De thema’s diversiteit, spreiding en arbeidsmarkt dienen prioriteit te krijgen in het cultuurbeleid. Dat schrijft Minister Jet Bussemaker (OCW) aan de Tweede Kamer in een begeleidend schrijven bij het rapport Cultuur in Beeld 2016.
De thema’s diversiteit, spreiding en arbeidsmarkt dienen prioriteit te krijgen in het cultuurbeleid. Dat schrijft Minister Jet Bussemaker (OCW) aan de Tweede Kamer in een begeleidend schrijven bij het rapport Cultuur in Beeld 2016.
In 1990 was er ook al een conferentie over de zoektocht naar een divers jong theaterpubliek. En toen wilde men precies hetzelfde. Spreker Hassan Mahamdallie, specialist op het gebied van diversiteit in de kunsten, voelt zich af en toe net Sisyphus. De mythische figuur was door zijn hoogmoed gedwongen tot in de eeuwigheid een rotsblok tegen een berg op te duwen. Telkens als hij de top bereikte, rolde het rotsblok terug naar de voet van de berg. Mahamdallie houdt zich al jaren bezig met diversiteit in de kunsten en ziet het debat zich steeds herhalen. (meer…)
Op 13 juni overleed Doro Siepel. Als directeur van Theater Zuidplein was ze een groot voorvechter van meer diversiteit in het theater. Zuidplein werd onder haar bezielende leiding een ‘volkstheater voor alle Rotterdammers van nu’. (meer…)
De theaterwereld is te wit. Zowel qua medewerkers, publiek als programmering. En De Parade is daar geen uitzondering op. Ioana Tudor confronteert in de korte performance Losing Our Whiteness een bescheiden publiek met haar ervaringen, ze wijst ons op de problemen en doet een voorzet voor een aantal nodige mentaliteitswijzigingen. Het theater moet weer een afspiegeling worden van de Nederlandse samenleving, meent ze. (meer…)
Afgelopen maandag is Doro Siepel, directeur van Theater Zuidplein in Rotterdam, overleden. Siepel was een groot voorvechter van meer diversiteit in het theater, en maakte van Zuidplein een huis voor alle bevolkingsgroepen in Rotterdam Zuid, met een specifieke doelgroepprogrammering en een uitgewerkt beleid voor gastvrijheid voor verschillende culturen. (meer…)
Het is voor zomerfestivals nog altijd moeilijk om een cultureel divers publiek te trekken, ook al worden er al veel meer inspanningen verricht dan een paar jaar terug. Met de Code Culturele Diversiteit in de hand worden nieuwe makers uitgenodigd, samenwerkingspartners aangetrokken, ambassadeurs geactiveerd en nieuwe medewerkers aangetrokken. Gaan we deze zomer eindelijk meer kleur zien in de festivaltenten?
In 1986 droomde regisseur Rufus Collins hardop: theater moet eruit zien als een metropool. Dynamisch, kleurrijk, meertalig. Als afspiegeling van de snel globaliserende, hypermoderne samenleving. Datzelfde jaar richtte hij De Nieuw Amsterdam op, het eerste professionele multiculturele theatergezelschap. Dertig jaar later is de Nederlandse samenleving superdivers en het theater golfbal-wit. Dat is, inclusief de uitzonderingen die de regel bevestigen. (meer…)
In een goedgevulde Bovenkamer in de Stadsschouwburg Amsterdam vond op 16 april een bijeenkomst plaats over rechtvaardige arbeidsvoorwaarden binnen de podiumkunsten en de mogelijke introductie van een Fair Practice Label. Dit label moet eerlijke compensatie en arbeidsomstandigheden voor kunstenaars en kunstwerkers stimuleren. Het Transitiebureau, dat de IETM-sessie organiseerde, stuurde hierover op 22 maart een brief naar de Raad Van Cultuur en minister Bussemaker. (meer…)
De Aanmoedigingsprijs Culturele Diversiteit 2015 is uitgereikt aan Art-S-Cool, een kunstschool uit de Haagse Schilderswijk. Mijn vader de expat + Oumi van Abdelkarim El-Fassi en Nasrdin Dchar ontving de Publieksprijs.
De prijs bestaat uit vijftienhonderd … Lees verder
Het geheim van de Gebroeders Timisela door de broers Timisela en Mijn Vader de Expat + Oumi van Abdelkarim El Fassi en Nasrdin Dchar kwamen in eigen beheer tot stand en boekten veel succes bij een cultureel divers publiek, dat door de rest van de schouwburgprogrammering nauwelijks bediend wordt. Een groep makers die dit publiek weet te bereiken lijkt niet te geloven in het subsidiesysteem. Is dat erg? En zo ja, voor wie dan? (meer…)