De theatertentjes op het Festivalplein van Theaterfestival Boulevard vormen een vast onderdeel van het evenement. Het thema van dit jaar is You Are Here, wat zowel betekent dat het publiek er is als ook de makers. Hier op dit plein ontmoeten ze elkaar. (meer…)
Vanaf donderdag is Den Bosch weer tien dagen lang in de ban van Theaterfestival Boulevard. De programmering van deze 35ste editie ziet er bijzonder goed uit, met meerdere succesvoorstellingen van het afgelopen seizoen. Wat je absoluut moet zien? Moeilijk kiezen, maar bij deze tien producties zit je volgens onze recensenten zeker goed.
1. A Seat at the Table van Saman Amini
Amini en zijn medespelers kaarten sluipend en onbedoeld racisme aan. Oorspronkelijk voor Oerol 2017 gemaakt, maar dit seizoen ook een groot succes in de binnentheaters. De voorstelling werd niet alleen geselecteerd voor Het Nederlands Theater Festival, maar ook genomineerd voor de Toneelschrijfprijs. ‘De acteurs spelen uitstekend en met veel humor’, schreef Filip Tielens over de Oerolversie. ‘Ze vullen elkaars verhalen aan, buitelen over elkaar heen en geven de anderen plaagstootjes.’
8 t/m 10 augustus op Boulevard
2. Craquelé (8+) van Studio Orka
‘Weer zo’n typische Studio Orka-productie’, noemde Tuur Devens Craquelé. ‘Jong en oud zit er met tranen in de ogen, van het lachen én van ontroering.’ In een lege kerk blikt een koster terug op zijn leven, zijn kerkgangers en dorpsgenoten. De condition humaine blijkt te zitten in de ups en downs, in de kleine gebeurtenissen die groot effect hebben op hun levens. Daarbij zit de voorstelling op zijn Orka’s vol totaal onverwachte verrassingen. ‘Op bepaalde momenten is het best ‘verschieten’, schrikken en naar adem happen. Om daarna weer meegezogen te worden in het overtuigende spel en het existentieel verhaal over mensen met barstjes, over knakjes in relaties, over scheurtjes in onze verlangens. Zo magisch.’
1 t/m 10 augustus op Boulevard
3. Citizen K. van Trouble Man en Het Nationale Theater
Theatermaker Sadettin Kirmiziyüz onderzoekt waarom identiteit anno 2019 zo’n belangrijke rol speelt in ons leven. Daarbij ontleedt hij aan de hand van 254 punten zijn eigen identiteit en de moderne geschiedenis van Nederland. Multi-instrumentalist Kaspar Schellingerhout ondersteunt en begeleidt. De voorstelling doet volgens Luuk Verpaalen vooral een groot beroep op onze empathie. ‘Luister eerst, oordeel later.’ Ook Citizen K. is geselecteerd voor het Nederlandse Theater Festival.
1 t/m 2 augustus op Boulevard
4. True Copy van Berlin en Het Zuidelijk Toneel
Het verhaal van meestervervalser Geert Jan Jansen, die 25 jaar lang Karel Appels, Miró’s, Picasso’s, Matisses en Chagalls namaakte. Ook in de voorstelling ‘schuren fictie en realiteit tegen elkaar en vullen elkaar aan tot een verhaal over kunst, de kunstwereld en bedrog’, schreef Tuur Devens. En dan is dit ook nog eens de voorstelling achter die grote vervalsingsstunt die afgelopen november de internationale pers haalde.
4 t/m 8 augustus op Boulevard.
5. REDO/ Heritage van Redouan Ait Chitt en Shailesh Bahoran
‘Redouan Ait Chitt is een briljante breakdancer, met jaloersmakende bewegingskwaliteiten’, schreef Marcelle Schots. Al stond hij, zoals de makers in de publiciteitsuitingen aangeven, 6-0 achter bij zijn geboorte. Hij mist onder meer een rechterheup. In deze danssolo schetst hij hoe – door af te tasten en voorzichtig te proberen – een aanvliegroute en een eigen dynamiek in het breakdance vocabulaire kan gevonden worden. Het leverde hem een nominatie op voor de Zwaan voor meest indrukwekkende dansproductie.
1 t/m 6 augustus op Boulevard
6. 1001 – DIEHELEDING
Het collectief dat samen afstudeerde in Arnhem en sindsdien een traject volgt bij Standplaats Utrecht maakt zijn derde voorstelling aan de hand van een klassieke tekst die ze bewerken met hiphop-invloeden. Eerder maakten ze Lil’ Arial Black, gebaseerd op het sprookje De Kleine Zeemeermin, en Fox Populi, naar het dierenepos Van den vos Reynaerde. Dit keer bijten ze zich vast in een duizend-en-een-nacht-vertelling met de beats van Arabische hiphop.
7 t/m 11 augustus op Boulevard
7. LO LIE TAA van Marijn Graven en Het Zuidelijk Toneel
Acteur Benno Veenstra, winnaar Top Naeff Prijs 2017, speelt van heel dichtbij een pre-puber uit een plattelandsdorp, die zich aangetrokken voelt tot de verboden wereld van de volwassenen. Eva van der Weerd schreef dat de voorstelling ‘een mooie balans vindt waarin de seksuele belevingswereld van een kind wel serieus genomen wordt, maar misbruik geenszins wordt verheerlijkt’.
1 t/m 3 augustus op Boulevard
8. (…..) Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel (12+) van Theater Artemis
Een voorstelling over drie jongeren die cool op het toneel staan. Of toch niet? ‘Jetse Batelaan pakt zijn publiek weer in met een voorstelling waarin niks gebeurt. Dat staat theater opnieuw niet in de weg’, schreef Dick van Teylingen. ‘Er gebeurt misschien niets, de voorstelling gebeurt wel degelijk. Ouders, leraren, begeleiders van welk soort dan ook, neem al uw kinderen mee en bereid ze voor op het leven door een bezoek aan (…..).’
7 t/m 8 augustus op Boulevard
9. Bloomsbury van Florian Myjer en Kim Karssen
De afstudeervoorstelling van de ijzersterke performer Florian Myjer was volgens Marijn Lems het hoogtepunt van het ITS Festival 2017. Bloomsbury gaat over de gelijknamige groep kunstenaars en denkers uit het Engeland van begin twintigste eeuw, en de pogingen van Myjer en tegenspeler Kim Karssen om de idealen van een dergelijk bohémien-bestaan te emuleren. ‘De kracht van de performance ligt in de manier waarop het romantische escapisme van Myjer stukje bij beetje wordt afgepeld.’ Dit seizoen maakten Myjer en Karssen samen het veelgeprezen Oorlog en Vrede, waarin ze speels de massieve Tolstoj te lijf gingen.
5 t/m 11 augustus op Boulevard
10. #minaret van Omar Rajeh en Maqamat
Met zes dansers, vijf tafels, livemuziek, de stem van een muezzin, een homp pleister, wat blauwe verf en een drone staat de Libanese choreograaf Omar Rajeh stil bij het verwoeste Aleppo. De waaier aan elementen maakt van #minaret ‘een opwindend, verwarrend, verontrustend en heel menselijk stuk’, schreef Wendy Lubberding na de première op Julidans. ‘In die veelheid vangt het stuk de essentie van een stad.’
5 t/m 6 augustus op Boulevard
Op Boulevard 2019 gaan ook meer dan 25 voorstellingen in première. Op deze pagina verzamelen we gedurende het festival al onze recensies.