Het SPRING Performing Arts Festival strijkt ook deze zomer weer neer in Utrecht. Regisseur Marta Górnicka trapte deze editie af met Mothers, a Song for Wartime, een ontzagwekkend koorzang over liefde, moederschap en oorlog.
(meer…)
Het SPRING Performing Arts Festival strijkt ook deze zomer weer neer in Utrecht. Regisseur Marta Górnicka trapte deze editie af met Mothers, a Song for Wartime, een ontzagwekkend koorzang over liefde, moederschap en oorlog.
(meer…)
De drie bijdragen aan de Virtual Residencies van de Nederlandse Dansdagen 2023 konden onderling niet verschillender zijn. Terwijl Vlad Detiuchenko komt met een urgent dansverslag vanuit oorlogsgebied brengt Charlotte Goesaert een rafelig egodocument. Olympia Kotopoulos en Veerle Van Overloop nodigen hun publiek uit om als medeschepper aan de slag te gaan met een digitaal archief. (meer…)
Na de Oekraïense theatermaker Ira Melkonyan, reageert ook artistiek directeur Grzegorz Reske op de kritiek van Sruti Bala op het optreden van DakhaBrakha tijdens de openingsavond van SPRING Performing Arts Festival. (meer…)
Verdrietig, eenzaam en boos voelde de Oekraïense kunstenaar en theatermaker Ira Melkonyan zich na het lezen van Sruti Bala’s opiniestuk over het optreden van DakhaBrakha op afgelopen SPRING festival. Bala hekelde het openlijk nationalisme en militarisme van de Oekraïense band en stelde de vraag of kunstenaars niet beter de scheidslijnen kunnen opheffen tussen vriend en vijand, winnaars en verliezers. (meer…)
Bij het zien van een voorstelling uit Oekraïne, bovendien uitgevoerd met over de honderd uitvoerenden, uit Odessa, de stad die zulke beladen historische associaties oproept, is het bijna zinloos om te proberen het artistieke resultaat te onderscheiden van de politieke context. (meer…)
De Nationale Opera en Ballet uit Odessa, Oekraïne, komt – in oorlogstijd – naar Nederland. Medio april zingt én danst het staatsensemble Carl Orffs Carmina Burana in een grote bezetting van meer dan 130 musici, zangers en dansers. Een huzarenstuk. De in dit licht navrante boodschap van het werk: het onvoorspelbare lot noopt ons ertoe te genieten van alle tijdelijke geluk en geneugten.
Onder de naam ‘Endless February’ organiseren de Oekraïense regisseur Iana Guzdenko en actrice Alesia Andrushevska, in samenwerking met de Balie en Frascati, een reeks avonden waarin Oekraïense theaterteksten, geschreven nadat de oorlog uitbrak, worden gelezen door Oekraïense en Nederlandse toneelspelers. (meer…)
Actueler en aangrijpender kan theater niet zijn. In Witnessing U brengt een ploeg gevluchte Oekraïense spelers en regisseurs samen met de Toneelmakerij vijf op waarheid gebaseerde oorlogsverhalen uit het huidige Oekraïne. (meer…)