De natuur is nooit echt een onderwerp voor het theater, wel als decor maar zelden is de natuur een dramatisch personage. Misschien behoort De kersentuin (1904) van Anton Tsjechov daarom tot een van mijn meest geliefde stukken (meer…)
De natuur is nooit echt een onderwerp voor het theater, wel als decor maar zelden is de natuur een dramatisch personage. Misschien behoort De kersentuin (1904) van Anton Tsjechov daarom tot een van mijn meest geliefde stukken (meer…)
Kaapdiegoeiekoop, door Jibbe Willems geschreven voor de (muziektheater)gezelschappen Silbersee en Gouden Haas, is een gaaf werkstuk. De regisseur die met deze theatertekst aan de slag wil kan rekenen op een helder opgebouwde structuur, een rijk en dynamisch taalregister en een transparante morele boodschap. Rest de vraag: waar is het mysterie? (meer…)
Voor Het verhaal van het verhaal (2018) van Theater Artemis schreef Don Duyns het verhaal. Over een verhaal dat op zoek gaat naar een verhaal, maar niets vindt. Totdat het te midden van bekende winkelketens de naam van een theater ontdekt. (meer…)
Net zoals de Griekse en de Shakespeariaanse tragedies onuitputtelijke inspiratiebronnen zijn voor het volwassenentheater, zijn sprookjes dat voor het kindertheater. De archetypische situaties en personages van beide genres zitten daar wellicht voor iets tussen. Maar het kan natuurlijk ook omgekeerd: een tragedie kan de inspiratie vormen voor een kindervoorstelling en een sprookje is niet noodzakelijk een kinderverhaal. (meer…)
Auteurs Bruno Mistiaen, Vincent van der Valk en Sarah Blok werden afgelopen april geselecteerd voor Verse Tekst 2020, de open inzendronde van het (nog) ongespeelde stuk. Platform Theaterauteurs laat hun toneelteksten uitgeven en bespreken. DeClaus publiceert de recensies, op eigen titel geschreven door jurylid Joris van der Meer (niet te verwarren met een juryrapport dus). Vandaag: Het gemoed van Ricardo van Sarah Blok. (meer…)
Auteurs Bruno Mistiaen, Vincent van der Valk en Sarah Blok werden afgelopen april geselecteerd voor Verse Tekst 2020, de open inzendronde van het (nog) ongespeelde stuk. Platform Theaterauteurs laat hun toneelteksten uitgeven en bespreken. (meer…)
Exact dezelfde ruiker schenkt de bruidegom aan zijn kersverse bruid. Exact dezelfde camelia’s als aan zijn ex. En beide keren door zijn vriend voor hem besteld. ‘Dory vindt zoiets niet erg’, sust die vriend Hans. ‘Ik vind het trouwens tamelijk passend: dezelfde bloemen bij dezelfde gelegenheid. Je hebt haar verder toch ook niets ànders te bieden.’ (meer…)
Auteurs Bruno Mistiaen, Vincent van der Valk en Sarah Blok werden afgelopen april geselecteerd voor Verse Tekst 2020, de open inzendronde van het (nog) ongespeelde stuk. Platform Theaterauteurs laat hun toneelteksten uitgeven en bespreken. (meer…)