Pierre Audi heeft er in de afgelopen dertig jaar voor gezorgd dat er op structurele basis vernieuwing en verdieping plaatsvond in de opera. Fascinerend was dat dit uit een uitgesproken persoonlijke visie van de intendant voortkwam. (meer…)
Theatermaker verschijnt in november 2018 als Theaterjaarboek 2017/2018. Focus dit jaar is off road-theater, theatrale verschijnselen die normaalgesproken bestaan buiten het zicht van instituten, recensenten en databases, zoals LARP, Spoken Word en theater in bedrijven. Lees de losse artikelen hieronder of download als PDF.
Pierre Audi heeft er in de afgelopen dertig jaar voor gezorgd dat er op structurele basis vernieuwing en verdieping plaatsvond in de opera. Fascinerend was dat dit uit een uitgesproken persoonlijke visie van de intendant voortkwam. (meer…)
Drie decennia lang was Pierre Audi het gezicht van De Nederlandse Opera. Kunstbroeders en medewerkers kijken met plezier terug op de periode waarin Audi het huis zijn grote internationale reputatie wist te bezorgen. (meer…)
In september 2018 start de nieuwe master DAS Creative Producing, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Deze leidt studenten op tot creatief producenten, ‘die in staat zijn voorbij bestaande structuren te denken en het kunstenveld van de toekomst vorm te geven’. Wat is een creatief producent? Waar komt de behoefte vandaan om een opleiding tot creatief producent op te zetten? (meer…)
Soms moeten we radicaal durven zijn om vastgeroeste patronen te doorbreken. Dit is een poging om die radicaliteit te stimuleren want laten we eerlijk zijn: de Nederlandse dans is op zijn retour. Vierde de dans medio jaren zeventig hoogtijdagen in het internationale veld dankzij het baanbrekende werk van choreografen als van Hans van Manen, Rudi van Dantzig en Toer van Schayk, momenteel loopt de dans in Nederland achter op ontwikkelingen. (meer…)
Jonge regisseurs omarmen graag het aloude repertoire, maar niet zonder daar vol verve op in te grijpen. Theatermaker bekijkt vijf recente radicale bewerkingen en ziet in elk geval deze overeenkomst: ieder op hun eigen manier verzetten ze zich tegen de dood als de afsluiting van een plot.
In zijn streven naar waarheid en zuiverheid op het toneel inspireerde Jan Ritsema generaties theatermakers. In Frankrijk heeft nu hij een kunstenaarsplek gecreëerd waar iedereen terecht kan, ongeacht ervaring, professionaliteit of opleidingsniveau. Theatermaker ging langs bij de nog immer begeesterde zuiverheidszoeker.
Fair Practice was het afgelopen jaar niet weg te denken uit het debat in de podiumkunsten. Van politici tot kunstenaars, van fondsen tot freelancers, iedereen is het erover eens dat er iets moet veranderen. Kunstenaars moeten eerlijker betaald worden en verdienen een gezonder werkklimaat. De eerste stappen voor verbetering worden gezet, maar over de concrete invulling van een begeleidende Code zijn nog veel vragen.
(Trigger en Content waarschuwing; Grafisch beschreven afbeelding van misbruik, fysiek misbruik.)
De man, in mijn geval, was altijd een precaire kwestie. Hij bracht me naar een kamer, at zijn gekookte pinda’s, en keek niet achterom. … Lees verder
Het waren gedenkwaardige woorden die de kluchtenkoning John Lanting uitsprak in 1996 in de chique ambiance van de Koninklijke Schouwburg te Den Haag. Jubileumhotel was de laatste voorstelling van zijn Theater van de Lach. (meer…)