Mann:
Het is goed dat de wereld alleen het
schone resultaat van ons werk kent (meer…)
In vrede – de toneeltekst die Rik van den Bos in 2014 in opdracht van Theater Na de Dam schreef en later bewerkte voor theatergroep Berg&Bos – draait op anekdotisch vlak om de onthulling van een persoonlijk oorlogsgeheim. Tegelijkertijd is het een deconstructie van de werking van het geheugen. Dat heeft grote consequenties voor de structuur en de causaliteit van de tekst. (meer…)
Met zijn meer dan dertig gepubliceerde toneelteksten, vertaald in meer dan veertig talen, is Jon Fosse zowel een van de meest succesvolle als, in relatie tot deze grote hoeveelheid werken, ook een van de meest ongeziene. (meer…)
De afgelopen jaren is het percentage zelfdodingen onder jongeren van tien tot twintig jaar aanzienlijk gestegen, waren het in 2016 nog 48 Nederlandse jongeren die een einde aan hun leven maakte, in 2017 waren dat er al 81. De theatertekst Game Over (12+) van Magne van den Berg is een pleidooi voor het leven, een aanmoediging om toch ‘ja’ te zeggen.
Wie van hen tweeën is de beste mens?, vragen Eva Marie en Sieger zich aan het begin van Sociaal kapitaal af. ‘Sieger doet het beter dan ik, vind ik’, zegt Eva Marie. Het past natuurlijk niet bij het zijn van een goed mens om jezelf op te hemelen, dus wijzen ze altijd naar de ander als de betere mens. (meer…)
In Strindberg en dal van Rob de Graaf ontstaat er een intrigerend samenspel tussen gespeelde en ‘echte’ gebeurtenissen. Drie acteurs repeteren een toneelstuk, een fictieve tekst van August Strindberg – genaamd Dal in de mist – die De Graaf ook in zijn geheel uitschreef. (meer…)
Het is alweer ruim twee jaar geleden dat Eric de Vroedt aankondigde dat Het Nationale Theater (toen nog Toneel) een aantal vooraanstaande Nederlandse toneelschrijvers zou vragen om een stuk te schrijven over de staat van het land onder de noemer ‘De Stukken des Vaderlands’. (meer…)