bereidt een tentoonstelling voor over koloniaal erfgoed, maar wordt geconfronteerd met de stem van een gestolen kunstwerk. Dit ‘werkmetstem’ deelt een verhaal van eeuwenlange ballingschap en stilte. De ontmoeting tussen Sunny en werkmetstem onthult diepgaande verhalen en geheimen, en stelt kritische vragen over verleden en herkomst. Devika Chotoe schrijft in haar recensie op Theaterkrant: ‘Roof betekent het wegnemen met geweld wat een ander toebehoort, maar het betekent ook de korst van een wond. Deze Roof is zeker de balsem voor de heling van beide.’
30 juni in Theater Bellevue, Amsterdam
Keti Koti Conference van Jeffrey Spalburg
MC Jeffrey Spalburg gaat samen met DJ Phantom in op wat we met Keti Koti precies vieren en waarom het vandaag de dag nog steeds relevant is. Ze nemen je mee terug in de tijd en kijken vooral vooruit, met ondersteuning van beelden en animaties van VJ Bikkel. Het idee van ‘ken je verleden en wees klaar voor de toekomst’ vormt de leidraad in deze voorstelling omdat het ons allemaal aangaat, omdat we in Nederland wonen.
Tot en met 30 juni op verschillende locaties door heel Nederland (o.a. in Haarlem, Delft en Amsterdam)
Corpus Criolla van KIP Republic
Choreograaf Faizah Grootens verdiept zich in de belichaming en stereotypering van Creoolse dansvormen. Ze graaft diep in de tradities en geschiedenis van Curaçaose dans om een eigentijdse danstaal te creëren, geworteld in haar cultuur. Tegelijkertijd nodigt ze het publiek uit om na te denken over actuele vraagstukken rond identiteit, tradities, koloniale invloeden en sociaal idealisme. Deze voorstelling staat in het ‘lijstje van de eeuw’ van maker Felix de Rooy die Corpus Criolla omschreef als ‘moeilijk om uit te leggen, maar het samenspel tussen choreografie en dansers is subliem en gaat over belangrijke thema’s van creolisering’.
29 juni op het Schouwburgplein, Rotterdam
Performing the Archive: Flying Out van Luku Xam en The Need for Legacy
Luku Xam is een interdisciplinair Afro-Futuristisch storytelling collectief bestaande uit Jomecia Oosterwolde, Joanne Purperhart en Myra Fanta Bodian. Ze halen inspiratie uit de verschillende Afro- en Afrodiaspora-culturen, levensvisies en spiritualiteit. In samenwerking met The Need for Legacy creëren zij een performance waarin beeld, verhaal en beweging samenkomen op basis van hun onderzoek in de Nederlandse theaterarchieven.
30 juni in Internationaal Theater Amsterdam
Tula van Anton de Bies
Acteur en theatermaker Anton de Bies kruipt in de rol van Tula, die de opstand van de slaafgemaakten op Curaçao leidde. Deze Tula, die vocht voor vrijheid en mensenrechten, voert een gesprek met zichzelf (Anton) in het hier en nu. Hij neemt ons mee naar het verleden en laat ons stilstaan bij de doorwerking van de slavernij in het heden.
30 juni in Internationaal Theater Amsterdam
Kleur Bekennen van Muziektheater De Plaats en Reframing HERstory
Een welgestelde vrouw uit de 18de eeuw die haar fortuin via haar vader uit Batavia verkreeg, een tot slaaf gemaakte vrouw, een actrice die in de Arnhemse geschiedenis duikt, een groep dansers die in het heden het verleden opnieuw beleven, Farida Nabibaks en Lise-Lott Kok belichten vanuit verschillende perspectieven ons slavernijverleden. De voorstelling speelt op twee locaties met daartussen een wandeling door het park.
Tot en met 13 juli in de openlucht in Park Sonsbeek in Arnhem
Tula & Juliet, mijn overgrootmoeder, de slavin van Izaline Calister
Ook Izaline Calister eert de revolteleider Tula in het theater, gebaseerd op de NPO-documentaire die ze eerder over hem maakte. In het theater verbindt ze zijn verhaal met het leven van haar overgrootmoeder Juliet, die de slavernij en de afschaffing ervan precies 150 jaar geleden zelf meemaakte. Recensent Andre Reeder omschreef de voorstelling op Theaterkrant als ‘een ode aan Tula en aan de zwarte voorouders in hun strijd om te leven en overleven tijdens de slavernij. Het stuk inspireert om de kracht in jezelf te vinden in dit proces en door te gaan.’
30 juni in De Kleine Komedie in Amsterdam
Free to be Free van Sites of Memory
Sites of Memory maakt sinds 2016 jaarlijks een locatievoorstelling over verborgen verhalen uit de slavernij- en koloniale geschiedenis. Deze maand neemt het gezelschap het publiek mee op een tour door Amsterdam, langs plekken die verbonden zijn aan de koloniale geschiedenis van de stad. Met dans, theater, poëzie en muziek komen de verhalen tot leven. Recensent van Theaterkrant Eva van der Weerd schrijft over de voorstelling in Utrecht dat Free to be Free ‘ruimte geeft om de de slavernijgeschiedenis vanuit verschillende perspectieven te laten zien en erkent daarmee de enorme omvang ervan. Sites of Memory laat zien dat collectief geheugen niet beperkt is tot tekst: door de stad als decor te gebruiken voel je de geschiedenis van de gebouwen.’
Tot en met 29 juni in Theater Bellevue en De Waalse Kerk in Amsterdam
Louise van Reframing HERstory Art Foundation
Deze voorstelling, als onderdeel van de ‘Schitterende Schaduwreeks’, onderzoekt het koloniale- en slavernijverleden van Gelderland en de impact ervan. De voorstelling is gebaseerd op een een kleurrijke, stille getuige: een borduurwerk van Louise van Ommeren-Hengevelt uit 1794.
1 juli in Schouwburg Odeon in Zwolle
De plantage van onze voorouders van Orkater
Peggy Bouva zoekt als jaren naar de namen en verhalen van haar voorouders, die door de eeuwen van kolonialisme en slavernij verloren zijn gegaan. Maartje Duin bevat een uitgebreide stamboom met naam, toenaam en portretten. Haar voorouders hadden een aandeel in een plantage, maar tot nu toe was dit in haar familie geen onderwerp van gesprek. Bouva en Duin maakten over dit onderwerp samen een podcast waarin ze teruggaan naar de plantage Tout Lui Faut in Suriname, de plek die hun voorouders verbindt. Bodil De La Parra bewerkte de podcast voor het theater, Manoushka Zeegelaar Breeveld en Marlou Gorter spelen Bouva en Duin. In een recensie op Theaterkrant noemde Nuno Blijboom de grote kracht van De plantage van onze voorouders ‘de volledige toewijding aan het ongemak van dit onderwerp. De spanning die gepaard gaat met het discours en discussies rondom het slavernijverleden hangt als een deken over de gehele voorstelling’.
29 juni in de Rotterdamse Schouwburg
Kijk voor het volledige Keti Koti-theaterprogramma op de website van de manifestatie. Foto: Jeremy Paesch – Keti Koti Conference van Jeffrey Spalburg