Risé Benschop, Mees Hilhorst, Derron Lurvink, Remy Meeuwsen, Esther Ymkje van Steenis, Emma Vermeulen en Keanu Visscher. Deze derdejaars theaterstudenten gingen gisteren in première met Decamerone 2020, zéér vrij naar Boccaccio. (meer…)
Risé Benschop, Mees Hilhorst, Derron Lurvink, Remy Meeuwsen, Esther Ymkje van Steenis, Emma Vermeulen en Keanu Visscher. Deze derdejaars theaterstudenten gingen gisteren in première met Decamerone 2020, zéér vrij naar Boccaccio. (meer…)
Ook de Belgische theaterrecensent Mia Vaerman blijft thuis. Het online aanbod staat al een tijdje wagenwijd open, maar vorige week pas zag Vaerman haar eerste échte online voorstelling: All We Ever Look For van Runa Robbroeckx. (meer…)
‘Iris belt elke week met haar opa Boris. Ze is benieuwd hoe het nu met hem gaat en of hij al wat handiger is geworden met zijn computer. Ga je gang.’ Met die korte opdracht trapte Erik Snel gisterenavond de Live-improvisaties via Zoom van theatergroep Aluin af. (meer…)
Ik heb Wende inmiddels al een aantal keer live Au Suivant horen zingen, ook op dit specifieke podium, maar toch kropen gisterenavond de rillingen weer over m’n rug, toen ze het nummer bracht in een lege schouwburg in Amsterdam. (meer…)
In de aanloop naar Theater Na de Dam worden door het hele land jongerenprojecten opgetuigd, waarbij twee generaties uit dezelfde regio elkaar ontmoeten om samen op de oorlog, en op de huidige tijd, te reflecteren. (meer…)
En dan draai je je om aan het eind van de straat, en zijn er ineens drie maanden verstreken. Tussen je vingers geglipt. Ligt er sneeuw op de daken en de straten, zijn de straten leger en guurder dan ze in oktober al waren. Is dat hoe ze in het Kroatische dorpje Mrkopalj de tijd ervaren? Dat die geen onderscheid meer maakt in minuten, dagen, weken of maanden? Alles is altijd hetzelfde, hooguit is de ene dag wat guurder dan de ander. (meer…)
‘Dit is geen corona-project. Dit is de toekomst’, zei regisseur Guy Weizman vorige week in NRC over de virtuele première van Before/After in het NITE Hotel. ‘It’s not the right platform for showing this piece, it’s the only platform’, zei choreograaf Roni Haver gisterenavond in het inleidende gesprek in de virtuele hotellobby. (meer…)
Douwe en kauwe, dat is volgens cabaretier Marco Lopes dé manier om een tompouce te eten, en hij propt ter bewijsvoering een oranjetompouce in zijn mond. De try-outreeks van zijn tweede cabaretsolo Wees blij werd in verband met de coronamaatregelen onderbroken. (meer…)
Hij zal het zich zelf waarschijnlijk niet gerealiseerd hebben, maar Woyzeck (1837) van Georg Büchner leent zich verrassend goed voor een adaptatie in isolatie. Samen met acht jonge theatermakers maakte regiestudent Zephyr Brüggen de Zoomvoorstelling Woyzeck, een waanvoorstelling. (meer…)