Waarom zou ik in hemelsnaam willen recenseren, vroeg Emilie van Heydoorn zich af. Door bepaalde mythevorming rondom de criticus, gepaard aan een overdaad aan eurocentrisch perspectief, bleef voor haar de recensent en diens werk verborgen achter een rookgordijn. Een intensieve zoektocht leverde inzichten op. (meer…)
Is het zo dat je met een trans- of non-binaire sensibiliteit beter terecht kunt in het theater, waar elders al gauw de luiken dicht gaan? Kun je in het theater op een of andere manier de dominante blik opschorten? Een gesprek met Rita Bifulco, Lux Sauer en Selm Wenselaers over trans en theater. (meer…)
Sinds het ITS Festival in 2019 zijn laatste echte editie beleefde, zijn er verschillende pogingen geweest om het idee van een presentatieplek voor afstudeerwerken een nieuwe vorm te geven. Deze zomer beleeft ENTER, een initiatief van het Ensemble van Nieuwe Theaterwerkers, zijn pilotaflevering. (meer…)
Hoe wordt een acteur op de toneelschool opgeleid? In dit deel van een serie over toneelmeesters, memoreert Ingrid Wender haar goeroe Anne Buurma die je liet voelen: je hoeft nooit te doen wat je niet wil. (meer…)
‘Onbewerkt dagelijks geluid’. IJzerenheinig als ze was in haar esthetische principes, drukte Cilia mij als haar vaste dramaturg onophoudelijk op het hart dat het nooit gemanipuleerd geluid mocht zijn dat ze gebruikte in haar geluidswandelingen en geluidsinstallaties. (meer…)
Goede Ger, al weet ik dat je dit niet zult lezen, ik kan het toch niet laten je nog een bericht te sturen. We waren in onze correspondentie té dicht bij een voorzichtige/voorlopige conclusie over ons beider toneelleven om het er nu bij te laten zitten. (meer…)